V8 Supercars

V8 Supercars: McLaughlin verslaat Whincup in boeiend duel op Phillip Island in R9

DJR Team Penske-coureur Scott McLaughlin heeft op Phillip Island de eerste race van dit weekend op zijn naam geschreven. In een directe confrontatie versloeg hij regerend kampioen Jamie Whincup in de Triple Eight Holden Commodore ZB. Voor Nissan werd het met een derde plek voor Rick Kelly eveneens een uitstekende dag.

2018 Scott Wint
Scott McLaughlin na een intensief duel met Jamie Whincup op weg naar de overwinning.

Tekst Willem J. Staat
Foto's PR/Tickford/ DJR Team Penske

McLaughlin verslaat Whincup in boeiend duel op Phillip Island in R9
Direct na de start van de wedstrijd nam Whincup de leiding en wist die tot de 41e ronde te behouden. Whincup en McLaughlin kwamen tegelijk weg maar in de Doohan bocht moest de Penske-rijder de Triple Eight Holden laten gaan. In de 17e ronde kwamen beiden voor hun eerste stop naar binnen en daarbij toucheerden beide bolides elkaar op de speedlimit-streep. Whincup's Red Bull HRT Holden kwam echter als eerste weer naar buiten. In de 31e ronde kwamen beiden opnieuw voor hun reguliere stop naar binnen en evenals bij de eerste stop had McLaughlin direct aansluiting bij Whincup.

De Red Bull HRT Holden beschikte duidelijk over minder snelheid en Whincup reed zo verdedigend mogelijk. In de 41e ronde week Whincup in de Southern Loop bocht iets van zijn lijn af en McLaughlin greep direct zijn kans. Na 57 ronden bedroeg het verschil tussen beiden slechts 0.90 secs.

2018 PI Duel Whincup McL Dit is nu racen!!!!

Scott McLaughlin: " Ik was nogal lang tegen Whincup aan het vechten en bij Turn 1 slaagde ik erin om wat dichterbij te komen. Daar was ik goed maar op de lange rechte stukken is hij ontzettend snel en even bij een "tow" loopt hij nog van mij weg. Maar het was schitterend en we hebben ons geamuseerd."

In de tussenstand van het kampioenschap bedraagt het verschil tussen beiden slechts één punt. Daarachter eindigde de Nissan Motorsport Nissan Altima van Rick Kelly als derde. Een goed resultaat voor het Nissan team.

Bij de eerste reguliere stop verloor SVG zijn derde plek aan Kelly doordat hij iets langer bijtankte. Wederom had SVG problemen met de stuurbekrachtiging en moest teamgenoot Craig Lowndes kortstondig laten gaan. Uiteindelijk eindigde Van Gisbergen toch nog als vierde. Chaz Mostert eindigde als zesde en Anton de Pasquale die we nog uit de Formule Renault 1600 NEC series kennen, pakte een uitstekende achtste plek.

Fabian Coulthard werd vanwege een te hoge achtervleugel na de kwalificatie gediskwalificeerd en werd naar de achterste startrij teruggezet. Coulthard eindigde na vele duels in het middenveld als 13e. Voor Mark Winterbottom die zijn 200e wedstrijd reed werd het eveneens een teleurstellende dag. Hij eindigde achter Coulthard als 14e(later meer).

MW 200
Uitslag
1 17 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Falcon FG/X 57 ronden 1:30:50.5677
2 1 Red Bull Holden Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 57 ronden 1:30:51.4637
3 15 Castrol Racing Rick Kelly Nissan Altima 57 ronden  1:30:52.9714
4 97 Red Bull Holden Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 57 ronden 1:30:59.6513
5 888 Autobarn Lowndes Racing Craig Lowndes Holden Commodore ZB 57 ronden 1:31:02.8506
6 55 Supercheap Auto Racing Chaz Mostert Ford Falcon FG/X 57 ronden 1:31:04.1244
7 9 Erebus Penrite Racing David Reynolds Holden Commodore ZB 57 ronden 1:31:08.9006
8 99 Erebus Thermosphere Racing Anton De Pasquale Holden Commodore ZB 57 ronden 1:31:09.4218
9 230 Milwaukee Racing Will Davison Ford Falcon FG/X 57 ronden 1:31:22.1069
10 2 Mobil 1 Boost Mobile Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 57 ronden 1:31:22.9112

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Michael Drost 21 april 2018 11:34

    Dat was een mooie race! Van Gisbergen met zijn onboard handrek oefeningen, Kelly die echt goed naar voren reed en McLaughlin die het uiteindelijk zelf moest doen, in plaats van via de pitstraat. Van De Pasquale vond ik het een zeer goede prestatie, zeker omdat hij teamgenoot Reynolds prima bij kon houden. En van Gisbergen mocht een ander/groter stuur, maar hoefde die niet: hij zat in een ritme en dat wilde hij niet breken! Dat rimte werkte perfect: 4e en dat terwijl hij al na 16 ronden zijn handen aan het strekken was op het rechte stuk!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet