STW-Meisterschaft

STW: Opel domineert in Neurenberg

Na de overwinning van Uwe Alzen in Oschersleben waren het op de 2,3 km korte Norisring in Neurenberg opnieuw de Opels van het Holzer-Team die de gang van zaken in de STW-races domineerden. Al in de startopstelling bewezen fabrieksrijders Eric Hélary, Manuel Reuter en Uwe Alzen hun goede vorm, door zich in deze volgorde op de eerste drie plaatsen te kwalificeren. Exact een jaar geleden had Hélary op hetzelfde circuit de eerste STW-pole voor Opel behaald. Audi-rijder Christian Abt, leider in het kampioenschap, startte als vierde.

Tekst: René de Boer

Ondanks de veel betere trainingstijd van Hélary (bijna een halve seconde is op een dergelijk kort circuit erg veel) was het Manuel Reuter die de beste start had voor de STW Sprint over 22 ronden. Hij leidde vrij gemakkelijk, voor zijn teamgenoten Hélary en Alzen. In de 13e ronde stak Alzen zijn Franse teamgenoot voorbij, maar in de allerlaatste ronde, enkele meters voor de finish, leverde Reuter een onverklaarbare actie: hij trapte vol op de rem en stond op het rechte stuk bijna stil, om Uwe Alzen aan de overwinning te helpen. Een levensgevaarlijke manoeuvre, die deed denken aan een identieke actie eind 1992 in de Citroën AX GT Cup op Zandvoort, toen een inmiddels geroutineerde merkencup-rijder stopte om zijn teamgenote te laten winnen. Absoluut ontoelaatbaar en dom. In elk geval won Alzen op deze wijze voor Reuter, Hélary en Abt.

In de hoofdrace over 44 ronden, ofte wel 101,2 km, nam Alzen bij de start de leiding, maar hij werd in de tweede ronde voorbijgestoken door Manuel Reuter. Die reed vervolgens, ondanks een safety-car-fase van vier ronden, naar een onbedreigde overwinning. Boeiend om te zien was de strijd tussen Christian Abt en Eric Hélary. Eerst duelleerden ze om de derde plaats achter Reuter en Uwe Alzen, toen staken ze beiden Alzen voorbij en ging het om de tweede positie. Abt was met zijn betere tractie dankzij vierwielaandrijving licht in het voordeel, maar de strijd was erg close. Er was meermaals plaatwerkcontact tussen de twee, tot in de 31e ronde Hélary zijn Vectra in de Audi A4 van Abt liet lopen, waardoor laatstgenoemde spinde en uiteraard een plaats verloor. Hélary kreeg vervolgens een stop-and-go-penalty, waarna Abt de tweede plaats opnieuw in handen kreeg. Hij kon Reuter niet meer achterhalen, zodat de Opel-coureur de derde STW-zege uit zijn loopbaan boekte. Abt werd tweede en blijft aan de leiding in de tussenstand.

Uitslag:

STW Sprint
1. Uwe Alzen, Dui, Opel Vectra, 22r. in 20,36;277
2. Manuel Reuter, Dui, Opel Vectra, op 0;758
3. Eric Hélary, Fra, Opel Vectra, op 1;592
4. Christian Abt, Dui, Audi A4 quattro, op 2;501
5. Kris Nissen, Den, Audi A4 quattro, op 3;004
6. Michael Bartels, Dui, Audi A4 quattro, op 5;712

STW Rennen
1. Manuel Reuter, Dui, Opel Vectra, 44r. in 43,31;181
2. Christian Abt, Dui, Audi A4 quattro, op 1;620
3. Uwe Alzen, Dui, Opel Vectra, op 9;533
4. Kris Nissen, Den, Audi A4 quattro, op 11;281
5. Michael Bartels, Dui, Audi A4 quattro, op 21;981
6. Eric Hélary, Fra, Opel Vectra, op 28;866

Stand na 4 races:
1. Christian Abt, 302 punten
2. Uwe Alzen, 276
3. Manuel Reuter, 231
4. Kris Nissen, 230
5. Eric Hélary, 153
6. Gabriele Tarquini, 152


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet