Sportscars: Stand van zaken na vier uur in Daytona | Autosport.nl

Sportscars

Sportscars: Stand van zaken na vier uur in Daytona

galstad-DIS-ROLEX-0118-301209

Na iets meer dan vier uur racen in Daytona is het Action Express Racing dat de leiding in handen heeft met de Mustang Sampling Racing Cadillac DPi-V.R. De auto van Joao Barbosa, Filipe Albuquerque en Christian Fittipaldi heeft met nog zo'n 20 uur te gaan enkele seconden voorsprong op de Tequila Patron ESM Nissan DPi van Scott Sharp, Ryan Dalziel en Olivier Pla. Albuquerque nam in het eerste uur de leiding over van Renger van der Zande.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat) en René de Boer (@renedeboer)
Foto's: IMSA

Renger van der Zande profiteerde optimaal van zijn pole-position, nam bij de start de leiding en voerde gedurende het eerste uur een tijdlang het veld aan. In totaal reed hij drie stints, en gaf daarna het volgende commentaar: "Ik mocht de start pakken, nam gelijk de leiding en kon al een gat creëren, waardoor ik het daarna iets rustiger aan kon doen: banden sparen en niet over de kerbstones. De tweede stint gingen wij in tegenstelling tot de anderen niet op nieuwe banden, want je hebt in de IMSA-serie voor een evenement maar een beperkt aantal banden tot je beschikking, en die nieuwe bewaren we liever voor wat later in de race, dus dat betekent af en toe wat 'double-stinten'. Ik verloor daardoor best wel wat tijd en ook posities, zodat ik op de vierde plek binnenkwam, maar dat was, denk ik, wel voldoende voor de eerste twee, drie uur van de race. Er is nog 21 uur te gaan en we willen gewoon geen risico's nemen bij het inhalen en in het verkeer. We zitten er goed bij, de Cadillacs gaan hard, al denk ik dat ook de Penske-Honda's van voren mee kunnen doen. So far, so good, alles onder controle."

Na vier uur liggen Van der Zande en zijn teamgenoten op de derde plaats.. Robin Frijns en Ho-Pin Tung lagen na vier uur racen met hun Jackie Chan DCR JOTA Oreca's op de plaatsen tien en elf.

levitt-0118-RLX-07010 De BMW M8 GTLM van Nick Catsburg en de leidende Cadillac DPi-V.R

Tegenvallend is het debuut van Mazda Team Joest. De Mazda DPi met startnummer 55 verloor kort na een pit stop een wiel, terwijl de tweede Mazda met nummer 77 na een lange pit stop ook nog eens met problemen in de pits stil viel. Kort voor het einde van het vierde uur moest René Rast opnieuw voortijdig de pits opzoeken. De beste Mazda lag hierdoor na vier uur op de 27e plaats, achter de GTLM auto's.

In de GTLM klasse is het de Ford GT met startnummer 66 die de wedstrijd domineert. Joey Hand en Dirk Müller waren tot nu toe ongrijpbaar voor de rest van het veld, waardoor de Ford Chip Ganassi Racing Ford GT na vier uur een voorsprong van bijna tien seconden had op de Porsche 911 RSR met nummer 911 en de tweede Ford GT met nummer 67. De beide Corvettes completeren de top vijf in de GTLM klasse, waar BMW nog altijd niet mee weet te komen. Nick Catsburg was de snelste rijder in de BMW M8 GTLM met startnummer 24, maar vooralsnog komen de BMW's niet in de buurt van de snelheid van de concurrentie.

galstad-DIS-ROLEX-0118-296089
Sterk optreden van de Mercedes-AMG GT3 van Bleekemolen en co tot nu toe

De Riley Motorsports Mercedes-AMG GT3 van onder andere Jeroen Bleekemolen was na vier uur de leider in de GTD klasse. Bleekemolen's teamgenoot Lucas Stolz had op dat moment een kleine voorsprong op Christopher Mies in de Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS GT3. Stolz pakte de leiding tijdens de eerste caution van de race, veroorzaakt door het stilvallen van de Performance Tech Motorsports Oreca 07. Rik Breukers en zijn Grasser Racing Team teamgenoten lagen om tien over half een Nederlandse tijd op de derde plaats, Max van Splunteren en co waren op dat moment 18e. Laatste is de Wright Motorsport Porsche, die in de eerste formatieronde van de baan ging.

"Alles gaat goed hier. Ben heeft een goede openingsstint gereden, steeds bij de snelsten op de baan. Hij heeft uiteindelijk de auto als vijfde of vierde naar binnen gebracht. Luca heeft het daarna overgenomen en kwam na de stop als tweede de baan op en kon de kop pakken, daar rijdt hij nu nog steeds. Eigenlijk geen problemen, we gaan proberen na zes uur punten te halen voor P1. Dan zal ik in de auto zitten. Het zal vast een beetje knokken worden, maar vooralsnog gaat het lekker en we zijn heel blij. De snelheid is goed, beter dan ik had verwacht. We kunnen aardig meekomen, heel positief," liet Bleekemolen weten.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet