Sportscars

Sportscars: Action Express 1-2 op Daytona met nog zes uur te gaan

galstad-DIS-ROLEX-0118-304475

Met nog zes uur te gaan domineert Action Express Racing de Rolex 24 at Daytona. De Cadillac DPi-V.R van Christian Fittipaldi, Joao Barbosa en Filipe Albuquerque lag na 600 ronden een ronde voor op de tweede door Action Express Racing Cadillac, maar dook kort voor het einde van het 18e uur de pits in en ging direct 'achter de muur'. Na een korte service keerde Fittipaldi weer terug op de baan, nog altijd in leidende positie. In de GTLM-klasse is er vooraan geen verandering, nog altijd domineren de Ford GTs, terwijl in de GTD-klasse de strijd nog lang niet is gestreden en de Nederlanders nog altijd meedoen voor de overwinning.


Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)

Foto's: IMSA

Voor Renger van der Zande kwam iets voor twee uur Nederlandse tijd een einde aan de wedstrijd. Van der Zande kreeg voor de vijfde keer deze wedstrijd een klapband rechtsachter, waarna het na 555 ronden einde verhaal was voor de Nederlander en zijn teamgenoten in de nummer 10 Konica Minolta Cadillac DPi-V.R.

"We liggen eruit. We hebben in totaal zeven keer een blow-up gehad, ik in mijn eentje vijf. Het is bizar. Ik ga de banking op met 300 kilometer per uur en rechtsachter begeeft het gewoon. We hebben zelfs een nieuwe band gehad die het na één rondje al begaf. We weten niet waar het aan ligt, dus dat gaan we uitzoeken. Wayne Taylor heeft gezegd dat het niet meer veilig is om te rijden. Met deze hoge snelheden telkens een blow up krijgen...dat heeft geen zin meer, dus helaas. Het is jammer, ik had er veel van verwacht. Enorm balen," aldus een teleurgestelde Van der Zande.

galstad-DIS-ROLEX-0118-304203 Einde verhaal voor Renger van der Zande na weer een klapband

Kort nadat het team van Wayne Taylor Racing de handdoek had geworpen, kwam er ook een einde aan de wedstrijd van de nummer 55 Mazda Team Joest DPi. Jonathan Bomarito, die eerder al pech had nadat voorwiel los kwam, moest zijn auto nu brandend aan de kant zetten. Bomarito kon snel uitstappen en de vlammen werden snel geblust, maar het was einde verhaal voor de Mazda. Daarmee zijn inmiddels vijf auto's officieel uitgevallen. Eerder vielen de Spirit of Daytona Racing Cadillac en de beide Tequila Patron ESM Nissan DPi's al uit.

De nummer 32 United Autosports Ligier ligt met nog een kwart van de race te gaan op de derde plaats, gevolgd door de CORE autosport Oreca met nummer 54 en de Jackie Chan DCR Jota Oreca van onder andere Ho-Pin Tung. Robin Frijns en zijn teamgenoten stonden na 18 uur op de 16e plaats, maar de tweede Jackie Chan DCR Jota Oreca stond op dat moment al ruim 20 minuten in de pits.

lepage-180127-day-13643 De leidende Ford GT en de Jackie Chan DCR JOTA Oreca van Robin Frijns

Ford Chip Ganassi Racing domineert nog altijd GTLM. De Ford GTs met startnummer 66 en 67 rijden vlak bij elkaar, maar door de laatste caution is het veld enigszins in elkaar geschoven, waardoor de Corvette C7.R van Mike Rockenfeller vlak achter de beide Fords. Na 18 uur was het verschil slechts 1.691s tussen de nummers 1 en 3. De tweede Corvette ligt op een ronde achterstand op de vierde plaats. Nicky Catsburg is nog altijd de snelste man in de BMW M8 GTLM met nummer 24, maar moet het vooralsnog doen met de zevende plaats in de GTLM-klasse, op zes ronden van de leidende Fords

In GTD is de strijd nog lang niet gestreden. Een pit stop van de Paul Miller Racing Lamborghini Huracan GT3 met nummer 48 tijdens de vierde caution van de race leverde de Riley Motorsports Mercedes-AMG GT3 van onder meer Jeroen Bleekemolen opnieuw de leiding op. De GRT Lamborghini Huracan GT3 van Rik Breukers ligt met nog zes uur te gaan op de vierde plaats en is daarmee nog altijd een kanshebber op een podiumfinish. Voor Max van Splunteren lijkt een podiumfinish buiten bereik. Van Splunteren ligt 14e in de GTD-klasse, tien ronden achter de leiders.

galstad-DIS-ROLEX-0118-304364
Bleekemolen en co zijn nog altijd kanshebber op de zege

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet