Sportscars

Sportscars: Penske-Acura leidt halverwege in Daytona, problemen team Van der Zande, Bleekemolen en Breukers voorin in GTD (upd)

180128 Rolex Halfway Penske
De nummer 6-Penske-Acura leidt halverwege in Daytona

Halverwege de Rolex 24 At Daytona rijdt de nummer 6-Penske-Acura (Cameron/Montoya/Pagenaud) aan de leiding. Pagenaud nam in het twaalfde uur de kop over, nadat Graham Rahal in de zusterauto met het nummer 7 (Castroneves/R. Taylor/Rahal) aan de leiding rijdend in de rondte ging. Renger van der Zande en zijn teamgenoten in de nummer 10-Konica-Minolta-WTR-Cadillac (J. Taylor/Van der Zande/Hunter-Reay) zaten lange tijd in de kopgroep, maar in het negende uur verloren ze tijd als gevolg van een klapbad, die ook schade aan het bodywork veroorzaakte. In de GTLM-klasse domineren de Fords en hebben nu beide een ronde voorsprong op de snelste Corvette. In GTD leidde de Land-Audi lange tijd, maar een tijdstraf van vijf minuten als gevolg van een te snelle doorstroming van de brandstof bij een pitstop wierp het team terug. De nummer 11-GRT-Grasser-Lamborghini met ondermeer Rik Breukers (Ineichen/Bortolotti/Perera/Breukers) rijdt in de voorste gelederen van de klasse mee, evenals de nummer 33-Riley.Mercedes met Jeroen Bleekemolen (Keating/Bleekemolen/Christodoulou/Stolz).

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

De regen, die in eerste instantie pas voor de zondag werd verwacht, kwam al een stuk eerder, in het zesde uur van de race. Voor de rest verliep het eerste deel van de race zonder al teveel problemen, wat wel bleek uit het feit dat na acht uur nog alle 50 gestarte auto's nog in de wedstrijd waren. Vooraan waren de verschillen tussen de Action Express- en WRT-Cadillacs, de Penske-Acura's en de beste United-Ligier (Hanson/Norris/Alonso) relatief klein en leiderswisselingen waren grotendeels het gevolg van pitstops.

180128 Rolex halfway vuurwerk
Vuurwerk hoort er natuurlijk ook in Daytona bij

In het negende uur echter kwam de WTR-Cadillac met Renger van der Zande aan het stuur in de problemen door een klapband in Turn 2, waarna hij een halve ronde langzaam terug moest rijden. "Eerder had Jordan al een lekke band gekregen, waardoor we een ronde of twee verloren. Ik heb vier stints achter elkaar gereden, dus een behoorlijke rit! Tijdens de tweede stint kreeg ik een lekke band, het dubbelstinten werkt dus niet optimaal. Dat gebeurde in Turn 4, zodat ik meteen naar binnen kon, maar in de vierde stint was het wel even andere koek, want toen klapte in Turn 2 de rechter achterband met 300 km/u. Hij sloeg alles aan gort, inclusief de radiator, dus we zijn de paddock in gegaan voor het vervangen van de radiator, het bodywork en nog andere dingen. Daardoor zitten we nu niet meer in de kans voor de overwinning, denk ik, maar zoals sommigen wel weten ben ik in de regen altijd snel, dus ik hoop dat het team mij in de laatste stint erin zet en dat het dan heel erg hard gaat regenen!"

180128 Rolex halfway Frijns
Robin Frijns is in de nummer 37-Jackie Chan DC Racing-Jota-Oreca de best geplaatste Nederlander

Na de terugval van Van der Zande en teamgenoten, die halverwege op de tiende plaats in het algemeen klassement rijden, is Robin Frijns de best geplaatste Nederlander: de Jackie Chan DC Racing-Jota-Oreca, die hij deelt met Lance Stroll, Felix Rosenqvist en Daniel Juncadella rijdt na twaalf uur op de zesde positie. Ook de Jackie Chan DC Racing-Jota-Oreca met Ho Pin Tung (Tung/Brundle/Habsburg/Félix da Costa) doet het goed en rijdt op de negende plaats. De eerste uitval, gedurende het tiende uur, was die van de nummer 90-Spirit of Daytona-Cadillac (McMurry/Vautier/Cheever), als gevolg van een motorprobleem. Problemen waren er ook voor de United-Ligier, die Fernando Alonso binnenbracht met een niet goed functionerend remsysteem.

180128 Rolex halfway Ford 66
De Fords domineren in GTLM

In de GTLM-klasse domineert het Ford-fabrieksteam van Chip Ganassi, die was uitgeroepen tot 'Grand Marshal' van de race, naar believen. De nummer 66-Ford met Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais rijdt aan de leiding en alleen de andere Ford, de nummer 67 met Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Scott Dixon, zit nog in dezelfde ronde. Daarachter heeft de beste Corvette, de nummer 3 van Jan Magnussen, Antonio García en Mike Rockenfeller, al twee ronden achterstand. De BMW met Nicky Catsburg rijdt op de zesde plaats in de klasse, zes ronden achter de leidende Ford. De Porsche met het startnummer 911 (Pilet/Tandy/Makowiecki) verloor zo'n tien ronden, nadat Tandy in de Busstop van de baan was geraakt.

180128 Rolex Halfway Land Audi
Het Land-Audi-team leidde lange tijd in GTD, maar viel terug na een straf

Niet alleen in de prototype-klasse, maar ook bij de GTD's rijdt er halverwege een Acura aan de leiding. De Land-Audi (S. van der Linde/K. Van der Linde/Schmidt/Mies) reed urenlang op kop, maar viel in het tiende uur terug vanwege de genoemde straf als gevolg van te snelle brandstoftoevoer, iets wat in het kader van de 'balance of performance' nauwkeurig in de gaten gehouden wordt. Zo leidt nu de Michael Shank Racing-Acura (Legge/Parente/Hindman/Allmendinger), voor de beide Lamborghini's van respectievelijk GRT Grasser Racing Team (Ineichen/Bortolotti/Perera/Breukers) en Pail Miller Racing (Sellers/Snow/Caldarelli/Miller). Rik Breukers verklaarde: "De laatste stint was lastig: onze remmen waren niet meer al te best en dan wordt het lastig om de langzamere GTD's in te halen. Toch ben ik van P3 naar P2 geklommen en heb de auto uiteindeljk aan de leiding binnen kunnen brengen." Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten in de Riley-Mercedes (Keating/Bleekemolen/Christodoulou/Stolz) zitten er ook goed vooraan bij en pakten na zes uur de punten voor de tweede plaats in de North American Endurance Cup, maar halverwege de wedstrijd zaten ze met een ronde achterstand op de zevende positie iets verder naar achteren. ""We kregen helaas te maken met een remprobleem toen we op P1 lagen", aldus Bleekemolen. "Inmiddels is het verholpen en de auto loopt weer prima. Veel teams moeten nog remmen wisselen, dus alles is nog mogelijk."

180128 Rolex halfway Breukers
De Lamborghini met o.a. Rik Breukers rijdt op de tweede plaats in de klasse

De andere GRT-Lamborghini met Max van Splunteren rijdt halverwege op de 17e plaats in de klasse. ""Ik heb veel moeten worstelen met het verkeer. Ik heb een tijdje klem gezeten achter een andere GTD, maar voor de rest eigenlijk niets bijzonders", meldde de Daytona-debutant. "Ik ga er zo weer in voor mijn laatste dubbele stint en dan is het aan Christiaan (Engelhart; red.) en Ezequiel (Perez-Companc; red) om het af te maken voor ons!"

180128 Rolex halfway Bleekemolen pits
Pitstop voor de Riley-Mercedes met Jeroen Bleekemolen

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet