Sportscars: G-Drive Racing wint 4U van Monza; Van Berlo wint LMP3 | Autosport.nl

Sportscars

Sportscars: G-Drive Racing wint 4U van Monza; Van Berlo wint LMP3

5af8436f81b53

G-Drive Racing heeft in het Italiaanse Monza met overmacht de 4 Uur van Monza weten te winnen. De Oreca 07 - Gibson van Jean-Eric Vergne, Roman Rusinov en Andrea Pizzitola, vorige week nog winnaars in de 6 Uur van Spa, was ongrijpbaar voor de rest van het veld en kwam na vier uur racen met een voorsprong van een halve minuut op de nummer twee over de streep. De top zes werd volledig bezet door Oreca 07s. In de LMP3 klasse wisten Kay van Berlo en zijn Zwitserse teamgenoot Giorgio Mondini de race te winnen.
 
Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Jakob Ebrey
 
Bij de start wist Ben Hanley in de DragonSpeed Oreca Roman Rusinov achter zich te houden. De Russische coureur kreeg Pierre Ragues in de Duqueine Engineering Oreca achter zich aan en moest zich daardoor in eerste instantie richten op het verdedigen van de tweede positie. In de tiende ronde wist G-Drive Racing echter de leiding te grijpen, tijdens de eerste van in totaal vier safety car periodes tijdens de race.
 
Andrea Pizzitola controleerde de race tijdens zijn stint en gaf de leiding alleen uit handen tijdens de pit stops, waarna Jean-Eric Vergne het in de afsluitende stint mocht afmaken. Vergne had net voor zijn laatste stop ongeveer 22 seconden voorsprong op de United Autosports Ligier JSP217 van Filipe Albuquerque. De Portugees kreeg echter een drive through voor een eerdere aanrijding, waarna de TDS Racing Oreca van Matthieu Vaxiviere, François Perodo en Loïc Duval de tweede plaats kon overnemen.
 
Na 124 ronden was het Vergne die als eerste over de streep kwam, op 29.828 seconden gevolgd door Vaxiviere. Paul-Loup Chatin bezorgde IDEC Sport de derde plaats, 2.108 seconden achter de TDS Racing Oreca. DragonSpeed eindigde na een drive through voor Henrik Hedman als vierde, de Racing Engineering Oreca die de openingsrace nog had gewonnen eindigde als vijfde. Ate de Jong eindigde als beste Nederlander op de 13e plaats algemeen met de Algarve Pro Racing Ligier JSP217.
 
5af846ec67730
Kay van Berlo won na een bizarre slotfase de LMP3-klasse op Monza
 
In de LMP3-klasse ging de overwinning uiteindelijk naar de EuroInternational Ligier JS P3 - Nissan van Kay van Berlo en Giorgio Mondini. United Autosports leek op weg naar de zege in de klasse, tot tien minuten voor het einde John Falb na contact met een LMP2 de pits moest opzoeken met een lekke achterband. Door het wegvallen van Falb werd het gevecht tussen Van Berlo en de Inter Europol Competition Ligier van Martin Hippe ineens een gevecht om de leiding.
 
Het onderlinge verschil was slechts een paar seconden, maar Hippe had niet genoeg brandstof en moest nog een keertje naar binnen. Daarmee was de wedstrijd beslist en wist Van Berlo dat hij zijn eerste zege zou gaan behalen. 360 Racing eindigde als tweede, voor de United Autosports Ligier met startnummer 3. Job van Uitert eindigde de race als elfde in de klasse, na contact in de beginfase van de race.
 
Spirit of Race domineerde de LMGTE-klasse. De Ferrari 488 GTE van Duncan Cameron, Matt Griffin en Aaron Scott had na 116 ronden een minuut voorsprong op de Proton Competition Porsche 911 RSR met nummer 77 en bijna anderhalve minuut op de Ebimotors Porsche 911 RSR.
 
5af5d4382e948
Dominant in het tweede gedeelte van de race, de Spirit of Race Ferrari 488 GTE

De race werd in de eerste twee uur maar liefst drie keer geneutraliseerd. Al vroeg in de race ging Alexandre Cougnaud met zijn Graff Oreca van de baan, waarna de safety car voor het eerst naar buiten moest. Na 45 minuten was het opnieuw raak, nadat de tweede G-Drive Racing Oreca van Enzo Guibbert en de Ecurie Ecosse Ligier JS P3 van Christian Olsen de muur raakten in twee op zichzelf staande incidenten. De derde safety car volgde na een uur en 40 minuten, nadat de Racing for Poland Ligier JS P3 na een aanrijding de grindbak indook. De vierde en laatste safety car periode was het resultaat van een aanrijding tussen de AST Racing Ligier JS P3 en de stilgevallen M.Racing-YMR Ligier JS P3.

UITSLAG PER KLASSE

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet