Formule 1: Vettel steelt overwinning, start en spin verpesten race Verstappen | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: Vettel steelt overwinning, start en spin verpesten race Verstappen

Vettel

Sebastian Vettel heeft net als vorig jaar de Grand Prix van Australië op zijn naam geschreven. Lewis Hamilton leek de kaarten stevig in handen te hebben, maar een bizar scenario (voer voor complotdenkers?) gooide roet in het eten. Ferrari's zusterteam Haas had een fantastische race met p4 en p6, maar binnen twee ronden werden beide auto's bij de pitstop met een los wiel de baan op gestuurd. Het leverde een virtuele safetycar op, waardoor Sebastian Vettel een goedkope pitstop kon maken. Hamilton was al gestopt en zag lijdzaam toe hoe de Ferrari voor zijn neus de baan opkwam.

Voor Max Verstappen liep de eerste race van 2018 uit op een grote teleurstelling. Bij de start waren zijn ogen gericht op de Ferrari's, maar daardoor leek Max te vergeten te verdedigen, waardoor Kevin Magnussen hem voorbij kon. Inhalen lukte niet, waarna Verstappen ook nog eens spinde. De zesde plek bleek uiteindelijk het maximaal haalbare.

Tekst: Daan Jeuken

Verstappen op supersofts
Het oppermachtige polerondje van Hamilton is vergeten, bij de start worden de kaarten opnieuw geschud. Omdat inhalen hier zo moeilijk is, hangt ook erg veel af van de start – vorig jaar won Vettel hier de slag. Max Verstappen heeft nog een extra troef: hij start op de hardere band dan de mannen voor hem, dus hij zal langer door kunnen in de eerste stint. Of dat iets oplevert, zal moeten blijken.

Verstappen moet meteen aan de bak
Dit jaar laat Hamilton zich het kaas bij de start niet van het brood eten. Hij komt goed weg en sluit de deur voor de Ferrari's. Verstappen komt ook prima weg en kijkt of hij de Ferrari's kan aanvallen. Dat lukt niet en dan lijkt Verstappen een beetje te vergeten om te verdedigen. Hij wil aansluiten als vierde, maar wordt buitenom verrast door Kevin Magnussen en valt terug naar de vijfde plek.

Achter de Haas is absoluut niet waar Verstappen wil zitten, dus hij zal er snel voorbij moeten – wetende dat inhalen hier bijna onmogelijk is. Dat het wel kán, laat Daniel Ricciardo zien: hij zat na de start achter beide Renaults, maar gaat eerst Sainz en vervolgens Hülkenberg met een mooie actie voorbij. Op p7 scheidt alleen Grosjean hem en Verstappen nog.

Verstappen

Verstappen spint
Verstappen komt in de openingsfase niet tot een aanval bij Magnussen en dat gaat ten koste van de banden die aardig oververhitten. De Nederlander lijkt even wat afstand te nemen, maar wordt dan slordig. Bij het insturen van bocht 1 verliest hij de controle over zijn Red Bull. Hij spint, gaat 360 graden rond, vangt de auto wel weer op, maar ziet Grosjean, Ricciardo en Hülkenberg langszij komen. Nu is de race zeker vergooid.

Inhalen onmogelijk
De sfeer in Melbourne en Albert Park schijnen geweldig te zijn voor de seizoensopener, maar zoals wel vaker geldt dat niet voor de actie op de baan. Verstappen voorspelde al dat inhalen onmogelijk is en dat blijkt ook wel – niet alleen bij de Nederlander die op p8 blijft zitten. Ook Ricciardo zit nog steeds vast achter Grosjean en Bottas is nog niet verder gekomen dan p13.

Räikkönen

Räikkönen stopt als eerste
Na 19 ronden is Kimi Räikkönen de eerste die zijn pitstop maakt. De voorsprong van de drie koplopers is in die tijd zover opgelopen, dat de Fin voor Magnussen, als derde, weer de baan op komt.

Hamilton stopt de ronde erna en blijft ruimschoots voor Räikkönen. Op de nieuwe banden klokt hij meteen paarse sectortijden, dus Vettel hoeft zich ook geen illusies te maken.

Kan Verstappen nu wat winnen?
Max Verstappen wordt na 21 ronden binnengehaald, hopende dat hij in een mooi gat met nieuwe banden wat plaatsen kan winnen.

Drama voor Haas
De eerste plaats krijgt Verstappen cadeau, en is een klein drama voor Kevin Magnussen en Haas. Hij reed fantastisch vierde, maar bij de pitstop wordt zijn linkerachterband niet goed bevestigd. Hij verlaat de pits en moet de Haas langs de baan parkeren. Weg vierde plek.

Het drama voor het team wordt compleet als twee ronden later ook Romain Grosjean direct na zijn pitstop stilvalt. Dit keer is het het linker voorwiel dat niet vast zit. Hoe kan dit gebeuren, twee keer zo kort achter elkaar? Wat een geweldige race leek te worden, eindigt in een groot drama. En in een virtuele safetycar.

Vettel profiteert van Haas-mêlee
Onder de virtuele safetycar moeten de rijders zich aan een maximumsnelheid houden. Dat betekent dat op de baan de onderlinge afstanden gelijk blijven. Maar het betekent ook dat je bij een pitstop minder tijd verliest. En daar profiteert Sebastian Vettel optimaal van. Hij maakt nu zijn pitstop en komt als een duveltje uit een doosje voor Hamilton als leider de baan op.

Rekenfoutje
Hamilton is verbouwereerd door dit hele gebeuren. Hoe kon hij de leiding verliezen? Dat vraagt hij ook het team, en ook zij zijn verbijsterd. 'We dachten veilig te zijn Lewis', is het opmerkelijke commentaar. 'Zat hij in mijn pitwindow?' 'We dachten van niet, Lewis.' Het blijft opmerkelijk dat er honderden mensen voor het team werken, op het circuit en in Engeland, en ze zich dan zo kunnen vertellen.

Singapore 2.0?
Of Hamilton er iets aan had kunnen doen is de vraag, want Vettel leek gewoon te profiteren van de omstandigheden. Dat die omstandigheden hem wel érg gunstig gezind waren en zó bizar veroorzaakt werden door twee auto's van Ferrari's junior-team Haas, is voer voor complotdenkers. Het doet wat denken aan Renaults crashgate van Singapore 2008.

Gevechten?
De virtuele safetycar voldoet niet en dan wordt alsnog de safetycar de baan op gestuurd. Verstappen leek in deze drukte te zijn opgerukt naar p5, maar hij is Alonso, die ook heeft geprofiteerd van de virtuele safetycar, onrechtmatig voorbijgegaan en geeft de McLaren de plek terug.

De race wordt hervat met nog iets meer dan de helft voor de boeg. Krijgen we in de tweede helft wel gevechten? Hamilton jaagt op Vettel, Ricciardo op Räikkönen en Verstappen op Alonso. Dat zou leuk kunnen worden, ware het niet dat Albert Park niet bepaald garant staat voor gevechten.

Hamilton

Naarmate de ronden verstrijken, lijkt ook dit jaar de trein in slagvolgorde de finish te halen. Hamilton spreekt nog wel oorlogstaal: 'Ik ga ervoor!' Maar een ronde later schiet hij rechtdoor. Hij verliest de aansluiting, maar rijdt dat gat zo weer dicht. Het zegt wellicht iets over Hamiltons snelheid, maar eenmaal aan Vettels staart is het feest weer voorbij.

Ook Verstappen blijft vastzitten. Alonso verliest een seconde per ronde op Ricciardo. Dat tempo zou Verstappen theoretisch ook moeten kunnen rijden, maar hij komt niet dicht genoeg bij de McLaren. Hülkenberg en Bottas volgen de Nederlander op de voet, maar kunnen ook niets.

Vettels gebeden werden gehoord
Sebastian Vettel leek op koers voor de derde plek, tot het geluk hem toelachte. "Mijn start was niet zo goed als ik had gehoopt, dus ik moest als derde aansluiten. Aan het eind van die stint verloor ik de aansluiting bij Lewis en Kimi. Ik bad voor een safetycar en toen zag ik die Haas stilstaan. Toen begon de adrenaline wel even te pompen. Het team voorspelde dat het close zou zijn en dat was het ook. Lewis kwam daarna nog dichtbij, hij was erg snel dit weekend. Wij moeten nog wat snelheid winnen, maar dit is een goede motivatie voor de komende weken. De vlag gaat uit in Maranello."

Hamilton neemt het goede mee
Lewis Hamilton deed niets verkeerd dit weekend, maar dat levert geen overwinning op. "Het was eigenlijk een geweldig weekend, de auto was erg goed. Onze snelheid was goed in kwalificatie en de race, maar zij doen het vandaag beter. Albert Park is een leuk circuit, maar zelfs met drie DRS-plekken is inhalen hier zó moeilijk. Aan het einde van de race heb ik mijn motor maar gespaard."

Räikkönen weer het bokkie
Kimi Räikkönen was dit weekend de bovenliggende partij ten opzichte van zijn teamgenoot. En toch staat die weer bovenaan en Räikkönen derde. "Ik had niet zo'n geluk vandaag, maar gelukkig bleef het geluk wel binnen ons team. Ik had behoorlijke snelheid, maar inhalen is erg moeilijk. Ik kon alleen volgen en hopen iets te kunnen bij de pitstops. Dat lukte dus niet. Aan het einde was er nog wel wat druk van de Red Bull met de nieuwere banden, maar dat was niet zo erg."

Verstappen had onverklaarbare schade
Het was niet de race van Verstappen, met eerst de start en daarna de spin. "De start zelf was wel oké, maar ik werd een beetje in de foute hoek geduwd en toen kwam Magnussen buitenom. Dat kan gebeuren. Daarna had ik na een ronde of vijf zes achter Magnussen ineens enorm veel overstuur. In de bocht brak de auto ineens uit. Gelukkig kon ik na de 360 wel direct door – ik had meer posities kunnen verliezen. Tijdens de pitstop zag het team pas dat er allerlei onderdelen waren afgebroken – we weten niet hoe dat kwam. Eigenlijk waren ze verbaasd dat ik nog zulke rondetijden kon rijden. Daarna was inhalen achter Alonso onmogelijk. Al had ik er 30 pk bij gehad ... Ook al ben je een seconde tot anderhalf sneller, je hebt gewoon geen kans. Het is jammer, maar dit soort dingen gebeuren."

Uitslag Grand Prix Australië
1. Sebastian Vettel, 58 ronden
2. Lewis Hamilton, op 5.036
3. Kimi Räikkönen, op 6.309
4. Daniel Ricciardo, op 7.069
5. Fernando Alonso, op 27.886
6. Max Verstappen, op op 28.945
7. Nico Hülkenberg, op 32.671
8. Valtteri Bottas, op 34.339
9. Stoffel Vandoorne, op 34.921
10. Carlos Sainz, op 45.722

11. Sergio Perez, op 46.817
12. Esteban Ocon, op 1:00.278
13. Charles Leclerc, op 1:15.759
14. Lance Stroll, op 1:17.288
15. Brendon Hartley, op 1 ronde

Romain Grosjean
Kevin Magnussen
Pierre Gasly
Marcus Ericsson
Sergey Sirotkin

Reacties

    • 4
    • 7
     
    ace1 25 maart 2018 13:44

    @Daan Jeuken hou je er ook rekening mee dat bij Max Verstappen onderdelen van de auto afbraken en dat de bodemplaat van de auto beschadigd was, waardoor hij spinde? Hamilton had last van een software probleem in zijn auto. Ik heb nog nooit zo'n slecht raceverslag gelezen, dit is niet van het niveau wat we hier gewend zijn van René de Boer, Willem J. Staat en Mattijs Diepraam.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 25 maart 2018 15:39

    Er is maar 1 goede verslaggever van de schrijvende pers en dat is Mark Hughes, waarschijnlijk staat zijn verslag of vanavond laat of anders morgen vroeg op Motorsportmagazine.com

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 maart 2018 21:58

    Prima verslag voor een doodsaaie race.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 26 maart 2018 08:26

    Probeer maar eens een spannende weergave van deze megasaaie race op papier te zetten. De beste stuurlui staan aan wal ace1. Zie hier trouwens regelmatig 'aangeleverde' gelikte PR-verhalen staan. Dan doel ik b.v. op artikelen over MP Motorsport en Van Kalmthout waar je niet op kan/mag reageren! ('Reacties uitgeschakeld') Dát heeft echt niets met journalistiek te maken.

    • 7
    • 1
     
    Gerrie Hoekstra 26 maart 2018 09:33

    Ik reageer bijna nooit op ingezonden stukjes, zeker niet als ze nog anoniem zijn ook. Wellicht denken (te) veel mensen dat het bijhouden van een autosport site een eenvoudige zaak is waar het geld maar onze kant blijft oprollen. Het tegendeel is waar... er moet elk jaar geld bij. Wij proberen echter een gezonde mix te blijven brengen tussen eigen stukjes tekst en aangeleverde persberichten. Wij zijn blij met Van Kalmthout die al vanaf het prille begin ons als partner steunt. Ook MP Motorsport is onafgebroken partner vanaf 2002. Om maar over Race Planet en TOTAL te zwijgen... Fantastische partners vanaf het begin. Reuze trots op deze broodnodige steun. Ook trots op onze redactie en vooral Daan Jeuken die al meer dan12 jaar de voortreffelijke Formule 1 verslagen maakt.Ga zo door...

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 maart 2018 10:58

    Zie hier dus de reden waarom ik Formule 1 nog amper volg. De races zijn saai en de FIA neemt domme beslissingen die niet door de fans begrepen worden. (HALO, motoren regels met grid penalties, meer downforce waardoor inhalen alleen maar moeilijker is geworden.) Dit jaar word net zoals vorig jaar, Hamilton wint het kampioenschap weer met twee vingers in de neus, want Bottas heeft niet de kwaliteiten om een goede rivaal te zijn, en de Mercedes is nog steeds met gemak de beste auto. Daarom zeg ik steeds tegen mensen die alleen F1 kijken: Kijk 'ns naar GT3 klassen of TCR, dat is tenminste racen..

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 maart 2018 12:48

    De laatste wijziging om die auto's groter en breder te maken is idd volledig verkeerd uitgepakt.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 maart 2018 14:42

    Gerrie Hoekstra! Natuurlijk mag je trots zijn op jullie site, jullie journalistiek en al die trouwe partners. Alle respect voor jullie werk. Toen ik een keer commentaar leverde op de slechte resultaten van een beperkt getalenteerde MP-coureur werd dat niet in dank afgenomen. Iedereen zal begrijpen waarom. Dat je op aangeleverde persberichten kan reageren begrijp ik ook. Ga door met jullie prima werk, maar kijk ook eens in de spiegel.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 maart 2018 15:59

    In de voorlaatste zin is tussen 'persberichten' en 'kan' het woord 'niet' weggevallen. Cruciaal verschil. LOL

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet