Sportscars

Sportscars: Tequila Patrón-ESM wint Sebring, podiumplaatsen Renger van der Zande en Jeroen Bleekemolen

180317 Sebring Race podium
Blijdschap op het podium

Twee jaar na het succes in 2016 won het Tequila Patrón-ESM-team opnieuw de 12 Uur van Sebring. Wederom maakten Pipo Derani en Johannes van Overbeek deel uit van het winnende team, ditmaal aangevuld door Nicolas Lapierre. Anders dan in 2016, toen ze met een Honda-Ligier-JS P2 reden, werd de overwinning ditmaal behaald met een Nissan-DPi. Nipt geslagen reed Renger van der Zande de nummer 10-Konica Minolta-WRT-Cadillac DPi als tweede over de eindstreep. De Whelen Engineering-Action Express-Cadillac DPi (Felipe Nasr/Eric Curran/Mike Conway) completeerde het podium. In de GTLM-klasse ging de overwinning naar Porsche met Patrick Pilet, Nick Tandy en Fred Makowiecki in de 911 RSR met het startnummer 911, voor de nummer 25-BMW (Alexander Sims/Connor de Phillippi/Bill Auberlen) en de 912-Porsche (Laurens Vanthoor/Earl Bamber/Gianmaria Bruni). De andere BMW van Nicky Catsburg viel in het laatste uur uit als gevolg van een defect aan de linker achterwielophanging. In de GTD-klasse leek Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes tot in de slotfase mee te kunnen strijden om de zege, maar vanwege een vastzittende pedaalbox kon hij niet optimaal rijden en moest zo uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats. De zege ging naar de Paul Miller Racing-Lamborghini (Bryan Sellers/Madison Snow/Corey Lewis), voor de Scuderia Corsa-WeatherTech-Ferrari (Cooper MacNeil/Alessandro Balzan/Gunnar Jeanette).

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR

Nadat aan het begin van het zevende uur zoals gemeld de nummer 7-Penske-Acura met Ricky Taylor aan het stuur al was uitgevallen, volgde aan het eind van datzelfde uur de nummer 6-Penske-Acura met Juan-Pablo Montoya, die langs de baan tot stilstand kwam. Met een uur en 45 minuten te gaan was er een zware crash van pole-sitter Tristan Vautier in de nummer 90-Spirit of Daytona-Cadillac DPi. Hij raakte bij het uitkomen van Turn 17 de controle over de auto kwijt, ging in de rondte en belandde hard in de bandenstapels, terwijl Tom Dyer in de nummer 69-Hart-Acura NSX uit de GTD-klasse de brokstukken raakte en ook schade opliep. Een band van de bandenstapels rolde tot aan de finishlijn, waar de band eerst bleef liggen en toen geraakt werd door Pipo Derani in de nummer 22-ESM-Nissan-DPi en vervolgens door Markus Palttala in de nummer 55-Turner-BMW. Dat leidde uiteraard tot een 'full course yellow'. De ESM-Nissan had echter geen noemenswaardige schade en zo kon Pipo Derani uiteindelijk de overwinning naar huis rijden.

180317 Sebring Finish winner
Winst voor de Tequila Patrón-ESM-Nissan-DPi in de 12 Uur van Sebring

Renger van der Zande reed aan het eind van de middag en het begin van de avond een uitstekende stint, maar werd buiten eigen schuld aan de achterkant van de auto geraakt door Eric Curran in de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac. Daarop moest bij de auto van Van der Zande de achterkant worden gewisseld, omdat de wegligging door de opgelopen schade te zeer benadeeld werd. Van der Zande meldde na zijn voorlaatste stint: "We hadden wat problemen met de druk van het koelwater, maar dat is volgens mij helemaal verholpen. Ik had een hele goede stint, ik ging echt als een raket, maar toen raakte Eric Curran me en moest ik de pits in, waardoor we bijna een ronde verloren. Daarna kon ik weer vrij snel het gat naar voren dichtrijden." Van der Zande nam ook de laatste rijbeurt voor zijn rekening. "Een teken van vertrouwen van het team dat ze me niet alleen lieten starten, maar ook lieten finishen", zei hij. "Het was best zwaar, want ik heb ook overdag veel gereden en het was wel erg warm. Ik ben echt wel fit, maar dit hakte er hard in." Dat hij uiteindelijk tegen Derani het onderspit delfde, lag volgens Van der Zande in de lijn der verwachting: "Dit was echt een BOP-race. We zijn 'best of the rest', dat zat er in, maar ook de tweede plaats is een mooi resultaat, zeker na alle narigheid van Daytona."

In de GTLM-klasse was er in het achtste uur flinke schade aan de achterpartij van de op dat moment leidende Porsche met het nummer 912, nadat Gianmaria Bruni hard door een kuil in het zand achter een van de kerbstones gereden was. Eerder had Laurens Vanthoor op spectaculaire wijze de leiding in de klasse veroverd. De schade werd hersteld en dankzij de 'full course yellow' die volgde vanwege de diffusor op de baan bleef het tijdverlies zeer beperkt, waardoor beide Porsches in de voorste gelederen van het veld bleven. In het elfde uur viel de Ford met het nummer 66, die na de botsing met de nummer 24-BMW in de eerste helft van de wedstrijd toch al veel achterstand had opgelopen, met een elektronicadefect op de baan stil.

180317 Sebring Finish Catsburg
Nicky Catsburg bleef uiteindelijk onbeloond voor zijn inzet

Voor Nicky Catsburg viel zo'n drie kwartier voor het einde van de race voortijdig het doek. "We weten nog niet helemaal wat het was, maar vermoedelijk is er iets aan de ophanging links achter gebroken. De auto trok opeens weg, ik kon hem niet meer onder controle houden", gaf de rijder te kennen. "Vanwege de opgelopen achterstand na die aanrijding vanmiddag deden we toch al een beetje voor spek en bonen mee, maar het deed wel goed om te zien dat we het tempo van de andere auto's in de klasse gewoon heel goed konden bijhouden. Dat is een hele stap vooruit in vergelijking met Daytona. Wel jammer dat er dan iets stuk gaat, maar ja, dat kan altijd gebeuren, en zeker op een circuit als dit."

180317 Sebring finish Porsche
Klassewinst voor Porsche in GTLM

Vooraan behaalde Porsche voor het eerst sinds Lime Rock vorig jaar weer eens een GTLM-klassezege in het IMSA-kampioenschap. Terwijl de andere fabrieksteams bij minstens één auto problemen kenden, reden de beide Porsches afgezien van het genoemde uitstapje van Bruni constant voorin mee. Nick Tandy stelde uiteindelijk met een sterk slotakkoord de overwinning veilig. De BMW met Sims, De Phillippi en Auberlen, die zijn 25e deelname in Sebring beleefde, eindigde als tweede, voor de andere Porsche op de derde plaats.

180317 Sebring Finish Bleekemolen
Uiteindelijk moest Jeroen Bleekemolen genoegen nemen met de derde plaats

Jeroen Bleekemolen kon vanwege een vastzittende pedaalbox in de laatste stint geen vuist meer maken tegen zijn naaste concurrenten in de strijd om de klassezege in GTD. "De pedaalbox kon niet meer verschoven worden en omdat Luca Stolz een flink stuk groter is dan ik, kon ik nauwelijks meer bij de pedalen", gaf Bleekemolen naderhand te kennen. Eerst stak Bryan Sellers in de Paul Miller-Lamborghini hem voorbij en nam zo de eerste plaats over. "Die Lamborghini was gewoon veel te snel, zeker met een millimeter grotere restrictor, ondanks dat ze in Daytona ook al hadden gewonnen", aldus Bleekemolen. "Vervolgens verloor ik nog een plek aan Alessandro Balzan in de WeatherTech-Ferrari. Die had ik misschien nog wel achter me kunnen houden als ik normaal bij de pedalen had gekund. Gewonnen hadden we hier niet, maar de tweede plaats had erin gezeten. Maar goed, we staan in ieder geval op het podium, dat is niet verkeerd."

180317 IMSA Sebring uitslag race


180317 Sebring Finish Lamborghini
Na Daytona nu ook winst voor een Lamborghini-team in Sebring

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 18 maart 2018 11:00

    Ik vond het geen spannende race (in ieder geval de eerste helft), al maakten de GTLM's er wel een leuk spelletje van

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 18 maart 2018 14:41

    Ben ik met je eens, ik heb in Sebring in de loop der jaren ook spannender races gezien, het was nu al vrij snel duidelijk hoe de kaarten geschud waren. Maar het zat wel mooi dichtbij elkaar, zeker bij de GT's. In het laatste uur waren er nog twaalf (!) GTD's in dezelfde ronde.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 maart 2018 18:18

    Ik moet zeggen geweldige race van Renger vd Zande weer. Na de pole op Daytona 24hrs was hij wederom de snelste van het team en de meeste ronden gereden. Maar ook de auto helemaal naar P1 geraced gedurende de race. Ik begrijp wel (of misschien juist ook niet..) waarom ze bij Racing Team Holland voor veel langzamere rijders kiezen. Ik denk dat Renger daar geen spaan van ze heel laat. Hij is sowieso een van de snelste prototype rijders op dit moment. Nee dan kiezen je voor mensen die al jaren niet gereden hebben, (te) oud of geen enkele ervaring... Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet