Sportscars

WEC: Toyota op pole voor Total 6 Hours of Spa UPD: pole-winnende Toyota gediskwalificeerd

180504 WEC quali Toyota
De nummer 7-Toyota vertrekt morgen vanaf de pole-position op Spa-Francorchamps

Niet erg verrassend staan de beide Toyota LMP1's op de eerste startrij voor de Total 6 Hours of Spa, de openingsrace van het FIA WEC. Kamui Kobyashi en Mike Conway behaalden met een gecombineerd gemiddelde van 1:54,583 minuten de pole-position. De tijd was zo'n 0,8 seconde langzamer dan de pole-winnende tijd van vorig jaar in Spa, destijds op naam van Porsche. Snelste auto in de LMP2-klasse was de Signatech-Alpine van Pierre Thiriet en Nicolas Lapierre, met de zevende tijd in de klasse voor het Racing Team Nederland. Het Ford-team bezette beide plaatsen op de eerste rij in de GTE-Pro-klasse, terwijl Matt Campbell en Christian Ried in de nummer 77-Proton-Porsche de pole-postion in de GTE-Am-klasse behaalden.

UPDATE: Ruim vier uur na afloop van de kwalficatie volgde het nieuws dat de pole-winnende nmmer 7-Toyota van Kobayashi, Conway en López uit de uitslag gehaald is. De reden hiervoor is een administratieve fout: er was voorafgaand aan de kwalificatie een verkeerd identificatienummer van de doorstromingsmeter van de brandstoftoevoer doorgegeven. Dat kwam bij de technische keuring na afloop van de kwalificatie aan het licht. Toyota stelt dat het de volledige verantwoordelijkheid voor deze fout aanvaardt en dat er op geen enkele wijze sprake is van een prestatievoordeel: de gebruikte doorstromingsmeter was volledig gehomologeerd en gecalibreerd. Als gevolg van het uit de uitslag halen start de nummer 7-Toyota de race morgen vanuit de pitstraat, de nummer 8-Toyota met Sébastien Buemi, Kazuji Nakajima en Fernando Alonso vertrekt vanaf de pole-positition. 


Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De prototype-sessie moest tweemaal met de rode vlag worden onderbroken, en tweemal was een BR1 de oorzaak. De eerste onderbreking kwam na ruim vier minuten, omdat Stéphane Sarrazin met de SMP Racing-BR met het startnummer 17 op de baan tot stilstand was gekomen. Dat euvel kon vrij vlot worden verholpen, maar vier minuten later was het opnieuw raak, en ditmaal was het ernstiger. Pietro Fittipaldi was met de DragonSpeed-BR1 hard gecrasht bovenop de Raidillon. De auto was flink beschadigd en ook de bandenstapels en de vangrails moesten worden hersteld. Fittipaldi, die de hele tijd bij kennis was, werd per helikopter naar het ziekenhuis in Luik vervoerd. Vermoedelijk heeft hij beide benen gebroken. Na een onderbreking van een minuut of twintig kon de sessie worden voortgezet.

Op dat moment stonden de beide Toyota's al bovenaan op het scherm van de tijdwaarneming en volgens verwachting kwam het tot een 'clean sweep' van de eerste startrij voor de beide hybride-auto's. Daarachter volgden de beide Rebellion-R13's met het duo Bruno Senna/Neel Jani in de nummer 1-auto als snelste. Het drama rondom de beide Manor-Ginetta-LMP1's, die tot nu toe in elke vrije training slechts één installatieronde draaiden, werd voortgezet: in de kwalificatie bleven beide auto's in de pitbox. Of de beide LMP1's in de race starten, is meer dan twijfelachtig, en racen ze niet, dan heeft dat naar mogelijk ook consequenties voor de startplaatsen van het team tijdens de 24 Uur van Le Mans. Nico Lapierre en Pierre Thiriet reden de snelste gecombineerde gemiddelde tijd in de LMP2-klasse met de Signatech-Alpine.

180504 WEC kwali Ford
De Fords bezetten de volledige eerste startrij in de GTE-Pro-klasse

In de GTE-Pro-klasse is de volledige eerste startrij voor Ford. Harry Tincknell en Andy Priaulx kwamen in de Ford GT met het startnummer 67 tot een gecombineerd gemiddelde van 2:12,497 minuten, waarmee ze 0,083 seconden sneller waren dan merkgenoten Stefan Mücke en Olivier Pla in de nummer 66-Ford. Daarachter eindigden de beide Porsches, met de nummer 91 van Lietz en Bruni voor de nummer 92 van Christensen en Estre. Voor velen toch wel als een verrassing, ondanks de ongunstige BOP met een hoog minimumgewicht, was de vijfde plaats van de snelste van de beide BMW's, de nummer 82 van Tom Blomqvist en António Félix da Costa. Nicky Catsburg en Martin Tomczyk kwalificeerden de andere BMW op de negende plaats in de klasse.

180504 WEC quali Proton
Pole in GTE-Am voor de nummer 77-Proton-Porsche

De nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche staat op pole-position in de GTE-Am-klasse. Christian Ried en Porsche-fabrieksrijder Matt Campbell sloten de sessie met een tijd van 2:16,357 minuten als snelste in de klasse af. Daarachter volgen de nummer 98-Aston Martin van Paul Dalla Lana en Pedro Lamy en de beide Porsches van het debuterende team Project 1 en Gulf Racing.

180504 FIA WEC Spa uitslag kwalificatie

Reacties

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 05 mei 2018 00:04

    Toyota kan eigenlijk alleen van zichzelf verliezen, voor RTN lijkt weer een bescheiden rol in de LMP2 weggelegd.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 05 mei 2018 00:42

    Van der Garde reed in de kwalificatie 2.03.92, Van Eerd 2.07.084. Dat leverde gemiddeld een tijd op die goed was voor de 7e en voorlaatste plaats in de LMP2-klasse. Lammers bleek tijdens de vrije trainingen niet veel sneller dan de Jumbo-CEO. Is er daarom voor gekozen om Van Eerd in de kwalificatie te laten rijden?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2018 09:18

    Hoi Hans wat een fijne feedback. Hoe kom je aan die tijden kerel? Lammers is wel degelijk sneller dan Frits dat weet ik zeker. Alleen Frits heeft track time nodig. Lammers kan het circuit dromen. Maar dit concept werkt gewoon niet. Je kunt niet zomaar op het aller hoogte niveau gaan racen als je je hele leven supermarkten hebt gerund.

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 05 mei 2018 17:21

    Download de gratis WEC app en je bent bij de muziek!

    • 2
    • 0
     
    hansfohr 05 mei 2018 17:25

    Voor alle data: fiawec.alkamelsystems.com

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet