Formule 2

Formule 2: Albon wint hoofdrace in Bakoe, De Vries vergooit podiumkans, MP start morgen vanaf eerste rij

 R3I9169

Alex Albon (DAMS) won de hoofdrace in Bakoe vanaf pole, maar daarmee is lang niet het hele verhaal van een typisch hectische F2-wedstrijd verteld. Vier auto's die op de grid bleven staan, twee safety cars, ontelbare geslaagde en mislukte inhaalacties – midden in die chaos leek de Britse Thai leek op koers voor een derde plaats, na een periode waarin George Russell (ART) had gedomineerd, met Nyck de Vries (Prema) als naaste rivaal. Bij de tweede herstart pakte een gewaagde inhaalpoging van de Nederlander echter slecht uit, waarmee hij zijn eigen race en die van Russell verpestte. Voor MP Motorsport uit Westmaas was er wel vreugde: hun auto's finishten zevende en achtste en starten morgen vanaf de eerste rij.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Het drama van de eerste F2-race in Bakoe begon al vóór de start, toen kampioenschapsleider Lando Norris (Carlin, als derde gekwalificeerd) en Tadasuke Makino (Russian Time) op de dummy grid bleven staan. Zij waren niet de enige auto's die niet wegkwamen, want bij de echte start bleven ook Jack Aitken (ART) en Roberto Merhi (MP) achter. Alle vier zouden echter de finish zien en alle vier zouden ze punten scoren, Aitken zelfs heel veel.

 ONY9149

Meer toestanden volgden in de eerste bocht, waar De Vries eerst de held was door van P8 naar P4 te klimmen en daarna Louis Delétraz (Charouz) werd uitgeschakeld door Max Günther (Arden). De laatstgenoemde zou in de zevende ronde stilvallen na tot nu toe een rampweekend waarin hij samen met zijn teamgenoot uit de kwalificatie-uitslag werd geschrapt omdat Arden met één monteur te veel aan de auto's had gewerkt.

De ronde was nog niet afgelopen of de safety car kwam naar buiten: Luca Ghiotto (Campos) was bij het uitkomen van de laatste bocht voor het lange rechte stuk te ver over de kerb gegaan en met zijn auto in de muur gegleden. Zijn teamgenoot Roy Nissany zou in de 18e ronde de tweede safetycarperiode veroorzaken, ook na een aanvaring met de muur – extra zonde na een sterke race die de Israëliër van de 16e naar de vijfde plaats had gebracht.

 R3I5751

De safety car vertrok pas aan het eind van de vijfde ronde, waarna George Russell – op dat moment tweede achter poleman Albon – als eerste de pits indook. Albon en De Vries volgden een ronde later, samen met Sergio Sette Camara (Carlin) en Antonio Fuoco (Charouz). Net Nissany had Fuoco flink wat plaatsen goedgemaakt bij de start, geholpen door het duw- en trekwerk tussen Delétraz en Günther.

Na alle bandenwissels – niemand had voor de alternatieve strategie gekozen – leidde Russell met vier seconden op De Vries, die weer 11 seconden voorsprong had op Albon. Albon had een slechte stop gehad, die hem tijdelijk terugwierp achter Nissany, maar na tien ronden lag hij weer derde. In de ronden daarna zette Russell de ene snelste ronde van de wedstrijd na de andere, met een maximale voorsprong van 5,2 seconden tot gevolg, met Albon nog eens acht seconden achter De Vries.

 ONY9194

De crash van Nissany bracht echter onheil voor de dominante leider in de wedstrijd. Door de tweede safety car ging alle voorsprong verloren, maar dat was niet het ergste. Dat was wel de zéér late poging van De Vries om hem na de herstart in de eerste bocht te verschalken. De Vries haalde de bocht niet en duwde Russell wijd, de uitloopstrook op. "Damn you, De Vries!" hoorden we Russell over de boordradio roepen! Begrijpelijk, want de Brit verloor door toedoen van de Nederlander niets minder dan de zege.

In het kielzog van Russell en De Vries had Fuoco intussen Albon uitgeremd, maar het leiderschap van de Italiaan was geen lang leven beschoren. In de 24e ronde was Albon terug aan de leiding. Ook de tweede plaats kon Fuoco vervolgens niet vasthouden; die ging naar de opmerkelijke Jack Aitken, die optimaal van beide safety cars had geprofiteerd én een zeer sterke herstart beleefde na de tweede safety car. Let wel, in de 17e ronde – één ronde voor de crash van Nissany – lag Aitken nog buiten de top-tien...

 56I5982

Albon liet zich nu de kaas niet meer van het brood eten en pakte overtuigend de overwinning. De man die het seizoen met alleen een deal voor Bahrein was begonnen na zijn sponsor te hebben verloren, was er voorafgaand aan Bakoe toch uitgekomen met DAMS – hopelijk blijven we hem terugzien in de rest van het seizoen.

Achter Albon, Aitken en Fuoco leverden Sette Camara, Latifi en Norris een halve race lang onderling strijd om in de genoemde volgorde over de finish te komen. Voor Norris bleef de schade zo beperkt. Ralph Boschung en Roberto Merhi hielden hun auto's heel en finishten als zevende en achtste voor MP Motorsport. De twee Nederlandse auto's bezetten daardoor morgen samen de eerste rij van de startopstelling voor de sprintrace. Makino en Sean Gelael (Prema) pakten de laatste punten. Russell werd 12e, De Vries gaf enkele ronden voor het einde op en werd als 14e geklasseerd.

 56I3131

F2, Bakoe, 1e race, 28 april 2018

1. Alexander Albon - DAMS - 29 ronden, 1.03'41"627
2. Jack Aitken - ART - 1"992
3. Antonio Fuoco - Charouz - 2"958
4. Sergio Sette Camara - Carlin - 5"846
5. Nicholas Latifi - DAMS - 7"099
6. Lando Norris - Carlin - 7"612
7. Ralph Boschung - MP - 12"698
8. Roberto Merhi - MP - 14"324
9. Tadasuke Makino - Russian Time - 15"619
10. Sean Gelael - Prema - 20"826
11. Santino Ferrucci - Trident - 45"720
12. George Russell - ART - 59"009
13. Nirei Fukuzumi - Arden - 1 ronde

Snelste ronde: George Russell, 1'56"385

Uitgevallen
Nyck De Vries
Artem Markelov
Roy Nissany
Arjun Maini
Maximilian Gunther
Luca Ghiotto

Stand kampioenschap
1.Norris 47; 2.Albon 41; 3.Sette Camara 40; 4.Markelov 30; 5.Aitken 20; 6.Fuoco 17; 7.Günther, De Vries 16; 9.Latifi, Russell 10.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet