V8 Supercars

V8 Supercars: Van Gisbergen bezorgt nieuwe Holden Commodore ZB debuutzege in Adelaide

Direct bij het debuut van de gloednieuwe Holden Commodore ZB zorgde SVG voor de allereerste overwinning. Overigens heeft Van Gisbergen een abonnement op het winnen van de openingswedstrijd in Adelaide. De afgelopen drie jaar wist hij steeds vanaf pole deze wedstrijd op zijn naam te schrijven.Polesitter Van Gisbergen nam na de tweede pitstopcyclus definitief de leiding en stond die niet meer af. De powerhouses van Triple Eight, Walkinshaw Andretti en DJR Team Penske eisten de eerste drie podiumposities op.

2018 SVG

SVG scoorde in Adelaide een hattrick. Hij won driemaal de openingswedstrijd en een schitterend wedstrijddebuut voor de nieuwe Holden Commodore ZB

Tekst Willem J. Staat
Foto's PR/Shell V Power Racing

Van Gisbergen bezorgt nieuwe Holden Commodore ZB debuutzege in Adelaide
SVG viel direct na de start naar de derde plek achter James Courtney(Walkinshaw Andretti) en Scott McLauglin(DJR Team Penske) terug. Na de tweede pitstopcyclus kwam polesitter Van Gisbergen definitief aan de leiding en stond die niet meer af. Aanvankelijk leek zijn pole in de Top 10 Qualifying enigszins omstreden maar de wedstrijdleiding kon geen onregelmatigheden ontdekken en SVG mocht zijn "controversiële" pole behouden.

McLaughlin slaagde er gedurende de eerste wedstrijdstint niet in om van James Courtney afstand te nemen en verloor bij zijn eerste stop zijn positie aan Courtney die duidelijk een kortere stop nodig had. Nadat Van Gisbergen de leiding had overgenomen besloot men bij Triple Eight SVG iets langer dan bij de concurrentie buiten te houden. Bij de allerlaatste stop ging er bij SVG 76 liter in de tank en viel optisch naar de vijfde plek terug. Na de tweede stint beschikte SVG over een voorsprong van iets meer dan 2 secs. op James Courtney terwijl McLaughlin duidelijk terrein verloor.

Brokstukken op de baan zorgde in de 52e ronde voor de allereerste neutralisatie. Daarna brak er bij de twee daaropvolgende herstarts chaos uit. Fabian Coulthard liep na contact met Richie Stanaway een lekke band op. Coulthard zou nog als 19e geklasseerd worden. Vervolgens was Stanaway in diezelfde ronde nog betrokken bij een incident met James Golding en Todd Hazelwood. Cam Waters ging met zijn Tickford Ford in de rondte na een touché tussen Garth Tander en Craig Lowndes. Bij de daaropvolgende herstart ging Tim Blanchard na een touché van Simona de Silvestro in de rondte en moest de safetycar opnieuw in actie komen.

In de Top 3 deden zich na de laatste herstart geen veranderingen meer voor. David Reynolds eindigde als vierde. Will Davison, Craig Lowndes en Scott Pye leverden in de Top 10 een mooi gevecht om de achtste plek.

2018 McLaughlin Adelaide
McLaughlin reed kortstondig aan de leiding, maar het is duidelijk dat 2018 een strijd tussen T8, Penske en Andretti gaat worden.

Rick Kelly moest al in de openingsronde met schade naar binnen. De Nissan-rijder werd al 23e geklasseerd. Met een 19e plek was debutant Anton de Pasquale de beste rookie. Hazelwood, Stanway en Golding waren de enige uitvallers.

Uitslag
1 97 Red Bull Holden Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 78 ronden 1:56:18.6539
2 25 Mobil 1 Boost Mobile Racing James Courtney Holden Commodore ZB 78 ronden 1:56:19.8763
3 17 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Falcon FG/X 78 ronden  1:56:22.0848
4 9 Erebus Penrite Racing David Reynolds Holden Commodore ZB 78 ronden 1:56:23.1329
5 5 The Bottle-O Racing Team Mark Winterbottom Ford Falcon FG/X 78 ronden 1:56:25.4032
6 1 Red Bull Holden Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 78 ronden 1:56:26.3202
7 55 Supercheap Auto Racing Chaz Mostert Ford Falcon FG/X 78 ronden 1:56:28.1236
8 230 Milwaukee Racing Will Davison Ford Falcon FG/X 78 ronden 1:56:28.9708
9 888 Autobarn Lowndes Racing Craig Lowndes Holden Commodore ZB 78 ronden 1:56:29.5792
10 2 Mobil 1 Boost Mobile Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 78 ronden 1:56:31.9581

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet