GT

Blancpain GT: WRT Audi wint seizoensopener, Yelmer Buurman op podium

20180422 BGTS BES Race finishwrt

In Monza is vandaag de eerste 3-uursrace van de Blancpain GT Endurance Cup verreden. De SMP Ferrari #72 van Mikhail Aleshin, Miguel Molina en Davide Rigon begon de wedstrijd vanaf pole-positie, maar moest de strijd om de overwinning vanwege technische problemen aan anderen overlaten. Na veel getouwtrek pakte de WRT Audi #1 van Dries Vanthoor/Christopher Mies/Alex Riberas de zege. De Strakka Mercedes #43 werd tweede en de Black Falcon Mercedes #4, met achter het stuur onder meer Yelmer Buurman, eindigde als derde.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

20180422 BGTS BES Race start


Toen de startlichten op groen gingen kwam Miguel Molina (SMP Racing #72) vanaf de pole-positie goed genoeg weg om de leiding in de wedstrijd te behouden. Achter hem sloot de als tweede gestarte Alex Fontana (Emil Frey Racing #54) aan, gevolgd door Maro Engel (Black Falcon #4) die vanaf plaats zes een raketstart had gemaakt. In het eerste uur van de wedstrijd legden Molina, Fontana en Engel hun rondes af in onveranderde volgorde, totdat er vlak voor de eerste ronde pitstops een Full Course Yellow werd uitgegeven door de wedstrijdleiding, in verband met losse auto onderdelen op de baan. Nadat het circuit was schoongemaakt en de race weer werd vrijgegeven, ging Molina onmiddellijk op het gas. Fontana kreeg echter pas laat snelheid in zijn auto en verloor zo zijn tweede positie aan Engel.

Na de pitstops en rijderswissels zag het er goed uit voor Black Falcon. De Mercedes #4, inmiddels bestuurd door Luca Stolz, zat vlak achter de SMP Ferrari #72 en leek snel genoeg om Mikhail Aleshin te kunnen passeren. Voor Stolz een serieuze inhaalpoging kon doen, kreeg het team echter een drive-through penalty toebedeeld vanwege te hard rijden tijdens de Full Course Yellow. Stolz viel hierdoor terug naar de twaalfde plek, wat betekende dat de crew van de Jaguar #54 hun tweede plaats terug kreeg.

Na het wegvallen van de Mercedes #4 had wedstrijdleider Aleshin even lucht, maar dit duurde niet lang. In de openingsfase van de race had de Strakka Mercedes #43 van Alvaro Parente/Maxi Buhk/Maxi Götz enigszins anoniem rondgereden op plaats zes, maar na de pitstops begon Buhk op te klimmen in het klassement. Met dank aan de drive through van Black Falcon kwam Buhk op de derde plek terecht en, met een relatief lege baan voor zich, wist hij snel tijd goed te maken op de leiders. Al enkele ronden later zat de Duitser pal achter de Jaguar #54 van Adrian Zaugg. Hij stond op het punt om een inhaalactie in te zetten, toen er opnieuw een Full Course Yellow werd uitgevaardigd, wederom vanwege brokstukken op de baan. Bij de herstart gooide Buhk zijn stuur om naar rechts en zeilde voorbij aan Zaugg, die net als Fontana eerder in de race niet direct snelheid in de Jaguar kon krijgen en hierdoor meerdere posities verloor.

Tot vlak voor de tweede ronde pitstops lag de SMP Ferrari #72 aan de leiding van de wedstrijd, maar na bijna twee uur racen was het geluk van de Russische equipe op. Nadat Buhk Zaugg had verschalkt, duurde het niet lang voordat hij op de staart van de Ferrari zat. Aleshin maakte zich breed, maar kon de Duitser niet achter zich houden. Na het verliezen van de leiding leek de Ferrari snelheid te verliezen. Zo kon ook Zaugg passeren en na de pitstops lag de Ferrari nog slechts zevende. Aan het begin van het derde uur moest Davide Rigon zich met technische problemen melden in de pits, waardoor SMP terugviel naar de 44e positie.

Aan de kop van het veld werd ondertussen nog altijd gevochten om de zege. Na de tweede pitstopronde behield de Strakka Mercedes #43, met Maxi Götz aan het stuur, de leiding. Op de tweede plaats lag Christian Engelhart (Grasser Lamborghini #63), op de derde plek Dries Vanthoor (WRT Audi #1) en op de vierde positie lag Yelmer Buurman die zich in de Black Falcon Mercedes #4 weer terug naar voren had weten te vechten. Vanthoor was de snelste rijder in de kopgroep en passeerde al vlug Engelhart. Niet lang daarna haalde hij op het rechte stuk ook Götz in, maar omdat hij daarbij over een witte streep reed moest hij die plaats weer teruggeven. Vanthoor deed kort daarna een nieuwe inhaalpoging in de eerste chicane. Götz liet hem daarbij weinig ruimte, waardoor Vanthoor bijna in de bandenstapel belandde. Het voorval kwam Götz op een penalty te staan: hij moest de leiding overdragen aan Vanthoor. Eenmaal voorbij aan de Mercedes #43 maakte Vanthoor zich los van Götz en kon hij veilig naar de overwinning rijden.

In de slotminuten van de wedstrijd werd het ook nog spannend rondom de derde plek. Buurman was beduidend sneller dan Engelhart. Met nog vijf minuten op de klok zette Buurman alles op alles en ging Engelhart buitenom in de Parabolica voorbij. Hij stelde hiermee op de valreep de laatste podiumplaats veilig voor Black Falcon.

Buurman was niet de enige Nederlander die in Monza derde werd. In de Silver-klasse ging de winst naar de Emil Frey #54 (Fontana/Zaugg/Grenier), gevolgd door de Black Falcon #6 (Al Faisal/Haupt/Piana) en de Mercedes #90 van Jules Szymkowiak, Jack Manchester en Nico Bastian. De Pro-Am klasse werd gewonnen door de Rinaldi Ferrari #333 (Salikhov/Matschull/Schwager); de derde plaats ging naar de AF Corse Ferrari #53 van Niek Hommerson. In de Am-klasse ging de winst naar de AKKA Mercedes #89 (Giauque/Debard/Barthez).

UITSLAG

Deelnemende Nederlanders:
P3: Yelmer Buurman (Black Falcon Mercedes #4)
P6: Pieter & Steijn Schothorst (Attempto Racing Audi #66)
P7: Robin Frijns (WRT Audi #17)
P12: Jules Szymkowiak (AKKA ASP Mercedes #90)
P23: Niek Hommerson (AF Corse Ferrari #53)
Nicky Catsburg (ROWE Racing Mercedes #99) viel uit met een gebroken wielophanging

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 23 april 2018 09:54

    Briljante actie van Buurman in de slotfase!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet