Formule 1

Formule 1: Vettel zet Mercedes op halve seconde, Verstappen p5

Vettel

Na 6 jaar op rij een Mercedes op pole in Shanghai, heeft Ferrari deze hegemonie verbroken. En dat deed het overtuigend: het team zette Mercedes op een halve seconde achterstand. Kimi Räikkönen leek er met de pole vandoor te gaan, maar zijn laatste sector was wat voorzichtig. Sebastian Vettel wist, zoals zo vaak, op het beslissende moment wel een perfect rondje te rijden en greep toch weer die pole. Het is pas de tweede pole van Ferrari in China – de eerste was van Barrichello in 2004. Red Bull kwam er vandaag niet aan te pas, zelfs niet met een mislukt laatste rondje van Hamilton. De twee starten weer vanaf de derde startrij, Verstappen staat wel voor zijn teamgenoot.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Ferrari

Weer heibel tussen Red Bull en Renault
Het moeizame huwelijk tussen Red Bull en Renault heeft in Shanghai weer een nieuwe deuk opgelopen. Ricciardo's turbo faalde in de derde training, waarna het team de motor voor de kwalificatie nog moet vervangen. Renault leverde echter geen complete unit, maar een halfbakken exemplaar waarop de monteurs van Red Bull nog onderdelen van de oude motor moeten schroeven. Het zorgt voor spitsuur in de garage, waar ook de monteurs van Verstappen bijspringen, en weer boze blikken van Red Bull richting motorleverancier. Met nog drie minuten te gaan kan de Australiër nog naar buiten. Het levert de nodige high-fives op in de garage.

Gasly terug op aarde
In die ene doet ronde die hij heeft doet Ricciardo wat hij moet doen: Q2 halen. Dat is zuur voor Sergey Sirotkin, want die stond op het punt om ook Q2 te halen. Hij wordt echter naar p16 geduwd door Carlos Sainz, die pas na het vallen van de vlag een goede ronde rijdt. Dat Sirotkins teamgenoot Stroll en beide Saubers ook uitvallen in Q1, is geen verrassing. De vijfde uitvaller is dat wel: Pierre Gasly was de held in Bahrein, maar start morgen als zeventiende.

Mercedes en Ferrari gaan voor soft
Q2 is niet alleen interessant voor de plaatsen 11 tot 15. Vooraan wordt hier de bandenstrategie voor morgen bepaald. Mercedes en Ferrari vangen Q2 aan op de zachte band, in de hoop daarop de race te kunnen starten. Red Bull kiest direct voor ultrasofts. Voor Ferrari pakt dit prima uit, zij staan even goed op 1 en 2. De Mercedessen zijn iets minder veilig met p4 en p6 met de Red Bulls ertussen. Mercedes houdt echter vast aan de strategie en geeft Hamilton ook voor de laatste stint softs. Het blijkt de goede zet: Hamilton weet zelf tijd te vinden en als eerste rijder onder de 1:32 te rijden.

In de onderste regionen weet Hartley als eerste dat deze sessie zijn laatste is. Grosjean rijdt met een prima ronde naar p6, achter eveneens scherpe Hülkenberg. Perez komt boven de streep en duwt zijn teamgenoot uit de sessie. Sainz doet hetzelfde bij Magnussen. De twee McLarens proberen elkaar te helpen met een slipstream, maar ook die brengt hen niet naar Q3.

Kan Räikkönen excelleren?
Kimi Räikkönen is tot dusver geweldig in vorm in China. Na alweer twee races met tegenspoed, zou het voor de Fin prettig zijn om het geluk eens mee te hebben. De eerste slag slaat de Fin inderdaad: hij pakt met 1:31.200 de voorlopige pole, 0.161 voor Vettel. De Mercedessen verschillen onderling slechts 0.050, maar Bottas geeft wel dik 4 tienden toe op Räikkönen. Red Bull komt weer tekort: Verstappen is 0.164 langzamer dan Hamilton en 0.109 sneller dan Ricciardo.

Kan de duidelijke teamverdeling nog verbroken worden bij de laatste stint? De Mercedessen komen als eerste en weten na de eerste sector eigenlijk al dat de pole er niet in zit. De strijd is dus vooral onderling. Hamiltons eerste sector is ok, in de tweede maakt hij een foutje en als hij zich ook in de hairpin verremt, draait hij maar direct de pits in.

Räikkönen laat het liggen
Wat Ferrari dan? Raikkönen lijkt op weg op de pole met twee paarse sectoren, maar is in de laatste sector te voorzichtig, waardoor zijn tijd maar met 0.018 verbetert. Zulke buitenkansjes laat Vettel maar zelden liggen – en ook nu niet. Zijn laatste sector is spot-on en hij heeft zijn teamgenoot toch weer in zijn broekzak.

Hamiltons verpeste rondje geeft ook Red Bull hoop, maar het verschil is te groot. Verstappen verbetert zijn tijd wel, maar het brengt hem geen plek omhoog. Hij start wel voor Ricciardo.

Op grote achterstand pakt Hülkenberg p7, Perez geeft Force India met p8 het eerste kleine succesje van 2018. Sainz en Grosjean completeren de toptien.

"Het was niet zo slecht ten opzichte van Mercedes", bekijkt Verstappen het positief. "Maar Ferrari heeft volgens mij ergens een turboknop gevonden, ze zijn zowel op het rechte stuk als in de bochten erg snel. In de race zouden we wel iets dichterbij moeten zitten. Er kan nog een hoop gebeuren, ook met strategie. We starten op andere banden en weten nog niet of het 1 of 2 stops worden. Dat geeft dus wat ruimte"

Uitslag kwalificatie China
1. Sebastian Vettel, 1:31.095
2. Kimi Räikkönen, op 0.087
3. Valtteri Bottas, op 0.530
4. Lewis Hamilton, op 0.580
5. Max Verstappen, op 0.701
6. Daniel Ricciardo, op 0.853
7. Nico Hülkenberg, op 1.437
8. Sergio Perez, op 1.663
9. Carlos Sainz, op 1.724
10. Romain Grosjean, op 1.760

11. Kevin Magnussen, 1:32.986
12. Esteban Ocon, 1:33.057
13. Fernando Alonso, 1:33.232
14. Stoffel Vandoorne, 1:33.505
15. Brendon Hartley, 1:33.795

16. Sergey Sirotkin, 1:34.062
17. Pierre Gasly, 1:34.101
18. Lance Stroll, 1:34.285
19. Charles Leclerc, 1:34.454
20. Marcus Ericsson, 1:34.914

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet