Formule 1: Vettel weerstaat strategische zet Mercedes, Verstappen valt snel uit na… | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: Vettel weerstaat strategische zet Mercedes, Verstappen valt snel uit na botsing

Vettel

Sebastian Vettel heeft in Bahrein een ijzersterke en doodsbenauwde overwinning geboekt. Door een strategische zet van Mercedes moest de Duitser de laatste tien ronden op stokoude banden de veel snellere Valtteri Bottas van zich afhouden. Bottas dichtte het gat, had twee ronden om met DRS het gaatje te vinden, maar Vettel verdedigde zich perfect en greep een knappe overwinning.

Voor Max Verstappen verliep ook de tweede race van het jaar teleurstellend. Zijn start was nog goed en in de tweede ronde probeerde hij Hamilton in te halen. De actie leek voltooid, maar bij het uitkomen van de bocht liet Verstappen zijn auto zo wijd naar buiten lopen dat Hamilton met zijn voorwiel tegen het achterwiel van de Red Bull reed. Volgens Verstappen liet hij genoeg ruimte, Hamilton noemde Verstappen een "dickhead". Feit was dat Verstappen een lekke achterband en een kapot differentieel opliep en al na een paar ronden de strijd moest staken.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Inhalen moet kunnen
Voorafgaand aan de GP van Bahrein is er één ding zeker: voor Lewis Hamilton (p9) en Max Verstappen (p15) moet het een inhaalrace worden. Gelukkig is dat in Bahrein beter te doen dan in Melbourne. Kunnen ze bij de slag al hun eerste slag slaan?

Sebastian Vettel doet dat in ieder geval wel. Hij komt goed van zijn plaats en ziet in zijn spiegels dat achter hem de actie plaatsvindt. Bottas is beter weg dan Räikkönen en pakt buitenom p2. Achter Bottas komt ook Gasly goed van de schone startlijn en eveneens buitenom pikt hij brutaal de vierde plek van Daniel Ricciardo. Lang kan Gasly er niet van genieten, want de Australiër komt een paar bochten later alweer terug.

Verstappen

Verstappen botst met Hamilton
Verstappen heeft een erg goede start en is bij de eerste ronde al opgerukt naar de elfde plek, onder andere gewonnen doordat Perez voor zijn neus in de rondte wordt getikt. Op p11 zit Verstappen achter Lewis Hamilton en daar blijft hij niet zitten wachten. Het langverwachte gevecht tussen de viervoudig wereldkampioen en het grootste talent lijkt te worden gewonnen door Verstappen. Hij pakt de binnenbocht en de inhaalactie lijkt beklonken, maar bij het uitkomen van de bocht laat Verstappen de auto zo ver naar buiten lopen dat Hamilton geen kant uit kan. Hamilton raakt met zijn voorwiel het achterwiel van den. Red Bull. De Brit loopt er geen schade bij op, Verstappen wel: hij heeft een lekke achterband en moet de hele ronde door op drie wielen.

Drama voor Red Bull
Alsof die lekke band van Verstappen nog niet erg genoeg is voor Red Bull, staat Ricciardo plotseling stil langs de baan zonder aandrijving – waarschijnlijk door een elektrisch probleem. Red Bull dacht hier mee te kunnen doen om de prijzen, maar kan dat nu uit het hoofd zetten. Verstappen haalt nog wel de pits, krijgt nieuwe banden, maar moet twee ronden later alsnog de strijd staken.

Drie tegelijk voor Hamilton
Door de uitvalbeurt van Ricciardo rijdt Pierre Gasly weer vierde. Hij wordt aangevallen door Kevin Magnussen, maar de rookie slaat de aanval af. Magnussen gaat van de baan, maar behoudt wel de vijfde plek.

Vlak daar achteraan komen Hülkenberg, Ocon, Alonso en Hamilton. Hamilton kruipt op het rechte stuk naast Alonso, maar heeft zo veel extra snelheid dat hij ook naast de twee ervoor kruipt. Vier dik gaan ze over het rechte stuk, de vonken onder de auto uit bij het avondlicht maken het spectaculaire plaatje compleet. Hamilton remt ze allemaal uit en pakt in één actie drie plaatsen. Het zijn prachtige openingsronden, die al veel meer actie opleveren dan de hele Grand Prix van Australië.

Hamilton zet zijn voortvarende openingsfase door: Magnussen kan de Mercedes niet achter zich houden en daarna kan ook Gasly geen vuist maken. Het brengt Hamilton al binnen een paar ronden terug op de vierde plek. Daar had Verstappen ook kunnen rijden ...

Hamilton

Strategische strijd
Na 18 ronden is een groot deel van het middenveld al gestopt en doet leider Vettel dat ook. Mercedes staat ook buiten, maar Bottas rijdt door. Vettel heeft vrij baan, dus Bottas kan door een ronde later te stoppen niets winnen. Hij komt ook niet binnen, Räikkönen doet dat wel. Als beide Ferrari's van nieuwe softs zijn voorzien, trekt Mercedes de strategische kaart. Bottas komt binnen en krijgt de medium banden. Gaat Mercedes voor een eenstopper? Hamilton rijdt nog langer door.

Als Ferrari een tweestopper op het oog heeft, zal Vettel op de zachtere banden zo veel mogelijk tijd moeten winnen op de Mercedessen. Dat lukt echter alles behalve. Bottas is zelfs de snelste op de baan. Hamilton is nog niet gestopt en Vettel rijdt naar zijn staart. Het is in het voordeel van beide Mercedessen als als hij de Ferrari zo lang mogelijk achter zich kan houden. Dat lukt één ronde, maar met DRS en de nieuwere banden is er op het rechte stuk geen houden aan. Dat is voor Hamilton het moment om ook te stoppen, na 26 ronden. Ook hij krijgt de medium band. Wat gaat Ferrari nu doen?

Gasly gaat geweldig
Achter de vier koplopers gaat Pierre Gasly ontzettend lekker. Hij heeft de vijfde plek stevig in handen en heeft een mooi gat naar Magnussen. Die maakt een vroege tweede stop, waarmee Haas zijn strategie splitst. Als hij aan de staart van zijn teamgenoot komt, zou die hem voor het teambelang voorbij moeten laten. Magnussen duikt naast hem, maar Grosjean gooit keihard de deur dicht bij zijn teamgenoot. Magnussen vloekt en tiert over de boardradio en heeft ook wel recht van spreken.

Räikkönen

Räikkönens stop gaat helemaal fout
Na 36 ronden komt Kimi Räikkönen binnen. Het lijkt alsof Ferrari de Fin opoffert om te kijken hoe de banden het doen, om te proberen Vettel te laten doorrijden. De stop van Räikkönen loopt echter helemaal verkeerd. Räikkönen krijgt te vroeg groen licht, terwijl ze bij het linkerachterwiel nog bezig zijn. Niet alleen gaat hij met een los wiel weg, hij rijdt ook over de voet van de monteur. Räikkönen zet zijn auto stil en stapt uit, de monteur wordt de garage in gedragen en moet naar het ziekenhuis met een gebroken been.

En Vettel?
Zonder Räikkönen staan beide Mercedessen op het podium. Maar wat kan Vettel? Als hij nog een keer stopt rijdt hij derde. Doet hij dat niet, dan zal hij in de slotfase waarschijnlijk slechte banden hebben. Met nog 18 ronden te gaan zijn Hamiltons rondetijden al sneller, maar het verschil is nog wel 19 seconden. Bottas gaat lang niet zo lekker als zijn teamgenoot en is de langzaamste van de drie. Hamilton loopt echter ook veel vertraging op met in de weg zittende achterblijvers.

Bottas of Vettel?
Naarmate de ronden wegtikken, lijkt het er steeds meer op dat Vettel de rit gaat uitzingen. Met nog tien ronden te gaan zijn de rondetijden nog steeds vrij behoorlijk en is de voorsprong op Bottas en Hamilton nog 5 en 17 seconden. Een pitstop is niet meer nodig, maar de zege is nog niet veilig, want Bottas is een seconde per ronde sneller. Hij gaat die Ferrari bijhalen. Met nog 5 ronden te gaan is het gat onder de 2 seconden. Hij pakt 0.3 seconde in de volgende ronde en zit in de voorlaatste ronde in de DRS-seconde. Bottas heeft twee rondjes. De spanning is te snijden. In die ronde kruipt Bottas steeds dichterbij, maar komt hij niet tot een aanval. Nog één rondje. 

Bottas

Bottas probeert het aan het eind van het rechte stuk een beetje, maar komt van te ver. Vergooit hij hier zijn kans? In de bochten komt hij er niet voorbij en op het tweede rechte stuk zit Bottas te ver weg. Vettel houdt stand, houdt zijn naar grip snakkende Ferrari op het asfalt en grijpt een belangrijke en ijzersterke tweede overwinning van het jaar.

Hulde voor Gasly
De opluchting bij Ferrari is groot als Vettel de overwinning binnen heeft. Maar het feest is misschien nog wel groter bij Toro Rosso. Pierre Gasly presteert het onwerkelijke door zijn Toro Rosso-Honda naar de vierde plaats te sturen. Ook voor Honda is het een bevestiging dat ze op de goede weg zijn. Dat zal Red Bull goed doen.

Overal feest
Ook bij Haas is het feest, want na het drama in Melbourne pakt Magnussen nu de vijfde plek. De zesde plaats van Hülkenberg is ook prima voor Renault. Achter hem finishen Alonso en Vandoorne toch weer allebei op het podium, na de dramatische kwalificatie. En ook op de negende plek is het feest: Marcus Ericsson weet met een eenstopper twee punten te scoren voor Sauber. Het laatste punt is voor Ocon.

Vettel pareert schaakmat
Sebastian Vettel had halverwege de race niet gedacht te kunnen winnen. "Toen ik hoorde dat Mercedes naar de harde band was gegaan, dacht ik dat we schaakmat stonden, want wij moesten nog stoppen. Toen ben ik extreem voorzichtig met de banden omgegaan en kon ik door. En ik had niets meer te verliezen: mochten de banden het begeven dan zou ik terugvallen naar de derde plek – dat was ook bij een pitstop. Met nog tien ronden te gaan zei ik over de radio dat ik alles onder controle had, maar dat was een leugen, want ik kon helemaal niets. Ik wist dat Valtteri me zou pakken, maar probeerde zo clean mogelijk te blijven. Het scheelde maar een haartje, gelukkig waren de rondjes op."

Bottas deed er alles aan
Valtteri Bottas leek de overwinning te gaan grijpen, maar kwam uiteindelijk net te kort. "Dat is frustrerend. Ik wist dat hij het moeilijk ging krijgen en probeerde elke ronde elke bocht perfect te pakken. Helaas was dat echter niet genoeg."

Hamilton tevreden
Lewis Hamilton was niet ontevreden met zijn podium. "Als je als negende moet starten, is de derde plek niet slecht. De schade is beperkt gebleven. De race was echter frustrerend. De radio werkte maar op een paar punten op de baan, en zeker als je op een andere strategie rijdt is communicatie onmisbaar." Over de aanrijding met Verstappen is Hamilton, achter het podium, uitgesproken: "Such a dickhead."



Uitslag Grand Prix Bahrein
1. Sebastian Vettel, 57 ronden
2. Valtteri Bottas, op 0.699
3. Lewis Hamilton, op 6.512
4. Pierre Gasly, op 1:02.234
5. Kevin Magnussen, op 1:15.046
6. Nico Hülkenberg, op 1:39.024
7. Fernando Alonso, op 1 ronde
8. Stoffel Vandoorne, op 1 ronde
9. Marcus Ericsson, op 1 ronde
10. Esteban Ocon, op 1 ronde

11. Carlos Sainz, op 1 ronde
12. Sergio Perez, op 1 ronde
13. Brendon Hartley, op 1 ronde
14. Charles Leclerc, op 1 ronde
15. Romain Grosjean, op 1 ronde
16. Lance Stroll, op 1 ronde
17. Sergey Sirotkin, op 1 ronde

Kimi Räikkönen
Max Verstappen
Daniel Ricciardo

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet