Formula Renault 2.0

Eurocup Formule Renault 2.0: Ye eerste Chinese winnaar, Lundgaard wint voor het eerst voor MP op Monza

MON FR20 DL-7485

Opnieuw twee nieuwe winnaars in de wedstrijden voor de Eurocup Formule Renault 2.0 op Monza: op zaterdag won Yifei Ye namens Kaufmann, terwijl rookie Christian Lundgaard op zondag voor MP Motorsport de eerste zege binnenhaalde sinds het Nederlandse team vorig jaar terugkeerde in de Eurocup. Max Defourny maakte in de tweede race het succes voor MP compleet door naar de derde plaats te rijden. Richard Verschoor blijft intussen in de hoek waar de klappen vallen: na een uitvalbeurt gisteren kwam hij vandaag niet verder dan een negende plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Dutch Photo Agency

Ye schreef zaterdag twee Chinese primeurs op één dag: nadat hij al als eerste Chinese coureur een pole in de Eurocup had veroverd, werd hij later op de dag de eerste Chinees met een overwinning in de klasse. Ye leidde van start tot finish, met een seconde voorsprong op de sterk presterende Christian Lundgaard, die bij MP voorlopig de ouderejaars Max Defourny en Alex Peroni in de schaduw.

MON FR20 SR-9092

Lundgaard pakte die tweede plaats wel na contact met Max Fewtrell (R-Ace) in de eerste bocht, wat Fewtrell als een van de winnaars uit het eerste raceweekend een reisje naar de pits bezorgde. Lorenzo Colombo (JD), nog een sterke rookie, werd derde. Richard Verschoor lag aan het begin nog vierde, maar werd later gepasseerd door Alexander Smolyar (Tech 1). Twee ronden voor het einde viel de Nederlander uit, wat de vijfde plaats aan Alex Peroni gaf.

Op zondag mocht Colombo van pole vertrekken. De snelle Italiaan pakte de leiding bij de start, maar een safety car vanwege een aanvaring tussen Peroni en Smolyar legde de zaak even stil. Bij de hervatting behield Colombo de leiding, vóór Lundgaard, Fewtrell en Ye, maar de laatste twee kwamen met elkaar in aanraking in Ascari, wat Ye een straf van tien seconden opleverde.

MON FR20 SR-9546

Daarna volgde weer een safety car, nu om de gestrande auto van Red Bull-junior Neil Verhagen (Tech 1) te vergen, en van die herstart profiteerde Lundgaard optimaal door Colombo buitenom te passeren in de Variante della Roggia. Defourny klom intussen sterk op van de achtste plaats op de grid om de resterende podiumplaats te claimen. Richard Verschoor reikte niet verder dan de negende plaats. Zijn opvolger als SMP F4-kampioen, Christian Lundgaard, leidt nu ook in de stand om het kampioenschap.

Eurocup FR2.0, Monza, 21-22 april 2018

Race 1
1. Yifei Ye - Kaufmann - 17 ronden, 32'27"208
2. Christian Lundgaard - MP - 1"652
3. Lorenzo Colombo - JD - 2"535
4. Alexander Smolyar - Tech 1 - 3"987
5. Alex Peroni - MP - 8"047
6. Victor Martins - R-Ace - 11"228
7. Charles Milesi - R-Ace - 12"199
8. Logan Sargeant - R-Ace - 15"268
9. Max Defourny - MP - 15"928
10. Thomas Maxwell - JD - 18"697
11. Neil Verhagen - Tech 1 - 20"719
12. Arthur Rougier - Fortec - 21"152
13. Oscar Piastri - Arden - 21"344
14. Frank Bird - Tech 1 - 22"246
15. Thomas Neubauer - Tech 1 - 22"736
16. Eliseo Martinez - AVF - 23"417
17. Clement Novalak - Kaufmann - 25"673
18. Sami Taoufik - Arden - 27"134
19. Raul Guzman - Fortec - 34"158
20. Xavier Lloveras - AVF - 34"380
21. Christian Hahn - Fortec - 36"942
22. Max Fewtrell - R-Ace - 37"519
23. Cristian Munoz - AVF - 38"317
24 .Richard Verschoor - Kaufmann - 2 ronden
25. Vladimir Tziortzis - Fortec - 2 ronden

Snelste ronde: Max Fewtrell, 1'50"227

Uitgevallen
3e ronde - Axel Matus
2e ronde - Alexander Vartanyan
2e ronde - Najiy Razak

Race 2
1. Christian Lundgaard - MP Motorsport - 16 giri 32'50"135
2. Lorenzo Colombo - JD Motorsport - 0"422
3. Max Defourny - MP Motorsport - 2"447
4. Logan Sargeant - R-Ace - 2"900
5. Victor Martins - R-Ace - 4"324
6. Thomas Neubauer - Tech 1 - 11"289
7. Thomas Maxwell - JD Motorsport - 11"951
8. Frank Bird - Tech 1 - 14"820
9. Richard Verschoor - MP Motorsport - 15"603
10. Max Fewtrell - R-Ace - 16"108
11. Eliseo Martinez - AVF - 18"267
12. Alexander Vartanyan - Arden - 19"282
13. Sami Taoufik - Arden - 20"296
14. Christian Munoz - AVF - 21"191
15. Yifei Ye - Kaufmann - 21"893 *
16. Xavier Lloveras - AVF - 22"230
17. Najiy Razak - JD Motorsport - 23"608
18. Christian Hahn - Fortec - 46"888
19. Charles Milesi - R-Ace - 1'10"977
20. Arthur Rougier - Fortec - 1 ronde

* tijdstraf van 10 seconden

Snelste ronde: Yifei Ye, 1'50"534

Uitgevallen
14e ronde - Raul Guzman
10e ronde - Oscar Piastri
9e ronde - Clement Novalak
5e ronde - Neil Verhagen
2e ronde - Alexander Smolyar
1e ronde - Alex Peroni
1e ronde - Axel Matus
1e ronde - Vladimir Tziortzis

Stand kampioenschap
1.Lundgaard 68; 2.Ye 58; 3.Colombo 45; 4.Fewtrell 44; 5.Sargeant 41; 6.Martins 30; 7.Defourny 18; 8.Piastri 18; 9.Smolyar 16; 10.Peroni 16

Reacties

    • 3
    • 0
     
    ace1 22 april 2018 22:02

    Ik moet mijn mening over MP Motorsport bijstellen, vorig jaar was ik van mening dat MP Motorsport de oorzaak was van de tegenvallende prestaties van Richard Verschoor en Jarno Opmeer maar nu Christian Lundgaard de tweede plaats pakt in race 1 en Richard Verschoor nu bij het kampioensteam van Jozef Kaufmann zit en er nog niets van bakt en slechts 5 punten pakt twijfel ik er toch over of hij wel F1 materiaal is.

    • 2
    • 0
     
    hansfohr 22 april 2018 23:13

    Volledig mee eens ace1. Josef Kaufmann Racing en Richard Verschoor dachten een serieuze gooi te kunnen doen naar de titel, dat is nu zo goed als uitgesloten. Zowel op Paul Ricard als op Monza was zijn teamgenoot Yifei beduidend sneller. Toen Verschoor en Opmeer in 2016 het SMP F4 kampioenschap (met voornamelijk beperkt getalenteerde Russen en Finnen als tegenstanders) domineerden werden ze de hemel ingeprezen. Verschoor werd al vergeleken met Max. Wat een gekleurde bril niet allemaal teweeg kan brengen.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 23 april 2018 09:55

    Waar is Jarno Opmeer gebleven?

    • 0
    • 0
     
    Dirk 26 april 2018 14:08

    In januari werd hij uit het talenten programma van Renault gezet, sindsdien is het stil, ook op social media....

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet