Sportscars

WEC: Alonso start WEC-loopbaan met winst, Racing Team Nederland toont snelheid, volle punten Ho Pin Tung (upd)

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-5
De nummer 8-Toyota van Buemi/Nakajima/Alonso leidde van start tot finish

Volgens verwachting won de van pole gestarte Toyota met het startnummer 8, bestuurd door Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso, de Total 6 Hours of Spa, de openingswedstrijd van het FIA WEC 'Super Season' 2018-2019. De andere Toyota, die na de diskwalificatie van gisteren vanuit de pitstraat starte, werd met rijders Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López op een ruime seconde tweede. Op twee ronden volgden de beide Rebellions, met de auto van Jani, Lotterer en Senna op de derde plaats algemeen. In de LMP2-klasse begon Racing Team Nederland voortvarend dankzij Giedo van der Garde, die in het eerste uur de leiding in de klasse nam. Een probleem met de versnellingsbak leidde echter tot 16 ronden tijdverlies, waardoor het team alle kansen op een goede klassering verloor. De LMP2-zege ging naar het G-Drive-team met Roman Rusinov, Jean Eric Vergne en Andrea Pizzitola. Ho Pin Tung eindigde met zijn teamgenoten Gabriel Aubry en Stéphane Richelmi in de Jackie Chan DC Racing-Oreca als tweede, maar pakt wel volle WK-punten, omdat G-Drive alleen Spa en Le Mans rijdt. In GTE-Pro won de Ford van Stefan Mücke, Olivier Pla en Billy Johnson, op 13 seconden gevolgd door de Porsche van Michael Christensen en Kévin Estre. In de GTE-Am-klasse werd de strijd om de overwinning met een verschil van 0,221 seconden (!) beslist in het voordeel van de Aston Martin met Pedro Lamy, Paul Dalla Lana en Mathias Lauda, die de merkgenoten Salih Yoluc, Euan Alers-Hankey en Charlie Eastwood met de Vantage van TF Sport het nakijken gaven.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-1

Op een week na is het vijf jaar geleden dat Fernando Alonso voor het laatst een Formule 1-Grand Prix won. Met bewonderenswaardig geduld worstelt hij zich sindsdien door alle problemen met niet competitieve auto's heen. Hoe goed het de Spanjaard doet om eindelijk weer eens als winnaar op het podium te staan, werd wel duidelijk bij de huldiging na afloop van de seizoensstart van het FIA WEC, de Total 6 Hours of Spa op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Alonso deelde het succes met zijn teamgenoten Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima in de nummer 8-Toyota.

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-8

Al in de eerste ronde was er sprake van een interventie van de safety-car, nadat Michael Wainwright in de Gulf-Porsche uit de Pro-Am-klasse hard in de bandenstapels was beland. De volgende neutralisatie kwam aan het begin van het tweede uur als gevolg van een harde crash van de Brit Harry Tincknell in de nummer 67-Ford na een klapband bovenop de Raiddillon. Op dezelfde plek crashte in het laatste uur de SMP Racing-BR nummer 17 met Matevos Isaakyan achter het stuur, na een verbeten duel tussen de Rus en de Fransman Thomas Laurent in de nummer 3-Rebellion R13 om de derde plaats algemeen en de beste klassering achter de beide Toyota's. Het was al de tweede crash van een BR op de Raidillon na het zware ongeval van Pietro Fittipaldi in de Dragonspeed-BR tijdens de kwalificatie van gisteren. In tegenstelling tot de onfortuinlijke Braziliaan kwam Isaakyan echter met de schrik vrij, evenals eerder Ford-rijder Tincknell en Wainwright met de Porsche.

Die laatste safety-car-interventie bracht de beide Toyota's aan de kop van het veld weer dichtbij elkaar, maar het pleit werd beslecht bij de laatste pitstops, toen Mike Conway in de nummer 7-Toyota zo'n tien seconden langer in de pits stond dan Alonso tijdens diens laatste tankbeurt. Natuurlijk komt de winst van de auto met de Spanjaard Toyota uit PR-oogpunt ook wel heel goed uit...

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-14
Uiteindelijk won G-Drive de LMP2-klasse

Racing Team Nederland smaakmaker in beginfase in LMP2
De winst in de LMP2-klasse ging evenals vorig jaar in Spa naar het G-Drive-team met Roman Rusinov, Jean-Eric Vergne en Andrea Pizzizola. Smaakmaker in het eerste uur van de race was echter zonder meer Giedo van der Garde, die met snelle rondetijden eindelijk het potentieel van de Racing Team Nederland-Dallara liet zien en de leiding in de klasse overnam van Vergne in de G-Drive-Oreca. De vreugde in het Nederlandse kamp was echter van beperkte duur, omdat de gele Dallara al snel de pits in moest vanwege een probleem met de versnellingsbak. Door het bij de reparatie opgelopen tijdverlies was het team op slag kansloos voor een goede klassering en was voor G-Drive de weg vrij naar de overwinning. De Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung eindigde op de tweede plaats, de Signatech-Alpine completeerde het podium in de klasse. Voor Racing Team Nederland, dat voor de achtste keer in acht wedstrijden de eindstreep haalde, restte er niet meer dan de laatste positie in de klasse.

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-6
Voor Ford-rijders Stefan Mücke, Olivier Pla en Billy Johnson was het de eerste GTE-Pro-klassezege

GTE-Pro-winst voor Ford
In GTE-Pro was er in de beginfase sprake van een strijd tussen de beide Fords, die vanaf de eerste rij startten, totdat de genoemde zware crash van Tincknell vroeg in het tweede uur een vroegtijdig einde maakte aan de ambities van het team met het nummer 67. De andere Ford met Stefan Mücke, Olivier Pla en Billy Johnson kwam als klassewinnaar over de eindstreep, nadat Pla kort na de laatste herstart met een gewaagde manoeuvre de nummer 91-Porsche met Richard Lietz passeerde en zo de leiding in de klasse overnam. Uiteindelijk verloor Lietz in de slotfase nog een plek aan merkgenoot Christensen, die hem bij de Busstop-chicane uitremde. Zo eindigde de nummer 92-Porsche met Christensen en Estre als tweede. Met slechter wordende banden moest Lietz ook Davide Rigon in de nummer 71-AF Corse-Ferrari nog voor zich dulden. De Ferrari van Rigon en Sam Bird werd als derde geklasseerd, de Porsche van Lietz en Bruni werd vierde. António Félix da Cosa en Tom Blomqvist eindigden als vijfde bij het debuut van de nieuwe BMW M8 GTE, gevolgd door de beide nieuwe Aston Martin. Nicky Catsburg werd samen met Martin Tomczyk in de andere BMW achtste in de klasse met drie ronden achterstand.

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-11
Lamy, Lauda en Della Lana wonnen de GTE-Am-klasse

1-2 voor Aston Martin in GTE-Am
De GTE-Am-klasse resulteerde in een dubbelzege voor Aston Martin na een zinderend slotduel tussen Pedro Lamy in de nummer 98-Aston Martin Racing-auto en Euan Alers-Hankey in de TF-Aston Martin. Het onderlinge verschil van twee tienden van een seconde zegt wat dat betreft wel genoeg, ook een aanval van Hankey bj het aanremmen van de Busstop-chicane bleek uiteindelijk niet voldoende. De derde plaats in de klasse was voor de Clearwater-Ferrari met Weng Sun Mok, Keita Sawa en Matt Griffin.

180505 FIA WEC Spa uitslag race

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet