NASCAR

NASCAR: Eerste seizoensoverwinning voor Martin Truex Jr. op Fontana

Regerend kampioen Martin Truex Jr. heeft voor het team van Furniture Row een overtuigende eerste seizoensoverwinning behaald. Met pole, twee segmentzeges en de eindoverwinning verliet Truex Jr. de Auto Club Speedway. Ondanks een crash met Kevin Harvick in de openingsfase eindigde Ganassi-rijder Kyle Larson als tweede.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR/Toyota Racing USA

2018 Martin Truex Jr doughnut

Overtuigende overwinning voor Martin Truex Jr. op Fontana.

Eerste seizoensoverwinning voor Martin Truex Jr. op Fontana
Voor Kevin Harvick zat er op Fontana geen vierde achtereenvolgende overwinning in. De SHR-Ford coureur maakte al vroeg in de wedstrijd kennis met de muur. Terwijl Harvick met Larson in gevecht was raakte hij de controle kwijt. "Ik denk dat het mijn fout was en we raakten elkaar. Zeker niet zijn fout. Denk dat ik iets teveel wilde" aldus Harvick die in vervolgens in de pits twee ronden verloor en geen rol van betekenis meer speelde. Larson kon na een korte stop zijn weg vervolgen en was gedurende de gehele wedstrijd een factor voor een top 5 klassering. Nadat Harvick was weggevallen lag voor Truex Jr. de weg open voor zijn eerste seizoensoverwinning.

2018 Start Met een pole, segmentzeges en de eindoverwinning behaalde Truex Jr. de volledige buit binnen.

Martin Truex Jr: " Ik moest alleen mijn banden in de gaten houden. Toen de auto zich in "clean air" bevond was hij gewoon fenomenaal. Mensen begonnen zich al af te vragen wanneer ik races ging winnen. Wel, we zijn er weer! Dit is een bevestiging dat al de dingen die wij doen werken. Harvick is snel en heeft een snelle auto. Maar zoals we vandaag gezien hebben, ik kan dit ook doen. Goed om die snelheid gevonden te hebben."

Kyle Larson: "Ik had graag nog iets hoger geëindigd maar Martin kon ik nog niet eens zien" Voor NASCAR begrippen won Truex Jr. met een enorme voorsprong van ruim 11 seconden.

2018 Busch
Kyle Busch was niet echt een factor op het einde van de wedstrijd.


Gedurende de slotfase wisselden de Toyota's van Truex Jr. en Kyle Busch kortstondig van positie, maar een problematisch pitstop van Busch maakte hem kansloos voor de eindzege. Trevor Bayne viel in de 109e ronde na een crash met Ryan Newman uit en ging hard de muur in. Trevor Bayne: " Ik geloof wel dat dit de meest harde kennismaking met de muur in mijn carrière is geweest. Met 200 mph. klapte de rechtervoorband. Geen prettig gezicht als je op de rem trapt en die muur blijft maar komen. Zeker niet als het ding maar niet langzamer wordt en je niet kunt insturen. Met deze klap had ik gewoon letsel moeten hebben. Een bevestiging van wat NASCAR allemaal voor de veiligheid gedaan heeft. Ik voel me goed en ik kan er nog om lachen."

De drie Penske Fords van Keselowski, Logano en Blaney eindigden alle drie in de Top 10 maar vormden voor de Toyota's geen serieuze bedreiging.Voor Jimmie Johnson lijken er met een negende plek ook weer betere tijden aan te breken. Het betekende zijn eerste Top 10 klassering sinds 10 races. Anderzijds moet Johnson het al 28 races zonder overwinning stellen. Tot nu toe de langste periode in zijn carrière.Met nog 32 ronden te gaan ging Martin Truex Jr. definitief aan Kyle Busch voorbij en behaalde zijn 16e MEN's Cup-overwinning. In 2017 behaalde Truex Jr. acht zeges en eindigde op Fontana als vierde.


2018 Keselowski
Brad Keselowski kwam snelheid te kort. Hier wordt hij door winnaar Martin Truex Jr. gepasseerd.

Uitslag
1. Martin Truex Jr. Toyota 200 ronden
2. Kyle Larson Chevrolet 200 ronden
3. Kyle Busch Toyota 200 ronden
4. Brad Keselowski Ford 200 ronden
5. Joey Logano Ford 200 ronden
6. Denny Hamlin Toyota 200 ronden
7. Erik Jones Toyota 200 ronden
8. Ryan Blaney Ford 200 ronden
9. Jimmie Johnson Chevrolet 200 ronden
10. Austin Dillon Chevrolet 200 ronden

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet