Blancpain GT Asia: GruppeM Racing in Thailand opnieuw succesvol
Tijdens het tweede evenement van het Blancpain GT Asia seizoen, heeft GruppeM Racing haar positie in zowel het GT3- als het GT4-kampioenschap verstevigt. Het team wist drie van de vier beschikbare pole-posities binnen te halen. Ook pakte de equipe in beide races zowel de GT3- als de GT4-zege. GruppeM wist deze prestatie te bewerkstelligen ondanks het feit dat alle drie haar Mercedes-bolides werden bestuurd door andere rijdersformaties dan tijdens de openingsronde in China.
Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR
Het weekend van 12-13 Mei was een druk internationaal race weekend. Hierdoor hadden veel van GruppeM's rijders dubbele verplichtingen en moest het team aanpassingen maken in de line up. Op de Mercedes GT3 #888 kwamen twee nieuwe rijders: de Duitsers Alexander Matschull en Maximilian Buhk. Patric Niederhauser was wel beschikbaar om de Mercedes GT3 #999 te besturen, maar zijn teamgenoot Nico Bastian werd vervangen door Markus Pommer. De Mercedes GT4 #666 werd in Buriram bestuurd door alleen GruppeM's vaste GT4-coureur Reinhold Renger, die eenmalig optrad als solist.
Race 1
In de kwalificatie voor race 1 pakte Niederhauser in de #999 de pole-positie in de GT3-klasse. Renger veroverde de pole-positie bij de GT4s, maar werd na afloop gediskwalificeerd omdat hij te hard had gereden in de pitstraat. Hij moest de wedstrijd daarom vanaf de één-na-laatste plaats aanvangen.
Toen de startlichten uitgingen nam Niederhauser direct een voorsprong op de rest van het veld. Hij bouwde in de aanloop naar het pit window een voorsprong op van 3,5 seconde. Alleen de Lamborghini #19 van FFF Racing, bestuurd door Dennis Lind/Martin Kodric, kon de Mercedes #999 bijhouden. Na de rijderswissel kroop Kodric dicht naar Pommer toe, maar vlak voordat hij Pommer daadwerkelijk kon aanvallen kreeg hij een stop/go penalty voor een pitstopovertreding. Kodric moest zijn tweede plaats daarom afstaan aan Leo Ye Hongli/Nick Foster. Martin Rump/Franky Cheng Congfu werden derde. Kodric kwam na een rap positieherstel toch nog als vijfde over de finish. In de GT4-klasse wist Renger zich, ondanks een spin, naar de eerste plaats te vechten. Na afloop liet hij weten de race als solist, ondanks het goede resultaat, fysiek erg zwaar te hebben gevonden.
UITSLAG RACE 1
Race 2
In de kwalificatie voor race 2 was het niet de #999 van Niederhauser/Pommer die de pole pakte, maar de zusterauto #888 van Matschull/Buhk. De laatstgenoemde nam de start voor zijn rekening en moest zich daarbij heel breed maken om de Ferrari #28 van Tim Slade achter zich te kunnen houden. Slade kon dezelfde rondetijden rijden als Buhk en zat tot aan het openen van het pit window boven op de achterbumper van de Duitser. Terwijl Slade relatief vroeg naar binnen ging, bleef Buhk juist zo lang mogelijk buiten. Hierdoor kon hij een maximale voorsprong opbouwen die groot genoeg was om teamgenoot Matschull na de rijderswissel aan de leiding te houding. De tweede plaats in de GT3-klasse was voor Lind/Kodric, die met hun podiumplek genoeg punten verzamelden om aan de leiding te komen van het GT3-rijderskampioenschap. De derde plek werd een prooi voor Edoardo Liberati/Florian Strauss. De Ferrari van Slade, die in de openingsronden nog zo sterk in gevecht was met Buhk, eindigde buiten de top 10. Slade's teamgenoot Morris Chen had in de tweede stint het tempo van de koprijders niet kunnen matchen. Hij viel terug naar P14. In de GT4-klasse verzilverde solorijder Renger zijn pole-positie met een dubbelzege.
UITSLAG RACE 2
GT3-rijderskampioenschap
1. Martin Kodric/Dennis lind 54
2. Patric Niederhauser 50
3. Nick Foster/Leo Ye Hongli 48
4. Martin Rump/Franky Cheng Congfu 41
GT4-rijderskampioenschap
1. Reinhold Renger 90
2. Ringo Chong/Gilles Vannelet 64
3. Jean-Marc Merlin/Frank Yu 60
4. Ken Urata/Max Chen 45