Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Voorbeschouwing op DTM-seizoen 2018 met "het sterkste veld aller tijden"

180502 DTM preview opening
Audi, BMW en Mercedes-AMG rijden dit seizoen nog met z'n drieën. Voor het laatst.

Aanstaand weekeinde is, zoals vanouds, de Hockenheimring Baden-Württemberg de plaats van handeling voor de seizoensstart van de DTM. Een belangrijk jaar, want hoewel de 'tone of voice' in het rennerskwartier optimistisch is, is het cruciaal dat er een adequate vervanger wordt gevonden voor Mercedes-Benz, nu het merk uit Stuttgart aan het eind van het seizoen de serie definitief vaarwel zegt, ten faveure van de Formule E. Voor het zover is, staan er dit jaar echter nog twintig races op het programma, inclusief twee nieuwe locaties en voor het eerst sinds lange tijd weer eens een Nederlander die in staat moet worden geacht om in de voorste gelederen van het veld mee te rijden. Bovendien hadden we eerder goed nieuws voor wat betreft de TV-verslaggeving in ons land in het vooruitzicht gesteld, en dat is er nu: Ziggo Sport zendt alle DTM-races live uit met commentaar van Ronald van Dam. Natuurlijk is, ijs en weder dienende, ook AUTOSPORT.NL – evenals in voorgaande jaren – als enige Nederlandse medium bij elke race van het seizoen ter plekke. Voorafgaand aan de seizoensstart blikken we alvast vooruit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

"Er is niets mis met het product. Het is de taak van een raceserie om te zorgen voor aantrekkelijke, faire competitie, aansprekende evenementen en goede promotie. In al die factoren voorziet de DTM. Wij stellen de bühne ter beschikking, en het is aan de fabrikanten om te beslissen of ze die al dan niet willen bespelen." Gerhard Berger, die aan zijn tweede seizoen als voorzitter van de DTM-organisatie ITR begint, reageert soms wat korzelig als hem voor de zoveelste keer de vraag gesteld wordt wat er aan de DTM beter, danwel anders zou moeten worden om de zo veelbesproken nieuwe fabrikant aan boord te krijgen om zo de toekomst van de serie veilig te stellen. Natuurlijk, er kan eventueel als overgangssituatie ook een seizoen lang met twee merken worden geracet, zoals dat tussen het vertrek van Opel, eind 2005, en de komst van BMW, begin 2012, maar liefst zes seizoenen lang het geval was, maar dat wil eigenlijk niemand. Als er al niet een nieuwe fabrikant komt, wat volgens Berger ook nu nog mogelijk zou zijn voor het seizoen 2019, dan moet er toch in ieder geval op korte termijn het perspectief komen dat er een nieuw merk instapt. En dan praten we echt al over juni of juli, dus over weken in plaats van maanden.

Van negen naar tien evenementen, Brands Hatch terug, Misano nieuw
Maar goed, eerst gaat het om het seizoen 2018, dat voor het eerst sinds 2014 weer uit tien in plaats van negen evenementen bestaat. Het optreden in Moskou, waarvan niemand echt enthousiast werd, verdween van de kalender, daarvoor keerde Brands Hatch na een afwezigheid van vier jaar weer terug. Anders dan in eerdere jaren wordt er echter niet meer op het Indy-circuit, maar op de lange Grand Prix-variant in het graafschap Kent verreden, een beslissing die door alle betrokkenen met enthousiasme werd begroet. Helemaal nieuw op de kalender is het circuit van Misano aan de Adriatische kust in Italië, waar de DTM nog niet eerder te gast was. En dat is niet de enige primeur, want mede gezien de zomerse temperaturen in de maand augustus worden de races verreden vanaf 22.00 uur, dus in het donker. Afgezien van de Italiaanse races starten alle DTM-wedstrijden voortaan om 13.30 uur, iets dat de nieuwe televisiepartner SAT1 in Duitsland eindelijk mogelijk maakte.

180502 DTM preview rijders
Door reductie van de downforce komt het meer op de rijders aan

Wijzigingen in het reglement
Ook in de reglementen werden de nodige veranderingen aangebracht. De belangrijkste wijziging werd doorgevoerd op het gebied van de aerodynamica, waarmee de neerwaartse druk, de zogeheten 'downforce', met ongeveer een derde werd gereduceerd. Daardoor komt het meer op de rijder aan en worden de inhaalmogelijkheden verbeterd. Voorts is het minimumgewicht van de auto's verlaagd tot 1031 kg. Auto met rijder inclusief volledige uitrusting moeten nu minstens 1115 kg wegen, tien kg minder dan vorig jaar. De gewraakte handicapgewichten werden in de slotfase van het afgelopen seizoen al afgeschaft. Omdat er dit jaar vanwege het tiende evenement meer gereden wordt, werd ook het aantal toegelaten motoren per merk verhoogd van zeven naar acht voor het totaal van de zes wedstrijdauto's. Bovendien werd de deelname van gastrijders toegestaan, behalve tijdens de laatste evenementen van het seizoen. Bij de start van het racejaar maakt Audi al van deze mogelijkheid gebruik door tweevoudig DTM-kampioen Mattias Ekström een waardig afscheid uit de serie te gunnen.

180502 DTM preview Frijns
Robin Frijns start in de kleuren van high-performance-brandstof Aral Ultimate

Audi
Waarmee we in alfabetische volgorde dan gelijk zijn aanbeland bij het eerste merk. Het vertrek van Ekström en diens vervanging door onze landgenoot Robin Frijns is gelijk de belangrijkste verandering bij het Beierse merk, dat vorig jaar alledrie de titels won. Verdedigend rijderskampioen René Rast vormt opnieuw een duo bij het Rosberg-team met de Brit Jamie Green, die dit jaar opnieuw zijn imago van 'eeuwige tweede' wil afschudden. Voor het Phoenix-team komen wederom Mike Rockenfeller en Loïc Duval in actie, waarbij de Fransman tijdens het Hockenheim-weekeinde een dubbel programma heeft, want hij rijdt ook nog in de LMP2-klasse tijdens het FIA WEC in Spa. De Zwitser Nico Müller en Robin Frijns zijn de beide rijders van het Team Abt Sportsline. Frijns kwam vorige maand bij de tests op Hockenheim al sterk uit de bus, maar weet dat René Rast de lat vorig jaar heel hoog legde door gelijk in zijn eerste DTM-seizoen de titel te winnen. "Ik doe gewoon mijn best en zie wel waar ik eindig. Dat heb ik tot nu toe altijd gedaan, en dat ging doorgaans best aardig", aldus Frijns.

180502 DTM preview BMW
BMW heeft met Eriksson en Eng twee nieuwkomers in de gelederen

BMW
BMW heeft met de Zweed Joel Eriksson, afkomstig uit het FIA EK Formule 3, en de Oostenrijker Philipp Eng, doorgegroeid vanuit de GT-racerij, maar liefst twee nieuwkomers in huis, die in de voetsporen moeten treden van de naar Aston Martin vertrokken Maxime Martin en Tom Blomqvist, die zich volledig op de Formule E richt. Eriksson rijdt voor het RBM-team van Bart Mampaey uit het Belgische Mechelen, waar oud-kampioen Bruno Spengler zijn teamgenoot is. Het team RMG van Stefan Reinhold zet auto's in voor tweevoudig titelwinnaar Marco Wittmann en de Braziliaan Augusto Farfus. De overige twee BMW's starten onder de vlag van het RMR-team, een samenwerkingverband van de teams van Reinhold en Mampaey. Hier zijn routinier Timo Glock en Philipp Eng de rijders.

180502 DTM preview Mercedes
Drie oud-kampioenen bij Mercedes-AMG

Mercedes-AMG

Bij Mercedes-AMG is er geen sprake van verschillende teams: alle zes de auto's zijn ingeschreven onder HWA AG, dat de auto's ontwerpt, bouwt, prepareert en inzet. Met de Britten Gary Paffett en Paul Di Resta en de na twee seizoenen in de Formule 1 teruggekeerde Pascal Wehrlein heeft Mercedes maar liefst drie oud-kampioenen in huis. Na het vertrek van Mattias Ekström is Gary Paffett, die aan zijn 15e seizoen begint, n de DTM-rijder met de langste staat van dienst. De andere drie Mercedes-rijders zijn de Oosterijker Lucas Auer, de Italiaan Edoardo Mortara en de Spanjaard Daniel Juncadella, die na een jaar afwezigheid in de DTM terugkeert.

180502 DTM preview paddock
Volop activiteiten voor de bezoekers in de paddock

"Misschien wel het sterkste DTM-veld aller tijden", zegt Gerhard Berger met een blik op het komende seizoen. Met een veld inclusief niet minder dan zeven oud-kampioenen – en met Ekström op Hockenheim erbij zelfs acht – en nog eens zes rijders die ook al één of meer races in de DTM gewonnen hebben, zou de Oostenrijker wat dat betreft best eens gelijk kunnen hebben. Sinds vorig jaar wordt er ook merkbaar meer voor bezoekers gedaan: de populaire 'pit view', van waaruit het publiek zicht heeft op de werkzaamheden in de pits, live-concerten, een 'fan zone' met uitgebreide cateringfaciliteiten en mogelijkheden om te ontspannen waren allemaal elementen die succesvol bleken en dit jaar terugkeren. Als dan ook de competitie op de baan goed is, dan gaan we een mooi DTM-seizoen tegemoet. En over die toekomst praten we dan in een later stadium wel weer.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet