Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT4: Grote Nederlandse inbreng voor GT4 European Series 2018

180405 GT4 preview Opening
Met negen merken en tien types volop variatie in het veld van de GT4 European Series

Was het tijdens de Paasdagen nog relatief rustig op het internationale autorensportfront, komend weekeinde barst het internationale racegeweld in alle hevigheid los. Van Formule 1 en 2 in Bahrein via de FIA WEC-test op Paul Ricard, de tweede VLN-race, en de Indycars tot aan de Blancpain GT Series in het Belgische Zolder. Tot het programma van dat laatste evenement behoort ook de GT4 European Series met een indrukwekkend startveld en een al even indrukwekkend aantal Nederlandse deelnemers. AUTOSPORT.NL blikt vooruit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: GT4 European Series/Chris Schotanus

Voor het komende Blancpain GT-weekeinde toont het Circuit Zolder zich van zijn beste kant: her en der werden nieuwe FIA-genormeerde hekken opgesteld, de kerbstones werden van een verse verflaag voorzien en ook aan de toegangswegen naar het circuit wordt hard gewerkt, inclusief de aanleg van gescheiden fietspaden. Dat laatste aspect zorgt wellicht nog voor wat problemen voor degenen die dit weekeinde het circuit in Belgisch Limburg willen bezoeken, maar de beste routes staan ter plekke aangegeven.

Hard gewerkt is er ook aan de GT4 European Series. Enkele jaren geleden stonden er nog serieuze vraagtekens bij de toekomst van deze klasse, maar inmiddels is de GT4-categorie, een geesteskind van GT-promotor Stéphane Ratel en diens technisch expert Claude Surmont, hard op weg om net zo'n succesverhaal te worden als de GT3's. De drie Duitse premiummerken Audi, BMW en Mercedes-AMG kwamen voor dit seizoen allemaal met nieuwe klantenauto's volgens GT4-reglement, een segment waarin Porsche, McLaren, Ginetta, Aston Martin en KTM al langer vertegenwoordigd waren. De positieve ontwikkeling van de GT4-klasse blijft overigens geenszins beperkt tot Europa: de Amerikaanse tuner Pratt&Miller, ondermeer ook bekend van de succesvolle Corvette in de GTE-klasse, kwam met een GT4-versie van de Chevrolet Camaro ZL1. Al deze merken zijn vertegenwoordigd in het veld van de GT4 European Series, waarin er dus aan afwisseling bepaald geen gebrek is.

Initiatiefnemer en promotor Stéphane Ratel kondigde het afgelopen zomer tijdens zijn traditionele jaarlijkse persconferentie aan de vooravond van de Total 24 Hours of Spa al aan: dit jaar is er weer een volwaardige Europese GT4-serie, nadat de categorie de afgelopen jaren was gesplitst in een noordelijke en een zuidelijke cup, met een overkoepelend algemeen Europees klassement voor geselecteerde wedstrijden van beide cups. De Europese cup mijdt Frankrijk, Spanje en Portugal (in Frankrijk is er nu weer een eigen FFSA GT4-kampioenschap) en concentreert zich derhalve op het noordwesten en midden van Europa. Na de seizoensstart van dit weekeinde in Zolder volgen er races op Brands Hatch (5 en 6 mei), het Italiaanse Misano (22-24 juni), Spa-Francorchamps (20-22 juli, een week voor de 24-uursrace), de Hungaroring (1-2 september) en de Nürburgring (14-16 september). Elk weekeinde bestaat uit twee races, de evenementen maken met uitzondering van het weekeinde in Spa deel uit van de Blancpain GT Series.

180405 GT4 Preview BMW Koebolt Knap
Tijdens de test op Zolder nog maagdelijk wit: MDM-BMW van Max Koebolt en Simon Knap

Kampioensduo opgesplitst
Met Ricardo van der Ende en Max Koebolt zijn de beide titelverdedigers in de GT4 European Series er ook dit jaar weer bij, maar niet meer als duo. Het Ekris-team ontbreekt dit jaar in het deelnemersveld, zodat onze beide landgenoten op zoek gingen naar andere teams voor hun campagne. Max Koebolt vond onderdak bij MDM Motorsport, dat de afgelopen jaren al de inzet van de Ekris M4 verzorgde, maar nu voor het eerst onder eigen naam in de GT4-serie naar buiten treedt. De Noord-Hollandse rijder deelt de MDM-BMW M4 met het startnummer 1 met Simon Knap, die na een jaar zijn rentree op Europees niveau beleeft. Max Koebolt heeft uiteraard de titelverdediging als doel: "Ik denk dat we goede kans maken om de titel te winnen, maar dat kunnen we pas na de eerste race op Zolder met zekerheid zeggen. Dit seizoen wordt zeer competitief: GT4 groeit snel en daarmee ook de strijd."

De andere BMW van het MDM Motorsport-team wordt bestuurd door twee Brabantse rijders die opklimmen vanuit de gelederen van de Supercar Challenge: Mark van der Aa en Koen Bogaerts. Ook Beitske Visser rijdt met een BMW M4, de auto waarmee ze vorig jaar al een race wist te winnen. De Nederlandse BMW-fabriekrijdster werd door BMW Motorsport ondergebracht bij het Duitse team RN Vision STS. Haar teamgenoot is Nico Menzel, die een deel van het ontwikkelingstraject van de BMW M4 GT4 voor zijn rekening nam. RN Vision STS zet in totaal drie BMW's in, net als het Franse team 3Y Technology, waar ondermeer ook oud TCR-Benelux-kampioen Stéphane Lémeret tot de rijders behoort. Enkelvoudige BMW-inschrijvingen zijn er van hert Turkse team Borusan Otomotiv Motorsport en het W&D Racing Team uit San Marino.

180315 GT4 Visser Menzel 1
BMW-fabrieksrijders Beitske Visser (l.) en Nico Menzel komen uit voor het Duitse RN Vision STS

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet