Formule 1

Formule 1: Hamilton lachende derde na onderlinge crash Red Bulls en bizarre slotfase

Hamilton

Met meer geluk dan wijsheid heeft Lewis Hamilton de wederom enerverende Grand Prix van Azerbeidzjan op zijn naam geschreven. De race was aan kop lange tijd rustig, met Vettel voor Hamilton en Bottas. In de tussentijd waren Verstappen en Ricciardo de smaakmakers, met een hard maar fair onderling gevecht dat bijna de hele race goed ging. In de openingsfase pakte Verstappen de vierde plek van Ricciardo, daarna leek de Australiër die een aantal keren terug te pakken, maar kwam Verstappen steeds weer terug. Uiteindelijk wist Ricciardo toch voor de Nederlander te komen en mocht hij als eerste stoppen. De undercut werkte echter niet en Verstappen kwam weer voor zijn teamgenoot de baan op. De volgende aanval liet niet lang op zich wachten, maar toen ging het fout. Verstappen ging eerst naar de buitenkant en daarna naar de binnen. Ricciardo probeerde hem te foppen door buitenom te faken en toch de binnenkant te kiezen. Maar Verstappen hield de binnenkant en daardoor knalde Ricciardo vol achter op zijn teamgenoot. Een pijnlijk einde van een mooie race voor Red Bull. Intern zal het donderen; de meningen over de schuldige van de crash zijn sterk verdeeld.

Bottas leek te profiteren, want hij was nog niet gestopt en kreeg zomaar de leiding in handen. Maar de slotfase had nog meer in petto. De safetycar verliet de baan voor een sprintrace van vier ronden. Bij de herstart waagde Vettel een aanval bij Bottas, maar hij verremde zich zo erg dat hij plaatsen verloor aan Hamilton, Räikkönen en Perez. Een ronde later trof het noodlot de leider: Bottas liep een lekke band op en gooide de leiding in de schoot Lewis Hamilton. De lachende derde boekte zijn eerste overwinning in Bakoe en heeft zowaar de leiding in het kampioenschap.


Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Straffe wind
Voorafgaand aan de GP van Azerbeidzjan is er maar één onderwerp van gesprek: de wind. Bakoe heeft niet voor niets de bijnaam 'City of Winds'. De hevige rukwinden, versterkt door de smalle straten tussen de gebouwen, brengen de huidige Formule 1-auto's op onvoorspelbare momenten in flinke onbalans. Räikkönen moet op weg naar de grid al moeite doen om zijn auto uit de muur te houden. De voorvleugels worden op de grid nog aangepast. Een onvoorspelbare race ligt waarschijnlijk in het verschiet.

Het ritje naar de eerste bocht is maar 200 meter. Vettel komt goed weg en hoeft in die meters niets te vrezen. Hamilton sluit meteen af, evenals Bottas. Verstappen is iets beter weg dan Ricciardo, maar neemt geen risico bij zijn teamgenoot.

Räikkönen

Eerste safetycar
Zo netjes als de start in de eerste bocht is, zo'n puinhoop wordt het daarna. Ocon wil Räikkönen buitenom inhalen, maar Ocon snijdt de bocht zo scherp aan dat Räikkönen nergens heen kan. De twee raken elkaar, Ocon stuitert naar buiten en eindigt in de bandenstapels. Räikkönen kan wel door, maar heeft wel een kapotte voorvleugel.

Iets daarachter is Sirotkin aanvankelijk goed weg, maar hij remt te laat en rijdt tegen de achterkant van Perez aan. Daarna komt Alonso binnendoor bij de Rus, maar die wordt geknepen door een Renault, stuurt richting Alonso en raakt de Spanjaard. Sirotkin strandt, Alonso kan door met een lekke band. Als hij daarmee ook nog de muur van de pitstraat raakt, heeft hij twee lekke rechterbanden. Toch weet de Spanjaard zijn pitcrew te bereiken.

Met al dat bodywork, Ericsson raakt Magnussen ook nog, en twee gestrande auto's op de baan, is de eerste safetycar onvermijdelijk.

Wie heeft er het meest geprofiteerd van alle chaos? Achter Verstappen rijden Sainz en Stroll. Hülkenberg op p8 heeft 6 plaatsen gewonnen, Gasly daarachter heeft 8 plaatsen goedgemaakt.

Verstappen naar p4
Vorig jaar zat Vettel bij drie herstarts achter Hamilton – een keer liet hij zich gek maken – nu zijn de rollen omgedraaid. Vettel wacht lang en alle mannen erachter zitten dicht bij elkaar. Áls Vettel dan gaat heeft hij het goed gespeeld en houdt hij de leiding. De Mercedessen volgen en kunnen niet aanvallen. Verstappen kijkt aan de buitenkant bij Ricciardo, maar kiest weer eieren voor zijn geld. De bocht erna zet Verstappen echter wel door: hij gaat buitenom en pakt de vierde plek van zijn teamgenoot – die ook wijs wat ruimte geeft. Vervelender voor Ricciardo is dat Sainz dit moment gebruikt en ook voorbij de Red Bull weet te komen.

Red Bulls in de problemen
Na de mooie actie van Verstappen heeft hij het niet gemakkelijk – het lijkt erop dat de Red Bulls moeite hebben om warmte in de banden te krijgen. Verstappen heeft Sainz even afgeschud, maar verremt zich voor de chicane en snijdt die af. Dat kan hem een straf opleveren en Verstappen besluit verstandig de plaats op te geven aan Sainz. Dat doet hij op een slim moment op het lange rechte stuk, want hij pakt daarna meteen de slipstream bij zijn oud-teamgenoot en pakt in de volgende bocht die vierde plek weer terug.

De banden blijken niet Verstappens enige probleem, want zijn accu laadt niet op. Dat geeft Sainz wat extra's, DRS zorgt voor nóg meer verschil. Sainz komt op het rechte stuk, maar Verstappen houdt de Spanjaard aan de buitenbocht. De ronde erna is er geen houden meer aan en gaat de Spanjaard naar p4. Daarachter lukt het Ricciardo ook niet om Hülkenberg achter zich te houden. De Duitser ruikt nog meer bloed, gebruikt ook Verstappens problemen en pakt p5. De fabrieks-Renaults beide voor de Red Bulls – dat is belangrijk voor het team. Dat plezier is echter van korte duur, want Hülkenberg maakt een klein foutje, komt op het vuil en gaat de muur in. Einde race voor de Duitser.

Verstappen geeft niets cadeau
Verstappens problemen houden aan. Ricciardo valt hem aan en het lijkt in teambelang handig als Verstappen hem er voorbij laat. Dat doet Verstappen echter niet, hij wil ervoor vechten. Ricciardo lijkt er buitenom voorbij, maar Verstappen remt weer erg laat. De twee raken elkaar, wiel tegen wiel, en het is een wonder dat er niemand in de muur eindigt. De bochten daarna blijft Verstappen zich met hand en tand verdedigen en hij behoudt die vijfde plek. Ricciardo neemt even wat afstand.

Ricciardo

Daarna lijkt Verstappens auto toch weer iets meer tot leven te komen en hij dicht het gat naar Sainz weer. Hij wacht op het rechte eind, gebruikt DRS en pakt p4 weer terug. Renault past de strategie direct aan en roept de Spanjaard binnen. Ricciardo schuift dus door naar p5, daarachter heeft Räikkönen inmiddels alle middenvelders ingehaald en hij rijdt zesde, slechts twee tellen achter Ricciardo en met al een pitstop achter de rug.

Rust voorin
Hoe is het met de mannen vooraan? Rustig. Vettel heeft na 20 ronden dik 4 seconden voorsprong op Hamilton, die heeft 7 tellen op Bottas. Verstappen volgt er 20 seconden achter.

Het wachten is op de pitstops. Daarbij krijgt Vettel iets meer marge, als Hamilton een grote fout maakt in bocht 1 en maar net de bocht haalt. Het kost hem vier seconden en zijn banden zijn eraan. De Mercedes komt direct binnen.

Vettel kan nu ook een vrije stop maken, maar heeft ook de ruimte om te kijken hoe het Hamilton vergaat. Dat is niet zo geweldig, want Hamilton heeft op de nieuwe banden veel moeite om het tempo te vinden.

Vettel stopt met nog 20 ronden te gaan en draagt de leiding even over aan Bottas.

Weer Red Bull-strijd
Ricciardo heeft zich enige tijd koest gehouden, maar halverwege de race komt de Australiër weer. Met DRS gaat de Aussie buitenom voorbij aan zijn teamgenoot, maar Verstappen geeft zich nooit gewonnen. De Nederlander heeft de betere exit, pakt in de volgende de binnenbocht, krijgt met centimeters marge genoeg ruimte van zijn teamgenoot en gaat binnendoor weer naar p4. Een prachtig gevecht tussen twee teamgenoten – precies zoals het hoort.

Een paar ronden daarna komt Ricciardo opnieuw met DRS en Verstappen dwingt hem weer naar de buitenbocht. Ricciardo weet dat hij extreem laat moet remmen – doet dat ook en haalt net de bocht. Dat is een belangrijke move van Ricciardo, want hij mag nu als eerste zijn pitstop maken. Dat doet hij met nog dertien ronden te gaan. Hij krijgt de ultrasofts en normaal gesproken kan hij in die ronde dus veel tijd winnen. Maar de undercut blijkt hier niet te werken, want als Verstappen de volgende ronde binnenkomt, en ook ultrasofts krijgt, komt hij anderhalve seconde voor zijn teamgenoot weer de baan op. Het gevecht gaat dus gewoon verder.

Verstappen

Beide Red Bulls eruit
Ricciardo komt de eerste de beste keer op start/finish weer. Verstappen probeert de slipstream te voorkomen door te slingeren, maar het baat niet. Verstappen kiest de binnenkant, Ricciardo wil hem foppen door naar buiten te bewegen en dan toch de binnenkant te kiezen. Maar daar zit Verstappen al. Ricciardo rijdt vol boven op de achterkant van zijn teamgenoot en knalt daarmee beide Red Bulls uit de race. Een pijnlijk einde van een prachtig onderling duel.

Safetycar gooit alles overhoop
De safetycar komt uiteraard de baan op, en dat is precies waar Mercedes op zat te wachten. Bottas is namelijk nog steeds niet gestopt en krijgt nu een gratis pitstop. Dat weet Ferrari ook en ze hebben geleerd van China. En dus komt ook Vettel binnen en ook Hamilton krijgt nieuwe banden. Ineens heeft Bottas de leiding en krijgen we een sprintrace met Bottas, Vettel, Hamilton en Räikkönen.

Grosjean in muur
De vraag wordt echter of die sprintrace er nog wel komt. Want Grosjean is zijn banden zo enthousiast aan het opwarmen, dat hij de controle verliest en rechtsaf de muur in knalt. 'Wat gebeurde er? Volgens mij raakte Ericsson mij.', probeert de Fransman nog de schuld af te schuiven. Maar de Sauber was niet eens in de buurt – het was volledig eigen schuld.

Vettel

Vettel verliest
De race wordt nog wel hervat, met nog vier ronden te gaan. Bottas voert de herstart perfect uit en is veilig. Vettel is dat niet en wordt aangevallen door Hamilton. Net op het moment dat Vettel de aanval lijkt te hebben afgewend, vindt hij nog de aansluiting bij Bottas. Hij kiest de binnenaktn en probeert nog de leiding te pakken. Maar Vettel remt veel te laat, verpest zijn nieuwe banden, haalt net de bocht, maar ziet Hamilton en Räikkönen voorbijkomen. Een dure fout van de Duitser – had genoegen genomen met de tweede plek en hij was weer uitgelopen op Hamilton. Maar het racemanschap van Vettel is b

Drama Bottas
Bottas leek de race perfect te hebben gereden, maar in het zicht van de haven slaat het noodlot toe. Bij de eerste doorkomst op start/finish gaat plotseling zijn rechterachterband eraan – naar wat later blijkt doordat hij brokstukken is gereden. Wat een drama voor Bottas. En wat een weelde voor Hamilton, die met nog drie ronden te gaan de leiding in zijn schoot geworpen krijgt.

Bottas

Hamiltons geluk wordt nog groter, want Vettels banden zijn zo slecht dat Sergio Perez de Ferrari ook voorbij gaat. Vettel vindt zijn tempo na een ronde wel weer terug in gaat in de laatste ronde nog in de aanval. Het team van Force India zit nagelbijtend in de garage, Perez moet zijn auto nog één ronde breed houden. Daar slaagt de Mexicaan in en hij pakt voor het tweede jaar op rij een podium in Bakoe.

Groot succes Leclerc
Achter Vettel eindigt Sainz netjes vijfde. Maar lof is voor Charles Leclerc, die zesde wordt met zijn Sauber. Alonso finisht zevende, Stroll haalt op p8 ook belangrijke punten voor Williams. De laatste punten zijn voor Vandoorne en Hartley.

Hamilton beetje ongemakkelijk
Lewis Hamilton had tot drie ronden voor het einde niet eens aan de overwinning gedacht, maar ineens veranderde alles. "Dit had ik niet kunnen voorspellen. Bottas had de zege verdiend en ook Sebastian reed eigenlijk erg goed. Het voelt een beetje raar, ik had erg veel geluk. Maar ik heb niet opgegeven en ben blijven pushen."

Räikkönen had het zwaar
Kimi Räikkönen had ook geen gemakkelijke race, vanaf de startaanrijding met Ocon. "Ik zat aan de binnenkant en ik denk dat hij me niet zag want hij stuurde gewoon in. Het was niet de ideale start, maar ik had geluk dat er niets kapot was. Daarna had ik een moeilijke race en ik had moeite om de banden warm te houden. Ik ben door blijven gaan en blijven wachten op problemen voor anderen. En die kwamen er ..."

Perez moest er hard voor werken
"Dat waren de twee zwaarste ronden uit mijn carrière", glundert Sergio Perez "Ik moest met koude supersofts Sebastian achter me houden, dat was erg moeilijk. Ik moest bij Räikkönen blijven zodat hij niet dicht genoeg bij mij kon komen. En dat lukte. Ik ben sprakeloos."

Verstappen schuldbewust
Max Verstappen toont zich direct na de race schuldbewust, ongeacht wie de schuldige is. "Het maakt niet uit wat de wedstrijdleiding nog beslist, dit mag als team gewoon niet gebeuren. We hadden een prachtig gevecht en hebben één keer wielen geraakt, maar dat hoort erbij. Het was allemaal op de limiet en fair, tot die laatste actie. Ik bewoog niet meer tijdens het remmen, maar dat maakt helemaal niet uit. Wie er ook schuldig is, dit mag niet gebeuren tussen ons."

Ook Ricciardo schuldbewust
Ook Daniel Ricciardo weet hoe de vlag erbij hangt. "Dit is een situatie waar we allebei niet in willen zitten. We moeten ons verontschuldigen aan het team. We willen graag mogen vechten en zijn daar ook dankbaar voor. Maar als dit gebeurt, schaam je je wel. We hadden elkaar al eens geraakt, maar dat kon allemaal door de beugel. Ik had het al een paar keer aan de buitenkant geprobeerd, dat lukte meestal niet, maar één keer wel. Nu wilde ik iets anders proberen en ik dacht dat daar genoeg ruimte was. Maar die ruimte was snel verdwenen. Het is zonde, dit mag niet gebeuren."

Horner niet boos, maar teleurgesteld
Teambaas Christian Horner toont zich na afloop vooral teleurgesteld. "De jongens vertegenwoordigen een team van meer dan 800 mensen. Dat moeten ze zich beseffen en dat belang moeten ze boven het eigenbelang stellen. We laten ze racen, dat willen we ook blijven doen, en ze hebben al vaak bewezen dat ze dat kunnen. Ik heb nota bene voor de race nog gezegd: geef elkaar ruimte en respecteer elkaar. Het was drie keer op het randje, maar wat er uiteindelijk gebeurde was onaanvaardbaar. We kunnen dit niet meer terugdraaien, maar dit willen we niet nog een keer zien."

Uitslag Grand Prix Azerbeidzjan
1. Lewis Hamilton, 51 ronden
2. Kimi Räikkönen, op 2.460
3. Sergio Perez, op 4.024
4. Sebastian Vettel, op 5.329
5. Carlos Sainz, op 7.515
6. Charles Leclerc, op 9.158
7. Fernando Alonso, op 10.931
8. Lance Stroll, op 12.546
9. Stoffel Vandoorne, op 14.152
10. Brendon Hartley, op 18.030

11. Marcus Ericsson, op 18.512
12. Pierre Gasly, op 24.720
13. Kevin Magnussen, op 30.663
14. Valtteri Bottas

Romain Grosjean
Max Verstappen
Daniel Ricciardo
Nico Hülkenberg
Esteban Ocon
Sergey Sirotkin

Reacties

    • 6
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 29 april 2018 17:01

    Hier kon Max dus echt niets aan doen!

    • 7
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 29 april 2018 17:35

    Ik ben een echte verstappenfan , maar dit had gemakkelijk voorkomen kunnen worden . Max gooide echt een paar keer te brutaal het gat dicht . Iedere race die hij dit jaar heeft gereden is uitgemond in problemen . Als hij meer met zijn hoofd had gereden en Daniël voor had gelaten had hij nu dubbel zoveel punten kunnen hebben dan hij nu heeft . De gaat het team simpelweg miljoenen kosten aan het verlies van wk punten . Ik hoop wel dat hij het roer om kan gooien en weer mooie dingen kan laten zien.

    • 5
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 29 april 2018 19:39

    Kon max niet zo veel aan doen. Klopt...

    • 4
    • 2
     
    hansfohr 29 april 2018 20:05

    Je kan erover discussiëren wie de (hoofd)schuldige is, maar dat Max niet met zijjn verstand heeft gereden mag duidelijk zijn.

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 30 april 2018 09:10

    Met zijn zeer agressieve rijstijl (zowel in aanvallend als verdedigend opzicht) heeft Max de F1 'opgeschud'. Hij is niet van zins daar verandering in aan te brengen. Dat is een keuze die je veel punten kan opleveren maar ook veel punten kan kosten. Na 64 GP's mag Max wel de conclusie trekken dat je zó geen wereldtitel(s) in de wacht kan slepen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 april 2018 21:23

    Hans ik sluit me hier weer 100 procent bij aan. Spectaculaire is het wel.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet