Formule 1: Vettel en Räikkönen kleuren eerste startrij van GP Bahrein rood,… | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: Vettel en Räikkönen kleuren eerste startrij van GP Bahrein rood, Verstappen slechts P15 door exit in Q1

ferrari-gp-bahrain-qualyfing-sebastian-vettel

Ferrari heeft zijn goede trainingsvorm in Bahrein bevestigd door met beide auto's de eerste rij op de startopstelling te veroveren. Op het circuit van Sakhir pakte Sebastian Vettel in de slotminuten de pole van teamgenoot Kimi Räikkönen af nadat hij in zijn eerste run in Q3 nog een fout maakte. Intussen start Lewis Hamilton morgen vanwege zijn gridstraf vanaf de negende plaats, nadat hij het niet verder schopte dan P4, achter teamgenoot Bottas. Dat is in ieder geval nog een stuk beter dan de 15e startplaats van Max Verstappen, die in Q1 de muur in gleed en daarmee was uitgeschakeld voor de rest van de kwalificatiesessie.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Scuderia Ferrari, Red Bull Racing

De Ferrari's bleken de hele sessie onverslaanbaar. Nadat Leclerc en Magnussen even de snelste tijd in handen hadden, zette Räikkönen zijn Ferrari al gauw bovenaan in de uiteindelijke uitslag van Q1, gevolgd door teamgenoot Vettel – beiden op softs. Bottas kon er niet aankomen en Verstappen, Hamilton en Ricciardo evenmin. Op zijn volgende snelle ronde en met zo'n vier minuten nog te gaan ging het mis voor Verstappen: in de tweede bocht brak de achterkant van zijn auto uit en de Red Bull gleed hulpeloos de muur in. Geen Q3 voor de Nederlander en een start ver buiten de top-tien.

Bij het vallen van de vlag sprong Alonso met de hakken over de sloot: de Spanjaard eindigde met dezelfde tijd als Grosjean, maar had die eerder gezet – en dat was precies het verschil tussen wel of niet Q2. Bij Grosjean voegden zich de twee zwaar teleurstellende Williamsen en de Saubers, bij wie Leclerc in de laatste bocht achterstevoren ging. Opvallend goed daarentegen waren de Toro Rosso-Honda's, met Gasly in de top-tien, een plek waar de Fransman zich in de vrije trainingen ook al had gemeld.

AP-1V9FN5QVD2111 news

In Q2 was het nieuws vooral dat Hamilton – met zijn grid penalty wegens een bakwissel – koos voor een logische alternatieve strategie: hij ging op softs naar buiten, in plaats van supersofts, om morgen lang te kunnen doorrijden in het middenveld. Vettel was de eerste buiten en zette de snelste tijd, een kwalificatieronderecord waar teamgenoot Räikkönen bijna twee tienden vanaf bleef. Hamilton produceerde vervolgens een topronde door op softs de Fin te verslaan. Het waren tijden waar Ricciardo en Bottas een halve seconde vandaan bleven.

Vreemd genoeg gingen de Mercedessen aan het slot nog eens naar buiten, Hamilton op de supersofts. Waarom? Puur ter verkenning van de mogelijkheden van de supersofts die hij ook in Q3 ging gebruiken, zo leek 't, want hij verbeterde zijn tijd niet. Pierre Gasly verraste opnieuw, aanvankelijk met een zesde tijd, al eindigde hij uiteindelijk met een negende tijd – en Q3 voor Toro Rosso-Honda. De twee Renaults gingen op het laatst nog sneller – met Hülkenberg flink rapper dan Sainz – terwijl Magnussen en Ocon (en niet Force India-teamgenoot Pérez) zich ook in de top-tien reden. Ook Hartley was met P11 nog sneller dan de twee Honda-loze McLarens (au!).

180024 bah

Met maar drie auto's met Mercedes-krachtbron ging Q3 van start. De Ferrari's gingen weer als eerste naar buiten, Vettel vóór Räikkönen. De Duitser zette weliswaar tijdelijk de snelste tijd, maar ging met onderstuur flink wijd in de laatste bocht. Het was een machtig rondje tot aan die fout, want zijn teamgenoot ging maar 0,095 seconden onder zijn tijd door. Hamilton en Bottas kwamen niet aan de tijden van de Italiaanse auto's, terwijl Ricciardo op korte afstand van de Mercedessen bleef. In deze fase was Gasly opnieuw 'best of the rest'.

Voor de laatste snelle ronden vertrokken de Ferrari's juist niet als eerste. Bottas schoof even door naar de tweede tijd, Hamilton kwam niet verder dan de vierde tijd, maar daarna greep Vettel de pole, die Räikkönen niet meer kon verbeteren. Het resultaat was een rode eerste rij, met daarachter Bottas en Ricciardo – en Hamilton pas op de negende plaats op de startopstelling. Pierre Gasly onderstreepte zijn geweldige vorm door de zesde tijd vast te houden, wat een vijfde startplaats wordt door de straf voor Hamilton. Ook Kevin Magnussen schitterde met een zevende tijd, waarmee hij Hülkenberg, Ocon en Sainz te snel af was.

F1, GP Bahrein, Sakhir, kwalificatie 7 april 2018

1. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'27"958 - Q3
2. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 1'28"101 - Q3
3. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'28"124 - Q3
4. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault) - 1'28"398 - Q3
5. Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) - 1'29"329 - Q3
6. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'29"358 - Q3
7. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'29"570 - Q3
8. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) - 1'29"874 - Q3
9. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'28"200 - Q3 *
10. Carlos Sainz (Renault) - 1'29"986 - Q3
11. Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) - 1'30"105 - Q2
12. Sergio Pérez (Force India-Mercedes) - 1'30"156 - Q2
13. Fernando Alonso (McLaren-Renault) - 1'30"212 - Q2
14. Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) - 1'30"525 - Q2
15. Max Verstappen (Red Bull-Renault) - geen tijd - Q2
16. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'30"530 - Q1
17. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) - 1'31"063 - Q1
18. Sergey Sirotkin (Williams-Mercedes) - 1'31"414 - Q1
19. Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) - 1'31"420 - Q1
20. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 1'31"503 - Q1

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet