STW-Meisterschaft

STW: Alzen voorlopig kampioen na dramatische race

stw

Volgens velen is er een heleboel mis met de Duits Super-Touren-Wagen Meisterschaft, reden waarom evenzo velen verlangend uitkijken naar de terugkeer van de vermaarde DTM. Terecht of niet, maar over gebrek aan actie kan in de STW nauwelijks worden geklaagd. De laatste race van het seizoen moest de beslissing brengen in de titelstrijd. Het zou een dramatische race worden, zo chaotisch dat zelfs Joop van den Ende het scenario als ongeloofwaardig van de hand zou wijzen. Op de Nürburgring gebeurde het echter allemaal.

Tekst: René de Boer

Uwe Alzen kwalificeerde zijn Vectra op pole position, voor de beide Honda's van Gabriele Tarquini en Tom Kristensen, Opel-collega Reuter en Audi-coureur Christian Abt, wiens voorsprong na het DMSB-oordeel nog slechts 22 punten bedroeg. Zoals te verwachten viel pakte Alzen bij de start van de 17 ronden lange STW Sprint de leiding, maar direct achter hem sloot Christian Abt aan, die wederom kon profiteren van de uitstekende tractie van zijn vierwielaangedreven Audi A4 quattro. Tarquini sloot als derde aan, maar kreeg daarna een stop-and-go-penalty, omdat hij te vroeg was gestart. Tom Kristensen haalde in de zevende ronde zijn teamgenoot Tarquini in, terwijl de Italiaan een ronde later binnenkwam voor zijn straf. In de tweede helft van de race maakte Abt steeds meer terrein goed op Alzen, maar hij slaagde er uiteindelijk niet in, de Opel-rijder in te halen. Zo won Alzen, voor Abt en Kristensen.

Abt nam de kop bij de start van de hoofdrace over 33 ronden, gevolgd door Alzen en de goed gestarte Eric Hélary. Alzen stak daarna Abt voorbij en in de eerste ronde kwam het, bij het aanremmen van de Veedol-Z, voor de eerste maal tot een botsing tussen de Audi en een Opel. Alzen moest daardoor de chicane afsnijden. Vervolgens botste Hélary tegen Abt in de laatste bocht, waarna de Fransman moest opgeven. Een ronde later passeerde Manuel Reuter Christian Abt op het rechte stuk, maar in de daaropvolgende bochtencombinatie Castrol-S en Kurzanbindung botsten Abt en Reuter tweemaal. Laatstgenoemde moest uiteindelijk opgeven met een kapotte wielophanging en was furieus op Abt. In de ronde erna stak Alzen opnieuw de chicane af.

Christian Abt volgde de Opel op de voet en reed met honderd procent inzet. In de zeventiende ronde zelfs iets teveel: hij kwam tegen een bandenstapel aan en beschadigde zijn rechtervoorwiel. Daarvan profiteerde Tom Kristensen, die de langzamer rijdende Abt inhaalde. Inmiddels had de 49-jarige routinier Roland Asch al een stop-and-go te pakken vanwege een te vroege start. Hij zag het signaal echter niet en kreeg daarvoor uiteindelijk de zwarte vlag, maar ook die negeerde hij.

Kris Nissen moest naar de pits met een langzaam leeglopende linker voorband, terwijl Uwe Alzen wederom rechtdoor reed in de Veedol-Z. Tom Kristensen kon daardoor vrij gemakkelijk de leiding overnemen, terwijl ook Abt kortstondig voorbij Alzen reed. Alzen verwees Abt echter snel weer naar de derde plaats terug. In de laatste ronde kwam het tot een dramatische ontwikkeling. Uwe Alzen wilde voor de Veedol-Z Kris Nissen inhalen, die een ronde achterlag na zijn pitstop. Daarbij had Alzen een remprobleem, raakte de Audi rechtsachter en steeg met zijn auto een halve meter op. Uiteindelijk kon hij toch nog de race vervolgen. In de laatste bocht botste Opel-privérijder Roland Asch met Christian Abt, waardoor laatstgenoemde in de grindbak vloog. Uiteindelijk kwam hij eruit, maar passeerde pas als tiende de finishlijn. De tweede plaats van Alzen, achter winnaar Kristensen, was voor de Opel-rijder voldoende om de titel te pakken. "Geweldig", glunderde hij. ìIk wist niet wat er aan de hand was, totdat mijn Nederlandse race-ingenieur Jacques Hendrikse over de radio meldde dat ik de titel had. Een heerlijk gevoel!"

Alzens titel is echter nog voorlopig, omdat het Abt-team beroep heeft aangetekend tegen de uitslag van de race. "Asch had al lang een zwarte vlag gekregen en zou daarom eigenlijk niet meer hebben mogen rijden", aldus teambaas Hans-Jürgen Abt. "Voor ons zijn er nu twee mogelijkheden: of de race wordt helemaal ongeldig verklaard, of de stand in de een na laatste ronde wordt als uitslag genomen." Een definitieve beslissing is echter pas over enkele weken te verwachten, wanneer de beroepscommissie van de Duitse autosportfederatie DMSB weer bijeenkomt. Abt was eenduidig in zijn oordeel: "Het is een heel kwalijke zaak en een schande voor de Duitse autosport dat een concurrent, nota bene een fabrieksteam, zich tot zoiets verlaagt. Blijkbaar kan Opel het niet verkroppen om van een privéteam te verliezen. Gelukkig hebben we voor Audi in ieder geval nog de merkentitel gewonnen. Heel veel fans beschouwen Christian Abt als de morele kampioen."

Uitslag

STW-Sprint
1. Uwe Alzen, Dui, Opel Vectra, 17r. in 20,45;442
2. Christian Abt, Dui, Audi A4 quattro, op 0;256
3. Tom Kristensen, Den, Honda Accord, op 4;207
4. Manuel Reuter, Dui, Opel Vectra, op 4;782
5. Roland Asch, Dui, Opel Vectra, op 5;136
6. Eric Hélary, Fra, Opel Vectra, op 8;941

STW-Rennen
1. Tom Kristensen, Den, Honda Accord, 33r. 40,28;486
2. Uwe Alzen, Dui, Opel Vectra, op 10;266
3. Gabriele Tarquini, Ita, Honda Accord, op 12;177
4. Michael Bartels, Dui, Audi A4 quattro, op 24;040
5. Arnd Meier, Dui, Audi A4 quattro, op 39;351
6. Stefano Modena, Ita, Alfa Romeo 156, op 40;934

Eindstand na 10 races (voorlopig)
1. Uwe Alzen, 576
2. Christian Abt, 566
3. Tom Kristensen, 486
4. Gabriele Tarquini, 476
5. Kris Nissen, 443
6. Manuel Reuter, 442

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet