WEC: Alonso start WEC-loopbaan met winst, Racing Team Nederland toont snelheid, volle… | Autosport.nl

Sportscars

WEC: Alonso start WEC-loopbaan met winst, Racing Team Nederland toont snelheid, volle punten Ho Pin Tung (upd)

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-5
De nummer 8-Toyota van Buemi/Nakajima/Alonso leidde van start tot finish

Volgens verwachting won de van pole gestarte Toyota met het startnummer 8, bestuurd door Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso, de Total 6 Hours of Spa, de openingswedstrijd van het FIA WEC 'Super Season' 2018-2019. De andere Toyota, die na de diskwalificatie van gisteren vanuit de pitstraat starte, werd met rijders Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López op een ruime seconde tweede. Op twee ronden volgden de beide Rebellions, met de auto van Jani, Lotterer en Senna op de derde plaats algemeen. In de LMP2-klasse begon Racing Team Nederland voortvarend dankzij Giedo van der Garde, die in het eerste uur de leiding in de klasse nam. Een probleem met de versnellingsbak leidde echter tot 16 ronden tijdverlies, waardoor het team alle kansen op een goede klassering verloor. De LMP2-zege ging naar het G-Drive-team met Roman Rusinov, Jean Eric Vergne en Andrea Pizzitola. Ho Pin Tung eindigde met zijn teamgenoten Gabriel Aubry en Stéphane Richelmi in de Jackie Chan DC Racing-Oreca als tweede, maar pakt wel volle WK-punten, omdat G-Drive alleen Spa en Le Mans rijdt. In GTE-Pro won de Ford van Stefan Mücke, Olivier Pla en Billy Johnson, op 13 seconden gevolgd door de Porsche van Michael Christensen en Kévin Estre. In de GTE-Am-klasse werd de strijd om de overwinning met een verschil van 0,221 seconden (!) beslist in het voordeel van de Aston Martin met Pedro Lamy, Paul Dalla Lana en Mathias Lauda, die de merkgenoten Salih Yoluc, Euan Alers-Hankey en Charlie Eastwood met de Vantage van TF Sport het nakijken gaven.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-1

Op een week na is het vijf jaar geleden dat Fernando Alonso voor het laatst een Formule 1-Grand Prix won. Met bewonderenswaardig geduld worstelt hij zich sindsdien door alle problemen met niet competitieve auto's heen. Hoe goed het de Spanjaard doet om eindelijk weer eens als winnaar op het podium te staan, werd wel duidelijk bij de huldiging na afloop van de seizoensstart van het FIA WEC, de Total 6 Hours of Spa op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Alonso deelde het succes met zijn teamgenoten Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima in de nummer 8-Toyota.

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-8

Al in de eerste ronde was er sprake van een interventie van de safety-car, nadat Michael Wainwright in de Gulf-Porsche uit de Pro-Am-klasse hard in de bandenstapels was beland. De volgende neutralisatie kwam aan het begin van het tweede uur als gevolg van een harde crash van de Brit Harry Tincknell in de nummer 67-Ford na een klapband bovenop de Raiddillon. Op dezelfde plek crashte in het laatste uur de SMP Racing-BR nummer 17 met Matevos Isaakyan achter het stuur, na een verbeten duel tussen de Rus en de Fransman Thomas Laurent in de nummer 3-Rebellion R13 om de derde plaats algemeen en de beste klassering achter de beide Toyota's. Het was al de tweede crash van een BR op de Raidillon na het zware ongeval van Pietro Fittipaldi in de Dragonspeed-BR tijdens de kwalificatie van gisteren. In tegenstelling tot de onfortuinlijke Braziliaan kwam Isaakyan echter met de schrik vrij, evenals eerder Ford-rijder Tincknell en Wainwright met de Porsche.

Die laatste safety-car-interventie bracht de beide Toyota's aan de kop van het veld weer dichtbij elkaar, maar het pleit werd beslecht bij de laatste pitstops, toen Mike Conway in de nummer 7-Toyota zo'n tien seconden langer in de pits stond dan Alonso tijdens diens laatste tankbeurt. Natuurlijk komt de winst van de auto met de Spanjaard Toyota uit PR-oogpunt ook wel heel goed uit...

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-14
Uiteindelijk won G-Drive de LMP2-klasse

Racing Team Nederland smaakmaker in beginfase in LMP2
De winst in de LMP2-klasse ging evenals vorig jaar in Spa naar het G-Drive-team met Roman Rusinov, Jean-Eric Vergne en Andrea Pizzizola. Smaakmaker in het eerste uur van de race was echter zonder meer Giedo van der Garde, die met snelle rondetijden eindelijk het potentieel van de Racing Team Nederland-Dallara liet zien en de leiding in de klasse overnam van Vergne in de G-Drive-Oreca. De vreugde in het Nederlandse kamp was echter van beperkte duur, omdat de gele Dallara al snel de pits in moest vanwege een probleem met de versnellingsbak. Door het bij de reparatie opgelopen tijdverlies was het team op slag kansloos voor een goede klassering en was voor G-Drive de weg vrij naar de overwinning. De Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung eindigde op de tweede plaats, de Signatech-Alpine completeerde het podium in de klasse. Voor Racing Team Nederland, dat voor de achtste keer in acht wedstrijden de eindstreep haalde, restte er niet meer dan de laatste positie in de klasse.

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-6
Voor Ford-rijders Stefan Mücke, Olivier Pla en Billy Johnson was het de eerste GTE-Pro-klassezege

GTE-Pro-winst voor Ford
In GTE-Pro was er in de beginfase sprake van een strijd tussen de beide Fords, die vanaf de eerste rij startten, totdat de genoemde zware crash van Tincknell vroeg in het tweede uur een vroegtijdig einde maakte aan de ambities van het team met het nummer 67. De andere Ford met Stefan Mücke, Olivier Pla en Billy Johnson kwam als klassewinnaar over de eindstreep, nadat Pla kort na de laatste herstart met een gewaagde manoeuvre de nummer 91-Porsche met Richard Lietz passeerde en zo de leiding in de klasse overnam. Uiteindelijk verloor Lietz in de slotfase nog een plek aan merkgenoot Christensen, die hem bij de Busstop-chicane uitremde. Zo eindigde de nummer 92-Porsche met Christensen en Estre als tweede. Met slechter wordende banden moest Lietz ook Davide Rigon in de nummer 71-AF Corse-Ferrari nog voor zich dulden. De Ferrari van Rigon en Sam Bird werd als derde geklasseerd, de Porsche van Lietz en Bruni werd vierde. António Félix da Cosa en Tom Blomqvist eindigden als vijfde bij het debuut van de nieuwe BMW M8 GTE, gevolgd door de beide nieuwe Aston Martin. Nicky Catsburg werd samen met Martin Tomczyk in de andere BMW achtste in de klasse met drie ronden achterstand.

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-11
Lamy, Lauda en Della Lana wonnen de GTE-Am-klasse

1-2 voor Aston Martin in GTE-Am
De GTE-Am-klasse resulteerde in een dubbelzege voor Aston Martin na een zinderend slotduel tussen Pedro Lamy in de nummer 98-Aston Martin Racing-auto en Euan Alers-Hankey in de TF-Aston Martin. Het onderlinge verschil van twee tienden van een seconde zegt wat dat betreft wel genoeg, ook een aanval van Hankey bj het aanremmen van de Busstop-chicane bleek uiteindelijk niet voldoende. De derde plaats in de klasse was voor de Clearwater-Ferrari met Weng Sun Mok, Keita Sawa en Matt Griffin.

180505 FIA WEC Spa uitslag race

WEC Autopsortform Spa 6 Hours BVDW-2

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2018 01:28

    Was zeer verrast door het sterke optreden van Girdo van der Garde. Zonder die pech was een podium helaas toch nog een lastig verhaal geworden omdat Frits het tempo niet bij kan benen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2018 07:46

    "Op een week na is het 13 jaar geleden dat Fernando Alonso voor het laatst een Formule 1-Grand Prix won." Volgens mij klopt dit niet en heeft Alonso bij Ferrari nog GP's gewonnen.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 06 mei 2018 08:49

    Nee, dat klopt ook niet. Het was in 2013, dus vijf jaar geleden. Het was al laat gisteravond... Is inmiddels aangepast. Dank voor de oplettendheid!

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 06 mei 2018 08:50

    Alonso won zijn laatste GP op 12 mei 2013! Een kleine 5 jaar geleden dus.

    • 1
    • 1
     
    hansfohr 06 mei 2018 09:21

    Het was Toyota publicitair alles aan gelegen dat Alonso op Spa won en dadelijk ook op Le Mans zegeviert. Hij heeft bij wijze van spreken al gewonnen voordat de race start. LOL Ik vind al die aandacht voor hem overdreven. Bijna overal lees je dat Alonso gewonnen heeft alsof zijn teamgenoten Buemi en Nakajima niet bestaan. Zelfs de race op Fuji is verplaatst omdat die anders samenvalt met een GP. Het lijkt alsof de WEC alleen om Alonso draait.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 06 mei 2018 10:49

    Hans, sportief gezien heb je uiteraard volledig gelijk: de prestatie van Alonso is niets meer of minder dan die van zijn teamgenoten Buemi en Nakajima. En zelf hij is professioneel en sportief genoeg om dat ook toe te geven: hij wil zeker geen uitzonderingspositie in het team. Het is echter wel zo dat een groot deel van het benodigde budget door fabrikanten en sponsors wordt gerechtvaardigd door de gerealiseerde tegenwaarde in media-aandacht: millimeters, clicks en airtime. En afgaande op wat ik in Spa meemaakte is het zo dat wat dat betreft Alonso de meeste aandacht trekt. Staat in geen enkele verhouding tot welke andere WEC-rijder dan ook. En dat betekent ook aandacht in media die normaliter nooit over de WEC zouden berichten. Media-aandacht is tegenwoordig vooral gebaseerd op mensen, niet zozeer op prestaties. Dus wat dat betreft is het voor Toyota en voor de serie heel goed dat Alonso daar rijdt, en dan ook nog wint. Ik hoorde ergens intern bij Toyota al spreken over "de juiste auto", waarmee de nummer 8 bedoeld werd. Dan weet je meteen hoe de verhoudingen liggen.

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 06 mei 2018 14:41

    Publicitair gezien zeer begrijpelijk en voorspelbaar!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2018 14:50

    Zeer verrassend het tempo waarmee Giedo van der Garde over het circuit denderde. Helemaal top. Als Lammers straks stopt wat ik nog steeds heel vreemd vind dan gaat het pas echt opvallen dat onze Jumbo CEO echt veel te traag is voor dit spelletje.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2018 19:39

    Wat maakt het uit dat Frits te langzaam is. Zonder Frits geen Team Nederland. Ik zou wensen dat ik op die manier mijn hobby kon beoefenen!

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 06 mei 2018 19:52

    De snelste ronde per rijder in de LMP2 wijzen uit dat Giedo de op een na snelste was en Frits de op een na traagste. Respectievelijk 2.05.413 en 2.09.294.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2018 20:58

    Leuk Hans. Dan zit Jan waarschijnlijk op 2:07 ofzo. Hoe kom je aan die info.?

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 07 mei 2018 00:21

    fiawec.alkamelsystems.com (snelste ronde Jan 2.07.748)

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 mei 2018 00:51

    Als RTN progressie wil boeken dan moet niet Jan maar Frits ruimte maken voor Nyck de Vries!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 mei 2018 10:10

    He hè eindelijk iemand die het snapt. Hulde !

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 mei 2018 12:03

    In de LMP2 heb je een 'silver' rijder nodig. Dus Frits vervangen door Nyck kan helemaal niet, dan snap je het dus niet.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 mei 2018 18:14

    Lammers brons. Van Eerd brons. Van der Garde platinum. Ik snap het wel hoor... Jullie ook nog ?

    • 0
    • 0
     
    Dirk 08 mei 2018 16:30

    Van Eerd uitruilen met Jan Lammers naast De Vries en VDG kan overigens wél

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 mei 2018 18:09

    Kan zeker alleen het gaat punten kosten want de man is te traag voor dit geweld...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 mei 2018 18:09

    Kan zeker alleen het gaat punten kosten want de man is te traag voor dit geweld...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet