Formula E

Formule E: Rosenqvist overtuigt in Marrakesj. Wederom pech voor Di Grassi

Na de openingswedstrijd in Hong Kong eind vorig jaar behaalde de 26-jarige Mahindra-coureur Felix Rosenqvist zijn tweede seizoensoverwinning. Voor regerend kampioen Lucas Di Grassi(Audi) werd het andermaal een zwaar teleurstellend weekend.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Ferdi Kräling Bildagentur/Fia Formule E

2018 Rosenqvist
Felix Rosenqvist op weg naar de overwinning in Marrakesj.


Rosenqvist overtuigt in Marrakesj. Wederom pech voor Di Grassi
Mahindra-courer Felix Rosenqvist is nu duidelijk de man in het FIA Formule E kampioenschap waarmee terdege rekening gehouden moet worden. In de 28e ronde nam de Zweed de leiding over van e.dams-coureur Sebastien Buemi die vrijwel de gehele wedstrijd beheerst had. Voor Rosenqvist was het aanvankelijk één van de slechtste qualifying momenten uit zijn lange eenzittercarriere. Een half uur voor de wedstrijd moesten de accu's nog verwisseld worden en Rosenqvist moest met een derde startplek genoegen nemen. In het eerste wedstrijdgedeelte moest de Mahindra-coureur achter Buemi en Bird energiebesparend rijden. Kort voor de verplichte autowissel ging Rosenqvist aan de Britse DS Virgin-coureur voorbij. Door een versnellingsbakprobleem verloor Bird behoorlijk wat terrein.

2018 Di Grassi
Wederom pech voor Audi-coureur Lucas Di Grassi.

Fanboost werkte niet
In het tweede wedstrijdgedeelte bedroeg het verschil tussen Buemi en Rosenqvist iets minder dan een seconde. In Turn 7 sloeg de Zweed met een fantastische move toe. Aanvankelijk maakte Buemi zich geen zorgen over zijn tegenstander maar toen hij op de Fanboostknop drukte weigerde deze alle dienst........ Sebastien Buemi: "Daarop heb ik eigenlijk teveel vertrouwd. Er gebeurde gewoon niets toen ik op die knop drukte. Sam Bird eindigde voor DS Virgin als derde en moest in de tussenstand van het kampioenschap de leiding aan Rosenqvist afstaan.
Voor Audi en Lucas di Grassi werd het in Marrakesj wederom een drama. Di Grassi viel na zeven ronden met vrijwel dezelfde technische problemen als in Hong Kong uit. " 
2018 Maro Engel
Pistenrambo Maro Engel werd naar de dertiende plek terugverwezen.

Na een sterke performance voel ik mij zwaar gefrustreerd" aldus Di Grassi. Ook voor teamgenoot Daniel Abt werd het een teleurstellend optreden. Al in de eerste ronde ging Alex Lynn na een touché van Abt in de rondte. De Duitser werd daarvoor terecht met een "drive-through" bestraft. Abt verloor vervolgens nog eens enorm veel aan terrein doordat André Lotterer(Techeetah) kort na de "drive-through" een neutralisatie veroorzaakte.

2018 Blomqvist
Prachtige wedstrijd van debutant Tom Blomqvist.

Nelson Piquet Jr. eindigde voor Jaguar als vierde en miste achter Sam Bird nipt het podium. Jean Eric Vergne reed vanaf een dertiende startplek een uitermate sterke wedstrijd en eindigde als vijfde. Met een zesde plek behaalde Jose Maria Lopez in zijn Formule E comeback voor Dragon waardevolle punten. Venturi-coureur Maro Engel kwam als zevende over de finish maar werd door de wedstrijdleiding naar de dertiende plek terugverwezen wegens het veroorzaken van een aanrijding waarbij Nick Heidfeld en teamgenoot Edoardo Mortara betrokken waren. En in de Vettel-mode liet Heidfeld ook zijn vingertje gedurende het incident niet onbetuigd.......

2018 Lotterer Di Grassi
Slecht resultaat voor Lotterer en een top 5 finish voor zijn teamgenoot Jean Eric Vergne.

Overigens was het voor Heidfeld een bijzonder slecht weekend. Eerder op de dag crashte de Duitser tijdens de kwalificatie. In de wedstrijd werd Heidfeld alsnog zevende terwijl debutant Tom Blomqvist bij zijn debuut met een achtste plek direct een Top 10 klassering behaalde. Ondanks het incident met Abt in de openingsronde wist Alex Lynn toch nog als 10e te eindigen.

2018 Rosenqvist winnaar
Felix Rosenqvist winnaar en leider in het kampioenschap.

Uitslag
1.Felix Rosenqvist(S) Mahindra 50.00
2. Sebastien Buemi(CH) e.dams Renault + 0.45 secs.
3. Sam Bird(GB) DS Virgin Racing + 5.762 secs.
4. Nelson Piquet(BR) Jaguar Racing + 6.554 secs.
5. Jean Eric Vergne(F) Techeetah + 12.238 secs.
6. Jose Maria Lopez(ARG) Dragon Racing + 16.941 secs.
7. Nick Heidfeld(D) Mahindra + 28. 381 secs.
8. Tom Blomqvist(S) Andretti + 32.380 secs.
9. Nicolas Prost(F) e.dams Renault + 33.099 secs.
10. Alex Lynn(GB) DS Virgin Racing + 33.520 secs.

Reacties

    • 3
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 14 januari 2018 10:39

    Wat een verschrikkelijke vorm van vermaak want autosport is het niet. Energiebesparend rijden, autowissel, fanboostknop, Man Man Man wat een bagger. Is dit nu de toekomst???

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 januari 2018 11:32

    Een prachtige inhaalactie van Rosenqvist om de leiding, zo mag ik het graag zien in autoraces.

    • 2
    • 0
     
    Quintin03 14 januari 2018 22:23

    Anonieme gebruiker 1: Goed, je mag er je kritiek op hebben, maar die kritiek mag ook eerlijk bekritiseerd worden. Wat betreft fanboost en de autowissel ben ik nou ook niet echt geweldig blij, maar het moet wel gezegd worden dat de fanboost niet bepaald een groot voordeel biedt. Heel soms kan het je even wat extra vermogen geven, maar daarmee verbruik je ook meer en dat betekent dat je later in de race minder van de auto kunt vragen en/of eerder zult moeten stoppen voor de wissel. Die wissel had wat mij betreft niet gehoeven en als het aan mij lag waren er gewoon twee races met tijd tussendoor om accu's te laden of veilig te verwisselen, maar als ik mij niet vergis is de autowissel volgend seizoen uit de boeken. Dan de kritiek op energiebesparend rijden. Deze vind ik buitengewoon ironisch, want dit is in bijna elk kampioenschap aan de orde. Of er pit stops met bandenwissels en/of bijtanken bij betrokken zijn of niet, zo lang de band het niet de hele race uithoudt zonder verminderde prestaties en de tank niet reglementair helemaal vol moet zitten zullen altijd teams proberen om wat in te houden om zo meer over te hebben wanneer het erop aankomt. Als Indycar fan weet ik maar al te goed hoe belangrijk het is om energiebesparend te rijden want uiteindelijk is de winnaar degene die over alle rondes gerekend het snelste heeft gereden, niet degene die tussen de pitstops het snelst heeft gereden. Of er nou brandstof in een motor verbrand wordt, of een accu een elektromotor aandrijft, dat doet er niet toe. Energie besparen is, tot zekere hoogte, essentieel voor autosport van alle soorten.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet