GT

GT: Italiaans feestje bij ADAC GT Masters Oschersleben. Lamborghini en Ferrari heersen

De tweede wedstrijd van de ADAC GT Masters op Oschersleben ontaardde in een Italiaans/Oostenrijkse feestje. Het GRT Lamborghini Team pakte met de combinaties Bortolotti/Caldarelli en Ineichen/Engelhart een fraaie dubbeloverwinning. Voor het eerst sinds lange stonden er weer Ferrari-coureurs op het podium. De HB Racing Ferrari van de combinatie Schwager/Ludwig eindigde als derde.

2018 Start R2
Het GRT Team sloeg na de diskwalificaties van gisteren keihard terug met een overwinning.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Italiaans feestje bij ADAC GT Masters Oschersleben. Lamborghini en Ferrari heersen
Voor ruim 25.000 toeschouwers pakte het GRT Team een fraaie dubbeloverwinning. Beide GRT Lamborghini's domineerden vanaf de eerste startrij met de HB Ferrari F488 in hun kielzog. Met een tijd van 1.23.362 pakte Christian Engelhart voor Lamborghini de pole gevolgd door zijn teamcollega Andrea Caldarelli met een tijd van 1.23.472. Daarachter had de Phoenix Audi R8 LMS van de combinatie Tunjo/Dennis zich als derde gekwalificeerd. De HTP Mercedes AMG GT3 van de combinatie Dontje/Buhk kwam niet verder dan een elfde startplek. Met 30 kg ballast kwalificeerde de winnende Phoenix Audi R8 LMS van R1 zich slechts als 26e en zou later in de wedstrijd uitvallen.De Schnitzer BMW M6 GRT3 van Jensen/Scheider kwam niet verder dan een 32e startplek. Een fraaie inhaalwedstrijd zou alsnog een 16e plek algemeen opleveren wat toch weer tevreden gezichten bij BMW opleverde.

2018 Ferrari R2
Sterk optreden van Ferrari in R2. Dit belooft wat voor de komende races.

Evenals gisteren moesten er twee formatierondes gereden worden omdat een aantal deelnemers zich niet goed wisten te formeren.De beide GRT Lamborghini's namen direct de kop gevolgd door de HB Ferrari F488. Na de reguliere pitstops nam Rolf Ineichen kortstondig de leiding maar Bortolotti rekende snel met zijn teamgenoot af en nam definitief de leiding. De derde plek van de HB Racing Ferrari F488 van de combinatie Schwager/Ludwig werd eigenlijk nimmer serieus bedreigd.

De Phoenix Junioren Audi R8 LMS van Oscar Tunjo/Jake Dennis en de Car Collection Mercedes AMG GT3 van Christopher Friedrich/Lance David Arnold konden het tempo van de koplopers enigszins bijhouden. De Phoenix Audi R8 LMS was in het tweede wedstrijdgedeelte bij een incident betrokken en viel door een "drive-through" naar de 29e plek terug.

2018 Audi Out
Salaquarda en Stippler waren de eerste uitvallers in R2

De wedstrijd op Oschersleben telde twee safetycar fases. Kelvin van der Linde verdween al in de openingsronde in de grindbak terwijl Team ISR Audi R8 LMS van de combinatie Salaquarda/Stippler eveneens in de eerste ronde moest opgeven.

Indy Dontje zorgde na een touché met de Zakspeed Mercedes AMG GT3 van debutant Kim Luis Schramm voor de tweede. De Zakspeed Mercedes bleef in het grind steken en Dontje kreeg een "drive-through" opgelegd. Een teleurstellende 27e plek was het resultaat.

2018 BMWs
Fraaie inhaaljacht van Scheider/Jensen in R2. Van de 32e naar de 16e plek.

De Precote Herberth Porsche 911 GT3 R van de combinatie Renauer/Jaminet eindigde als vierde terwijl de Küs 75 Team Bernhard Porsche van Timo Bernhard/Kevin Estre in R2 met een zevende plek hun eerste punten van het seizoen pakten. Met een 15e plek waren Jensen/Scheider de beste BMW-coureurs. Evenals in de eerste wedstrijd konden de Team Rosberg Lamborghini's niet echt imponeren. Slechts een magere 25e en 28e plek voor de newcomers in R2. Ook DTM-coureur Jamie Green maakte weinig druk bij zijn ADAC GT Masters optreden. De Audi-coureur verving Stefan Mücke en kwalificeerde zich voor R2 vrij teleurstellend als 21e. Samen met Jeffrey Schmidt zat er niet meer dan een 26e plek in. De Team Schubert Honda kwam in tegenstelling tot gisteren wel over de streep.

2018 Arnold
Verrassing in de kopgroep. De Car Collection Mercedes AMG GT3

Pech voor Callaway
De Callaway Corvette C7 GT3 vond met Daniel Keilwitz vanaf een dertiende startplek snel aansluiting bij de Top 10. Voor het kampioensteam van 2017 leek er een goede klassering in het verschiet te liggen maar bij de reguliere pitstop ging er van alles mis. Uiteindelijk werd de Callaway als 18e geklasseerd.

2018 Dontje  Pitlane
Teleurstellend om te zien. Drive-through voor Indy Dontje.

Na het Schramm/Dontje incident werd de wedstrijd nog voor één ronde vrijgegeven. Er vonden geen positiewisselingen meer plaats.
Mirko Bortolotti: " Dank aan het team en Lamborghini. Vandaag hebben wij werkelijk het maximum eruit gehaald. Vanaf de eerste trainingen hebben we in de juiste richting gewerkt en voor de set-up de juiste beslissingen genomen. Dit heeft natuurlijk geholpen. Een mooie prestatie van het team om ons zo'n fantastische auto te geven."

2018 Honda R2
De Honda kwam in de thuiswedstrijd van Schubert aan de finish.

Andrea Caldarelli: "Het is fantastisch om het weekend met een overwinning te kunnen beëindigen. Christian Engelhart en ondergetekende hebben elkaar niet aangevallen zodat we afstand van het veld konden nemen. Na de pitstop heeft Mirko de leiding overgenomen. De strategie is uitgekomen. Het is geen gemakkelijke baan hier en men moet echt op de banden letten."

2018 Winnaars
Grote vreugde bij Caldarelli en Bortolotti.

Uitslag (38 ronden)
1. Andrea Caldarelli / Mirko Bortolotti – GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 #63
2. Rolf Ineichen / Christian Engelhart – GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 #82
3. Dominik Schwager / Luca Ludwig – HB Racing Ferrari 488 GT3 #7
4. Robert Renauer / Mathieu Jaminet – Precote Herberth Motorsport Porsche 911 GT3 R #99
5. Maximilian Götz / Markus Pommer – MANN-FILTER Team HTP Mercedes-AMG GT3 #47
6. Christopher Friedrich / Lance David Arnold – Car Collection Motorsport #8
7. Timo Bernhard / Kevin Estre – KÜS Team75 Bernhard Porsche 911 GT3 R #17
8. Nikolaj Rogivue / Frédéric Vervisch – Aust Motorsport Audi R8 LMS #3
9. Florian Spengler / Dries Vanthoor – EFP by TECE Audi R8 LMS #12
10. Ricardo Feller / Christopher Haase – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #25

2018 Podium

Vlnr. Gottfried Grasser, Rolf Ineichen, Christian Engelhart, Andrea Caldarelli, Mirko Bortolotti, Dominik Schwager en Luca Ludwig.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet