Formule 1: Hamilton na kwalificatiemasterclass op pole, Verstappen vierde | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: Hamilton na kwalificatiemasterclass op pole, Verstappen vierde

Hamilton

Ondanks de goede hoop van Red Bull en Ferrari, heeft Mercedes zich in de eerste kwalificatie van 2018 weer ouderwets machtig getoond. Tot en met de eerste stint van Q3 leken Vettel en Verstappen zich serieus te kunnen mengen in de strijd om pole, met 0.061 verschil tussen de drie. Maar daarna volgde een masterclass kwalificeren van de wereldkampioen: hij verbeterde zijn eigen tijd met 0.887 en sloeg daarmee de concurrentie knockout. Räikkönen en Vettel starten als twee en drie, Verstappen kwam na een foutje niet verder dan vierde.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Rookies
De wintertests gaven al een behoorlijke indicatie van de krachtsverhoudingen, Q1 is daar een behoorlijke bevestiging van. De Williamsen en Saubers hebben het moeilijk, zoals verwacht. Dat de Toro Rosso - Honda's daartussen staan, is een iets grotere verrassing. Hebben zij in de winter schone schijn gespeeld? Force India staat daar vlak boven, maar ook vorig jaar hadden ze het vaak moeilijk op zaterdag – en eindigden ze toch als vierde constructeur.

De zes hoofdgegadigden om in Q1 te stranden, hebben niet alleen hun teams als gemene deler; ook hun ervaring is vergelijkbaar. Marcus Ericsson is de meest ervaren man, dan volgt al Lance Stroll met één seizoen onder ervaring, de rest mag nog als cookie bestempeld worden. Stroll is wel degene die zich uit de gevarenzone weet te wringen, hij klimt zelfs boven Ocon. Die kan echter opgelucht ademhalen; de andere vijf benaderen zijn tijd niet. Laatste eindigt Pierre Gasly; hij blokkeert zijn wielen bij de laatste poging en gaat door de grindbak.

Groot middenveld
Q2 kan dit seizoen wel eens een spannend onderdeel worden. Achter de drie topteams valt een harde scheiding (acht tienden in dit geval), maar de negen man in het middenveld doen weinig voor elkaar onder. Als iedereen zich opmaakt voor de laatste poging, staan Vandoorne, Stroll, Perez, Ocon en Hülkenberg op de plekken waar ze niet willen staan.

Hülkenberg rijdt naar p9, ten koste van zijn teamgenoot. Vandoorne blijft steken op p12. Perez klimt wel een plekje, maar dat redt hem niet naar de volgende sessie. Sainz' ronde doet dat wel, ten koste van Fernando Alonso. Die verbetert zijn tijd niet, waardoor beide McLarens Q3 niet halen. Renault en Haas mogen zich vandaag vierde en vijfde team noemen.

Twee- of driestrijd?
Als Q1 en Q2 een indicatie zijn, dat wordt de strijd om pole vooral een gevecht tussen Ferrari en Mercedes. De Red Bulls laten net een paar tienden vallen. Kunnen ze die goedmaken in Q3?

Bottas in de muur
Al in de eerste minuten van Q3 wordt duidelijk dat één toprijder zich zeker niet gaat mengen in de polestrijd. Valtteri Bottas moet dit jaar de strijd met Hamilton aangaan, maar bewijst zichzelf geen dienst door de eerste Mercedes van het jaar af te schrijven. Hij gaat iets te diep in de eerste bocht, raakt net het gras, maar gaat even goed op het gas. Daardoor verliest hij in bocht 2 zijn auto en gaat hij hard in de muur aan de buitenkant.

Verstappen doet serieus mee
De rode vlag stopt de sessie nog voordat iemand een tijd heeft kunnen klokken. Alle andere koplopers waren al op de baan, dus die kaarten zijn voor iedereen gelijk geschud. De eerste stint van de topmannen bevestigt de hoop van de neutrale fan: Red Bull kan zich wel degelijk mengen in de strijd om pole. Hamilton pakt die, met minimale marge. Vettel is tweede met 0.034 achterstand, Verstappen derde op 0.061 van Hamilton.

Hamilton liet in zijn ronde wel duidelijk tijd liggen in de laatste sector. Bij Vettel was dat minder duidelijk, maar zijn laatste sector was toch langzamer dan die van Hamilton. Hopelijk weet Verstappen ook nog tijd te vinden.

Hamilton oppermachtig
Hamilton komt als eerste van de drie met zijn laatste poging. En die poging blijkt een masterclass in kwalificeren te zijn. In de eerste sector is hij 4 tienden sneller dan zijn eerste poging. In de tweede sector loopt dat op naar 0.648. Aan het einde van de rit pakt hij 0.887 seconde op zijn eigen tijd. Magistraal.

Die klap slaat de concurrentie knockout. Räikkönen weet nog wel de tweede tijd te rijden, maar liefst 0.664 achter de poleman. Verstappen verbetert zijn tijd ook, maar maakt een fout in bocht 13 en blijft steken op 0.715. Vettel heeft op dezelfde plek een momentje en strandt tussen Räikkönen en Verstappen. Ricciardo eindigt 0.273 achter zijn teamgenoot, en wordt morgen ook drie plekken teruggezet.

De strijd achter de topteams, op behoorlijke achterstand, wordt gewonnen door Haas. Magnussen en Grosjean kwalificeren zich als zesde en zevende, Hülkenberg en Sainz staan daarachter.

Uitslag kwalificatie Australië
1. Lewis Hamilton, 1:21.164
2. Kimi Räikkönen, op 0.664
3. Sebastian Vettel, op 0.674
4. Max Verstappen, op 0.715
5. Daniel Ricciardo, op 0.988*
6. Kevin Magnussen, op 2.023
7. Romain Grosjean, op 2.175
8. Nico Hülkenberg, op 2.368
9. Carlos Sainz, op 2.413
10. Valtteri Bottas, geen tijd

11. Fernando Alonso, 1:23.692
12. Stoffel Vandoorne, 1:23.853
13. Sergio Perez, 1:24.005
14. Lance Stroll, 1:24.230
15. Esteban Ocon, 1:24.786

16. Brendon Hartley, 1:24.532
17. Marcus Ericsson, 1:24.556
18. Charles Leclerc, 1:24.636
19. Sergey Sirotkin, 1:24.922
20. Pierre Gasly, 1:25.295

* krijgt 3 plaatsen gridstraf

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet