Formule 1: De nieuwe Ferrari heet SF71H | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: De nieuwe Ferrari heet SF71H

ferrari-sf71h

Op een groot podium in Maranello heeft Ferrari vandaag het doek afgetrokken van zijn F1-auto van 2018. De typeaanduiding – altijd een raadsel bij de Italianen – verraste deze keer niet: na de SF70H van 2017 komt nu de SF71H.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Scuderia Ferrari

Bij negen van de tien F1-teams kunnen we doorgaans het typenummer al raden – behalve wellicht vorig jaar bij Williams, toen het team FW39 oversloeg om het 40-jarig bestaan te vieren, en bij McLaren, dat het voorvoegsel 'MP4-' verving door 'MCL'. Maar bij Ferrari is het altijd een verrassing. Zelden volgt een aanduiding die van het jaar ervoor logisch op, dus de verrassing van 2018 was feitelijk dat dat deze keer wél zo was. Project 669, zoals de auto van 2018 intern heet, werd SF71H gedoopt, één nummer hoger dan de SF70H van vorig jaar.

Een ander uiterlijk verschil met de voorganger was het verder verdwijnen van de steunkleur wit uit het kleurenschema, ten faveure van het vrijwel volledige rood uit de Schumacher-jaren. Deels heeft dat te maken met het vertrek van Santander als sponsor. De Spaanse bank – destijds via Fernando Alonso in de Formule 1 terechtgekomen – heeft al zijn F1-sponsoring beëindigd.

ferrari-sf71h-2

Op technisch vlak heeft Ferrari zijn eigen invalshoek verlaten, maar gekozen voor de langere wielbasis waarmee Mercedes zo succesvol was. De krachtbron is een doorontwikkeling van de motor van vorig jaar, in plaats van een nieuw ontwerp. Het voornaamste doel was om de betrouwbaarheid naar het hoogste niveau te brengen en zo op dat terrein geen punten meer te laten liggen – zeker nu het motorenregime nog strenger wordt, met maar drie motoren per jaar die zonder straf mogen worden ingezet.

Ferrari gaat door met Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen als coureurs. Zij krijgen Antonio Giovinazzi als reservecoureur, terwijl Daniil Kvyat werd getekend als test- en ontwikkelingscoureur. Giovinazzi is ook voor Sauber reserve.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet