Sportscars

Sportscars: Stand van zaken halverwege de race in Sebring

180317 Sebring Start Def
Start van de race, Pla in de groen-zwarte Nissan vooraan kwam niet veel verder dan dit

Halverwege de 12 Uur van Sebring rijden de eerste negen auto's in de prototype-klasse in dezelfde ronde, aangevoerd door de nummer 22-ESM-Nissan-DPi (Van Overbeek/Derani/Lapierre), gevolgd door de nummer 7-Penske-Acura (Castroneves/R. Taylor/Rahal) en de verrassend sterke nummer 55-Mazda (Bomarito/Tincknell/Pigot). De nummer 10-Konica-Minolta-WTR met Renger van der Zande, Jordan Taylor en Ryan Hunter-Reay rijdt op de zevende plaats in de klasse. In de GTLM-klasse leidt de nummer 25-BMW (Sims/De Phillippi/Auberlen) voor de nummer 62-Risi-Ferrari (Vilander/Calado/Pier Guidi) en de beide Porsches, met de 911 (Pilet/Tandy/Makowiecki) voor de 912 (Vanthoor/Bamber/Bruni). De nummer 24-BMW met Nicky Catsburg reed lange tijd voorin mee, maar viel terug vanwege problemen met de koeling na een aanrijding. In GTD leidt de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG met Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Luca Stolz, voor de nummer 48-Paul Miller-Lamborghini (Sellers/Snow/Lewis) en de nummer 63-Scuderia Corsa-Ferrari (MacNeil/Balzan/Jeanette).

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

"Een lange-afstandsrace win je niet in de eerste bocht", is een gevleugeld gezegde in de autosport, maar blijkbaar was dat nog niet doorgedrongen tot Olivier Pla. Slechts enkele meters nadat de race was vrijgegeven, op weg naar de eerste bocht, verloor hij in het duel om de leiding met zijn landgenoot Tristan Vautier de controle over de nummer 2-ESM-Nissan-DPi, ging wijd en beschadigde daarbij de achterwielophanging, zodat de race voor het team al ten einde was. De tweede uitvaller was de nummer 64-Scuderia Corsa-Ferrari met Frankie Montecalvo na zo'n 20 minuten door een bizar incident: Sebastian Saavedra in de nummer 52-PR1-Ligier raakte op de oneffenheden bij het uitkomen van de beruchte 'Turn 17' de controle over zijn auto kwijt, ging in de rondte en tikte daarbij de Ferrari ondersteboven. De onfortuinlijke Montecalvo kon ongedeerd uitstappen. Meer 'full course yellows' waren er ondermeer door een 'EZ-Up'-tentje, dat vanaf het binnenterrein op de baan was gewaaid, en een reclamebord, dat Dominik Baumann in het zesde uur voor zijn auto kreeg toen de motorkap van de nummer 14-3GT-Lexus was losgeraakt en de Oostenrijker niets meer kon zien.

180317 Sebring Race Zande
De WTR-Cadillac met Van der Zande rijdt vrijwel constant in de top vijf

Even na het verstrijken van de eerste zes uur sloeg het noodlot toe voor de als tweede geklasseerde nummer 7-Penske-Acura met Ricky Taylor achter het stuur. Aan de linker achterkant sloegen er vlammen uit de auto, wat naar alle waarschijnlijkheid ook voor dit team het voortijdige einde betekent. Renger van der Zande had de eerste rijbeurt in de nummer 10-Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi voor zijn rekening genomen en berichtte daarna het volgende: "De start ging prima, ik kon meteen opschuiven van de achtste naar de zesde plaats. In mijn tweede stint had ik nieuwe banden, maar die werkten totaal niet, ik had helemaal geen grip. Bovendien was ook de voorruit heel vies, ik kon bijna niks tien. De derde stint, opnieuw met een andere set banden, ging daarentegen weer fantastisch en ik kon een gat van tien of 15 seconden naar de koplopers in de klasse dichtrijden. We zitten er goed vooraan bij." Later in de race was er sprake van de nodige problemen met de koeling van de Cadillac, er moest regelmatig koelwater worden bijgevuld tijdens de pitstops, maar de auto handhaafde zich in de top vijf.

180317 Sebring Race Porsches
De Porsches doen het goed in de GTLM-klasse

In GTLM had de nummer 3-Corvette (Magnussen/Garcia/Rockenfeller) al in de eeste ronde een lekke linker achterband en later verloor dit team nog meer tijd als gevolg van een niet werkende accu, die moest worden vervangen. Dat leidde tot een achterstand van 37 ronden. Vooraan rijdt de pole-winnende BMW met het nummer 25 relatief probleemloos, voor de Risi-Ferrari en de beide Porsches.

180317 Sebring Race BMW
De BMW met o.a. Nicky Catsburg verloor terrein door een beschadigde koeling

Nicky Catsburg stapte na Jesse Krohn als tweede in de BMW met het nummer 24 en reed lange tijd in de voorste gelederen van het GTLM-veld. "Het ging goed, we doen goed voorin mee", meldde hij na afloop. "Wel hadden we al verwacht dat we bij de hoge temperaturen wat problemen met de banden zouden krijgen, en dat was inderdaad het geval. Het is een kwestie de banden heel houden en de eerste tien uur zonder al teveel problemen door te komen, want uiteindelijk wordt het toch in de laatste twee uur pas beslist. Met het verkeer ging het wel, al had ik af en toe wel een paar spannende momenten, maar dat hoort er ook bij." Korte tijd na de rijderswissel viel de BMW terug, omdat John Edwards in botsing was gekomen met Dirk Müller in de nummer 66-Ford. De aanrijding had een lek aan het koelsysteem van de BMW tot gevolg. Meerdere pitstops leidden tot een achterstand van acht ronden op de leider in de klasse. Ook de Ford liep tijdverlies op.

180317 Sebring Race Bleekemolen
De Mercedes met Jeroen Bleekemolen voert halverwege de GTD-klasse aan

Jeroen Bleekemolen was ook de tweede rijder in de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG GT3 in de GTD-klasse. "Heel goed, we hadden geen enkel probleem", zei de klassewinnaar van vorig jaar in Sebring. "We zitten er gewoon heel goed bij en we kunnen meestrijden om de overwinning." Bij wat doorvragen bleek er toch wel een klein probleem te zijn, want de boordradio voor het contact tussen de auto en de pits functioneert niet. "We hebben een reservesysteem, maar dat werkt ook niet. Gelukkig hebben we ook nog een camera in de auto, zodat we in ieder geval via handgebaren kunnen communiceren, maar hopelijk kan het team dit oplossen", aldus Bleekemolen. Gevraagd naar het verkeer zei hij: "Een aantal van de rijders die vorig jaar nog in de PC-klasse zaten, rijden nu in de gewone prototype-klasse. Die zijn in bochten vaak nog langzamer dan wij in de GTD's, daar moet je echt heel goed opletten!" Halverwege rijdt de nummer 33-Mercedes aan de leiding, voor de Paul Miller Racing-Lamborghini en de Scuderia Corsa-Ferrari. De pole-winnende Spirit of Race-Ferrari liep gelijk in de eerste ronde al een lekke linker achterband op en heeft een ronde achterstand op de leiders.

180317 IMSA Sebring stand na 6 uur

180317 Sebring Race Mazda
De Mazda's doen het aanmerkelijk beter dan eind januari in Daytona

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 maart 2018 02:01

    Zit voor de eerste keer naar een imsa race te kijken, is de GTLM klasse gelijk aan de GTE klasse in LeMans? Eric

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 18 maart 2018 02:32

    Ja, dat klopt. Vorig jaar was er in IMSA nog de BMW M6 GTLM (eigenlijk gebaseerd op de M6 GT3), die met allerlei 'waivers' in Amerika mocht rijden, maar eigenlijk geen GTE was, maar dit jaar zijn alle auto's in de IMSA-GTLM en de GTE-klasse in Le Mans (en in het FIA WEC) identiek. Zo kunnen bijvoorbeeld ook de IMSA-Fords en IMSA-Porsches dit jaar in Le Mans rijden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 maart 2018 03:07

    Bedankt voor je duidelijke antwoord. Volg WEC en Lemans al een paar jaar en wou eens zien hoe de BWM er voor staat nu de GTE dit jaar een heel stuk leuker lijkt te worden dan de LMP klasse met de komst van BMW. Ook goed om te zien dat de nederlanders én belgen het goed doen in imsa en wec en GT in het algemeen Eric

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 18 maart 2018 03:23

    Zowel in IMSA als in WEC biedt de GTLM/GTE-klasse al jarenlang eigenlijk de beste en spannendste strijd, vaak met heel kleine onderlinge verschillen, wat natuurlijk ook mede te danken is aan de BOP. Weliswaar kunstmatig, maar dat komt de competitie wel ten goede.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 maart 2018 03:31

    Zoals de strijd tussen Aston en Corvette van afgelopen jaar in Lemans! Dat is racen zoals het hoort. Kan niet wachten tot het super seizoen gaat beginnen. Eric

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet