STW-Meisterschaft

STW: Uwe Alzen houdt titelstrijd open op de Salzburgring

alzen1

Met een overwinning in de STW-Sprint en in de STW-hoofdrace op de Salzburgring verkleinde Opel-coureur Uwe Alzen de achterstand op kampioenschapsleider Christian Abt tot slechts 23 punten. Abt zag de finish van de hoofdrace niet, hij zette zijn Audi A4 op hoge snelheid in de vangrail nadat het linker voorwiel afgebroken was.

Tekst: René de Boer
Foto: Rebocar / Kasan

Al in de trainingen werd duidelijk, dat de Opels op de snelle Salzburgring oppermachtig waren. Evenals in de tests, enkele weken geleden, voerden de Vectra's in elke sessie de tijdenlijst aan. Toch was het bij Opel Team Holzer niet alleen maar feest: Manuel Reuter crashte in de eerste vrije training in de Fahrerlagerkurve, waarbij hij zijn Vectra zwaar beschadigde. De auto werd naar het hoofdkwartier van Holzer in Augsburg gebracht en de monteurs werkten de hele nacht om de bolide weer in goede conditie te krijgen. Op zaterdagochtend was de Vectra weer in Salzburg terug. In de tijdtraining realiseerde Uwe Alzen de snelste tijd, voor Eric Hélary en Roland Asch. De 47-jarige routinier reed met Manuel Reuters '98-er Vectra, nadat zijn eigen auto op de Nürburgring ernstig beschadigd was. Reuter zelf beloonde het werk van zijn team met de vierde trainingstijd, waarvoor hij in de pits met applaus werd ontvangen. "Dat was de moeite waard", zei zijn Nederlandse race-ingenieur Ron Hartveld.

De STW-sprint leverde een vrij gemakkelijke overwinning op voor Uwe Alzen. Hij profiteerde direct al van zijn goede startpositie en pakte de leiding, voor Hé:lary en Reuter. Een spannend moment ontstond vlak na de start: Kris Nissen zat met zijn Audi tussen de beide Honda's van Kristensen en Tarquini en drukte laatstgenoemde bijna het gras in. De Deen moest deze actie zelf bekopen met een kapotte achterwielophanging. In de vijfde ronde passeerde Kristensen Roland Asch en pakte zo de vierde plaats, die hij tot aan de finish vasthield. Zo luidde de finishvolgorde: Alzen voor Hélary, Reuter, Kristensen en Asch.

In het STW-Rennen, de hoofdrace over 24 ronden, stonden voor de eerste maal in de STW-historie verplichte pitstops met bandenwissel op het programma. In het verleden gaven de races op de Salzburgring een aantal klapbanden te zien als gevolg van de extreme snelheden die op dit circuit worden bereikt. In overleg met de teams en bandenleverancier Michelin besloot de STW-organisatie dan ook om ditmaal pitstops te laten houden, die tussen de 10e en 14e ronde moesten plaatsvinden.

De start van de race was wederom voor Uwe Alzen, met achter zich Hélary, Asch en Reuter. Laatstgenoemde schoot een ronde later rechtdoor in de chicane, waardoor hij een aantal plaatsen terugviel. In de zesde ronde trof het noodlot Christian Abt: in de Nocksteinkehre raakte het linker voorwiel van zijn Audi los, waardoor hij hard in de banden belandde. Uiteraard kwam direct de safety-car in de baan, omdat de auto nogal ongelukkig stond. Drie ronden lang rolde het veld achter de safety-car aan, terwijl de drie fabrieks-Opels onmiddellijk na de herstart tegelijk binnenkwamen voor een bandenwissel. De andere auto's volgden in de rondes erna. Nadat iedereen binnen geweest was, luidde de volgorde: Alzen voor Hélary en Kristensen. Hélary kreeg echter een stop-and-go-straf, omdat hij Kristensen in het duel om de tweede plaats bijna van de baan reed. De Deen profiteerde daardoor, terwijl zijn landgenoot Kris Nissen na een sterke inhaalrace als derde kon aansluiten. Zo bleef de rangorde tot aan de finish: Alzen won voor Krisensen en Nissen, terwijl Stefano Modena met de Euroteam-Alfa een keurige vierde plaats behaalde.

Uitslag:

STW Sprint
1. Uwe Alzen , Dui, Opel Vectra, 12r. in 17,18;095
2. Eric Hélary , Fra, Opel Vectra, op 4;006
3. Manuel Reuter , Dui, Opel Vectra, op 10;735
4. Tom Kristensen , Den, Honda Accord, op 13;876
5. Roland Asch , Dui, Opel Vectra, op 14;668
6. Christian Abt , Dui, Audi A4 quattro, op 18;907

STW Rennen
1. Uwe Alzen , Dui, Opel Vectra, 24r. in 39,20;909
2. Tom Kristensen , Den, Honda Accord, op 10;419
3. Kris Nissen , Den, Audi A4 quattro, op 15;062
4. Stefano Modena , Ita, Alfa Romeo 156, op 16;034
5. Manuel Reuter , Dui, Opel Vectra, op 17;325
6. Gabriele Tarquini , Ita, Honda Accord, op 19;635

Stand na 7 van 10 races:
1. Christian Abt, 461 punten
2. Uwe Alzen, 438
3. Manuel Reuter, 342
4. Kris Nissen, 328
5. Gabriele Tarquini, 303
6. Tom Kristensen, 302

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet