GT

GT: Robin Frijns en WRT-Audi-teamgenoten winnen verkorte Liqui-Moly Bathurst 12 Hour

180204 Bathurst podium
Blijdschap op het podium voor Robin Frijns en Dries Vanthoor, klassezege voor Jeroen Bleekemolen

Slechts enkele dagen nadat hij werd aangekondigd als fabrieksrijder voor Audi in de DTM heeft Robin Frijns voor de Beierse fabrikant de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour gewonnen. Samen met zijn teamgenoten Dries Vanthoor en Stuart Leonard zorgde Frijns voor de derde overwinning voor Audi in de Australische klassieker na de eerdere successen in 2011 en 2012. Voor het Belgische team WRT, dat de inzet van de Audi R8 LMS verzorgde, was het een geweldig succes bij het eerste optreden in Bathurst. In de race, die een kwartier voor het einde onderbroken en met nog tien minuten op de klok officieel gestopt werd, was de tweede plaats voor het Mercedes-AMG Team SunEnergy1 Raxing met Kenny Habul, Tristan Vautier, Jamie Whincup en Raffaele Marciello. De derde plaats algemeen en de overwinning in de Pro-Am-klasse ging naar de Black Swan-Porsche met Jeroen Bleekemolen, Tim Pappas, Luca Stolz en Marc Lieb. Voor Jeroen Bleekemolen was er daarmee toch nog een horloge, weliswaar niet de Rolex in Daytona, maar een BRM voor het winnen van de Pro-Am-klasse in Bathurst.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Een safety-car-fase 20 minuten voor het einde bracht de beslissing. Ash Walsh in de nummer 69-Supabarn-Audi uit de Pro-Am-klasse en een van de MARC-silhouet-auto's crashten onafhankelijk van elkaar bij McPhillamy-Park bovenop de berg, en vervolgens reed John Martin in de nummer 19 Nintenteen Corp-Mercedes in de stilstaande Audi. Gelukkig konden alle betrokkenen ongedeerd uitstappen, maar de ravage was enorm.



Op dat moment reed Robin Frijns in de WRT-Audi aan de leiding, gevolgd door de nummer 75-SunEnergy1-Mercedes en drie Porsches. Met nog tien minuten te gaan besloot wedstrijdleider James Taylor de race te onderbreken, vooral vanwege de enorme hoeveelheid brokstukken op de baan. Alle auto's stopten op het rechte stuk, waar er niet aan de auto's mocht worden gewerkt.

180204 Bathurst Race Frijns Actie
Het Belgische Audi Sport Team WRT won bij zijn eerste optreden in Bathurst

Na enkele minuten kwam de melding 'The race has been declared' vanuit de wedstrijdleiding, waarop een enorme blijdschap bij het Audi Team WRT uitbrak, want de winst bij het eerste optreden van het team in Bathurst is een bijzondere prestatie. "Het was een raar gevoel in de pits. Het is misschien niet een overwinning zoals het is wanneer je als eerste over de streep rijdt, maar het is wel een overwinning", zei rijder Dries Vanthoor, die ook zijn teamgenoot niet vergat: "De laatste twee stints van Robin waren fantastisch!" Frijns zelf memoreerde: "Vorig jaar was ik hier met een ander Audi-team en toen lagen we na tien minuten uit de race. Ditmaal hadden we de nodige problemen in de kwalificatie, geen vrije ronde, maar in de race liep het prima. De eerste drie, vier uur hadden we geen radiocontact, wat het plannen van de pitstops lastig maakte, maar voor de rest ging het heel goed."

180204 Bathurst Race Start
Een vroege start om 5.45 uur, direct al gevolgd door de eerste safety-car-fase

De race werd gekenmerkt door een groot aantal safety-car-fases, waarvan de eerste kwam voordat het veld een halve ronde in racetempo had afgelegd: aan het eind van de formatieronde raakte John Goodacre in de nummer 96 MARC Cars Australia-MARC Focus V8 bij The Chase de controle over de auto kwijt. Op de top van de heuvel onder de Liqui-Moly-brug ging hij achterstevoren en bracht de auto aan de binnenkant van de baan tot stilstand. Daarop besloot de wedstrijdleiding tot de eerste neutralisatie. Volgens de oude autosportwijsheid 'Yellows breed yellows' volgden de safety-car-fases elkaar daarna in hoog tempo op, soms door rijders die zelf de controle over hun auto kwijtraakte, een aantal malen door losgelopen wielen en ook door aanrijdingen met meerdere auto's.

180204 Bathurst Race Sunrise
Zonsopkomst in Bathurst, altijd een geweldig schouwspel

Het zwaarste incident voltrok zich echter in het tiende uur in de vorm van een incident met vier auto's: de lange tijd leidende Schnitzer-BMW, de nummer 17-Bentley, de Craft-Bamboo-Porsche en een Porsche uit de Cup-klasse. Dat leidde tot de 13e safety-car van deze race. Daarmee was de BMW, die eerder al een drive-through had gekregen vanwege een niet correcte herstart bij een eerdere safety-car, uit de race. Ook voor het Audi Sport Team MPC, dat met beide Valvoline-Jamec-Pem-Audi's lange tijd in de voorste gelederen meereed en de race meerdere malen aanvoerde, was er geen succes weggelegd, nadat de ene auto met Kelvin van der Linde crashte en de andere Audi met Markus Winkelhock tot stilstand kwam vanwege een technisch defect.

Naarmate de race in een beslissend stadium kwam, manifesteerden de Porsches zich meer en meer voorin in het veld, niet alleen de Manthey- en Craft-Bamboo-911's uit de Pro-klasse, maar ook de Competition Motorsports/Ice Break-Porsche en de Black Swan-911 uit de Pro-Am-divisie. Was er onder normale omstandigheden doorgereden, dan hadden de WRT-Audi, de SunEnergy1-Mercedes en waarschijnlijk ook de Black Swan-Porsche nog een keer moeten stoppen voor brandstof, waarmee de Ice Break-Porsche na de sensationele tweede plaats van vorig jaar naar alle waarschijnlijkheid met de overwinning aan de haal was gegaan. Zoals bekend echter pakte het anders uit, en zo was de Black Swan-Porsche de best geklasseerde 911 van in totaal vier Porsches in de top zes...

180204 Bathurst Race BlackSwan
Jeroen Bleekemolen en zijn Black Swan-Porsche-teamgenoten wonnen de Pro-Am-klasse

Voor Jeroen Bleekemolen, die evenals Frijns en zijn teamgenoot Stolz vorige week ook in Daytona startte, was het uiteraard een fraai succes en een goede start van de geplande campagne van het Black Swan-team van Tim Pappas in de Intercontinental GT Challenge. De andere Nederlandse Porsche-rijders waren minder fortuinlijk: de auto van Chris van der Drift, deelnemend onder de vlag van Team Carrera Cup Asia in de Porsche Cup-klasse, viel uit als gevolg van een crash van een van de andere rijders. Ook Max Braams, met een Porsche Cayman GT4 van het Duitse Prosport Competition uitkomend in de GT4-klasse, kon zijn klassewinst van vorig jaar niet herhalen: "Door een kapotte aandrijfas na anderhalf uur raakten we de leiding in de klasse kwijt. Even later had een teamgenoot zich verslikt in de eerste bocht en daarmee was de race voor ons over", aldus Braams. Niettemin genoot hij wel weer van zijn ervaring in Bathurst: "Het is geweldig om te mogen racen op Mount Panorama, samen met het geweldige landschap, de mensen en hun cultuur. Het gaat allemaal heel relaxt. Racen leeft in dit land enorm: er komen zo'n 50.000 man waarvan we echt geen idee hebben waar ze vandaan komen. Sommige rijden twee dagen om hier de wedstrijd te bekijken! Mocht er volgend jaar de mogelijkheid zijn om dit nog een keer te doen, dan ben ik er natuurlijk bij", zei Braams.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 februari 2018 12:24

    https://m.youtube.com/watch?v=eEpJva7Aew0

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 04 februari 2018 13:59

    Jammer de race op deze manier eindigde.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 04 februari 2018 20:48

    @Racing-Fan: het was de beste van slechte opties die de organisatie had gezien de omstandigheden. Als ze achter de safety car zonder brandstof kwamen was in mijn ogen ook niet verdiend geweest. De klok stilzetten was volgens mij geen optie voor de organisatie.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet