DTM

DTM: Zinderende DTM-race pure reclame voor de toerwagensport

2018 Who is leading
Timo Glock (16) en Gary Paffett (2) waren de hoofdrolspelers in een van de beste duels sinds tijden

Na Gary Paffett gisteren was het vandaag Timo Glock die met pole-position en de overwinning in de race het maximale aantal van 28 punten in de DTM op Hockenheim scoorde. Voor de BMW-rijder waren het de vijfde pole en de vijfde overwinning in zijn DTM-loopbaan, maar wat hij samen met Paffett in de 36 ronden lange race onder zomerse omstandigheden opvoerde, behoorde tot het beste dat we in jaren op toerwagengebied hebben gezien. Een rondenlange keiharde, maar honderd procent faire strijd met maar liefst vijf positiewisselingen, die Glock uiteindelijk in zijn voordeel besliste. Paffett viel in de slotronde zelfs nog terug naar de derde plaats achter Audi-rijder Mike Rockenfeller, die nog het voordeel van DRS had, maar zelfs dat stond de tevredenheid bij Paffett niet in de weg. Nieuwkomer Joel Eriksson deed het eveneens goed: hij reed zelfs kortstondig in de top drie en kwam uiteindelijk als vierde aan de finish. De onderlinge verschillen waren minimaal: de eerste zeven rijders kwamen binnen vijf seconden van elkaar over de eindstreep. De race was pure promotie voor de autosport en voor de DTM.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

In de kwalificatie had Timo Glock zich met de pole-position de beste uitgangspositie voor de wedstrijd verschaft. Naast hem op de eerste rij stond René Rast als tweede. Voor de Audi-rijder liep het aanmerkelijk beter dan gisteren. Nieuwkomer Joel Eriksson (BMW) en routinier Edoardo Mortara (Mercedes-AMG) startten vanaf de tweede rij. In tegenstelling tot Glock, die optimaal profiteerde van zijn pole-position en direct de leiding nam, kon Mortara niet profiteren van zijn goede startplek: hij liet de motor van zijn auto afslaan en viel terug tot aan de staart van het veld. Al aan het einde van de tweede ronde parkeerde hij zijn auto in de pits. Ook Juncadella bleef staan bij de start, nadat hij eerder al een stukje gerold was. Daarvoor kreeg hij even later een 'pitstopstraf' van vijf seconden, evenals merkgenoot Lucas Auer voor hetzelfde vergrijp.

2018 Glock voor
Glock voor Paffett, maar een aantal keren was het ook andersom

Vooraan het veld draaide Glock aanvankelijk soeverein zijn ronden, met Rast en Auer op de plaatsen twee en drie. Auer passeerde Rast in de vierde ronde, maar verloor uiteraard alle kansen op een goede klassering vanwege de tijdstraf bij de pitstop. Vanaf de tiende ronde reed ook Gary Paffett in de top drie. Gestart als tiende maakte hij gestaag plaatsen goed en na de stops, in ronde 19, dook de Brit voor het eerst achter Timo Glock op, die gecorrigeerd voor pitstops virtueel het veld aanvoerde.

2018 Paffett voor
Zoals hier

Vervolgens ontspon zich tussen de twee kemphanen een duel dat in de geschiedenisboeken van de toerwagensport belandt. In de 23e ronde passeerde Paffett Glock voor de eerste maal en nam daarmee de leiding over. Drie ronden later kwam de tegenaanval van Glock, die daarbij gebruik kon maken van DRS, de neerklapbare achtervleugel. In ronde 27 wisselden de twee weer van plek, na een halve ronde zij aan zij te hebben gereden, van het uitkomen van de hairpin tot het ingaan van het Motodrom. In de 29e ronde was het Glock, die voor de laatste maal de leiding heroverde en omdat Paffett, in tegenstelling tot de Duitser, geen DRS-mogelijkheden meer over had, kon de Brit daar niets meer tegenover stellen. Niettemin hield Paffett natuurlijk de druk op Glock om direct ter plekke te zijn, als de Duitser een foutje zou maken...

2018 Paffett Glock achterzijde
Toerwagenstrijd op het scherpst van de snede

Dat gebeurde echter niet en zo kwam Glock na 36 slopende ronde in de zomerse hitte als winnaar over de eindstreep. "The coolest race in my life. Mercedes, why the f*** are you leaving the championship", riep Glock via de boordradio. Een duidelijker boodschap aan de concurrentie uit Stuttgart was niet denkbaar. Achter de BMW-rijder kwam Mike Rockenfeller als tweede over de eindstreep en zorgde zo voor het beste Audi-resultaat tijdens het DTM-openingsweekeinde. In de slotronde had Rockenfeller nog de tweede plaats veroverd ten koste van Gary Paffett, die daar zonder DRS niets meer tegenover kon stellen. De Brit was blij dat hij nog als derde over de streep kwam en in ieder geval nog op het podium mocht plaatsnemen, een beloning voor zijn inzet tijdens de race, waarin hij een van de absolute smaakmakers was. "We hebben nu auto's waarmee we kunnen racen, zonder dat er gelijk onderdelen af vallen, en we kunnen ook racen, zoals we vandaag hebben laten zien. Natuurlijk hebben we elkaar geduwd op de kerbstones, maar we streden tenslotte ook om posities. En gelukkig liet de wedstrijdleiding ons ook onze gang gaan. Dit was inderdaad reclame voor de DTM", zei Gary Paffett na afloop.

2018 Rockenfeller
Mike Rockenfeller, hier in de beginfase van de race nog in het middenveld, werd tweede

Achter Paffett eindigde BMW-rijder Joel Eriksson als vierde, een keurige prestatie tijdens zijn eerste DTM-weekeinde. Loïc Duval werd met zijn Audi vijfde en scoorde daarmee zijn op één na beste DTM-resultaat ooit. "Al dat heen en weer reizen was dus de moeite waard", lachte de Fransman, die op donderdag van de Ardennen naar Hockenheim reisde en gisteren na de DTM-race weer naar Francorchamps vertrok, waar hij in de LMP2-klasse met het TDS-team eveneens als vijfde eindigde. Oud-kampioenen Pascal Wehrlein, René Rast, Bruno Spengler en Paul Di Resta volgden op de posities zes tot en met negen, Augsto Farfus completeerde de top tien.

2018 Frijns 12e
Robin Frijns eindigde als twaalfde

Robin Frijns schreef - een beetje - geschiedenis door vermoedelijk als eerste Nederlander sinds Christijan Albers een DTM-race aan te voeren, al was dat op het moment dat de meeste andere al binnen waren geweest voor hun pitstops. Nadat ook hij had gewisseld werd de Limburger als twaalfde geklasseerd. "We hadden uitgerekend dat ik na mijn stop ergens rond de achtste plaats in het veld zou terugkomen, maar helaas verloor ik bij de pitstop veel tijd omdat het rechter achterwiel er niet goed op ging. Voor de rest ben ik redelijk tevreden, we hebben na gisteren de nodige verbeteringen aan de auto doorgevoerd die behoorlijk goed functioneerden."

2018 Ekstrom
Afscheid van een kampioen: Mattias Ekström

Een andere Audi-rijder, Mattias Ekström, reed op Hockenheim zijn laatste DTM-races. Hij wilde nog een keer aan de start verschijnen om in stijl afscheid te kunnen nemen van zijn fans en kreeg daarvoor toestemming om buiten mededinging te starten. Sportief gezien speelde Ekström nauwelijks een rol, zowel gisteren als vandaag eindigde hij in de achterste gelederen van het veld. Een afscheid in stijl werd het echter wel, met diverse publieksactiviteiten en gele afscheids-t-shirts voor alle teamleden op de grid voorafgaand aan de race. Na afloop draaide hij met zijn Audi donuts totdat de Hankook-banden klapten. Ekström, met zijn altijd spectaculaire rijstijl, zal in de DTM worden gemist. Maar ook de andere coureurs lieten zien dat ze voor spektakel kunnen zorgen. En hoe!

180506 DTM Hockenheim uitslag race 2

180506 DTM stand na 2 van 20 races

2018 Timo Glock
Timo Glock behaalde zijn vijfde DTM-racezege

2018 Ekstrom Juncadella Race
Speciale afscheids-livery voor Mattias Ekström

2018 Afscheid Ekstrom
En een groet als dank aan zijn fans

2018 Eriksson Rockenfeller
Joel Eriksson (47) greep net naast het podium


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet