24H Series

24H Series: Nederlanders in kopgroep om middernacht

180112 Dubai midnight Vuurwerk
Vuurwerk hoort er uiteraard bij

Om middernacht is er tien uur afgewerkt tijdens de 24-uursrace in Dubai, en Nederlanders rijden in kansrijke posities. Jeroen Bleekemolen rijdt met 248 afgelegde ronden aan de leiding in de nummer 3-Black Falcon-Mercedes, ruim een minuut voor de nummer 12-Manthey-Porsche, terwijl daarachter de nummer 2-Black Falcon-Mercedes van ondermeer Yelmer Buurman op de derde plaats rijdt. Michael Vergers ligt viertde met de MS7 by WRT-Audi en Indy Dontje rijdt in de nummer 25-HTP-Mercedes op de vijfde plaats algemeen en aan de leiding in de A6-Am-klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Dubai, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Urenlang leek de Herberth Motorsport-Porsche (Allemann/Bohn/Renauer/Renauer/Olsen) op weg naar een herhaling van de overwinning van vorig jaar in Dubai, maar rond 23.00 uur kwam de Porsche naar de pits met een probleem aan de rechter voorwielophanging, waardoor het Duitse team de leiding verloor en een achterstand van drie ronden opliep. Daarop nam Yelmer Buurman in de nummer 2-Black Falcon-Mercedes de leiding over, totdat hij binnenkwam voor een pitstop en rijderswissel naar Gabriele Piana. Sindsdien heeft Jeroen Bleekemolen in de nummer 3-Black Falcon-auto de leiding in handen. "Het gaat uitstekend, maar het is niet normaal hoeveel verkeer er op de baan is. Je moet echt constant uitkijken en soms bijna van de baan af om aanrijdingen te vermijden", meldde Yelmer Buurman na zijn rijbeurt.

Achter de al genoemde Michael Vergers in de MS7 by WRT-Audi en Indy Dontje in de HTP-Mercedes, de leider in A6-Am, blijft ook de Lamborghini van Attempto Racing met de gebroeders Steijn en Pieter Schothorst het verrassend goed doen: na tien uur in de race rijdt de Italiaanse sportwagen op de achtste plaats algemeen en op de zesde plaats in de A6-Pro-klasse. Een plaats daarachter rijdt de Hofor-Mercedes met Christiaan Frankenhout als derde in A6-Am. De GRT-Lamborghini met Rik Breukers is twaalfde algemeen en vijfde in A6-Am. Ook bij MP Motorsport met de Mercedes en V8 Racing met de Corvette zijn er tot nu toe weinig problemen, getuige de respectievelijke plaatsen acht en negen in de A6-Am-klasse.

180112 Dubai Midnight Frankenhout
De Hofor Racing-Mercedes met Christiaan Frankenhout rijdt op de derde plaats in A6-Am

De GP Extreme-Renault Sport R.S. 01 met ondermeer Nicky Pastorelli was de eerste uitvaller: na 19 ronden was de auto uit de strijd vanwege een defecte versnellingsbak. Ook voor Remon Vos in de Ram Racing-Mercedes was de race vroegtijdig ten einde: er liep olie uit de motor, die vervolgens vlam vatte. "Er kwamen echt hoge vlammen uit de uitlaat, dat was wel even schrikken", gaf Vos te kennen.

De Speed Lover-Porsche met de Nederlanders Meijer, Hilders, Herber en Van Berlo rijdt op de vierde plaats in de 911-Am-klasse. De beste TCR-auto is om middernacht de SEAT van LMS Racing by Bas Koeten Racing, met ondermeer KNAF Academy-rijder Willem Meijer aan boord. Deze auto voert daarmee tevens het klassement van de 24H TCE Series aan, want de diverse Ginetta's in de nominaal iets snellere SP3-klasse kenden allemaal problemen, uiteenlopend van aanrijdingen tot brand. De Red Camel-Jordans.nl-SEAT met Ivo Breukers is vijfde in de TCR-klasse. De Modena Motorsport-SEAT voerde lange tijd de TCR-klasse aan, maar liep in de avonduren tijdverlies op.

180112 Dubai midnight Kox
Peter Kox: tijdverlies

Dat gold ook voor Peter Kox en Nico Pronk in de KTM X-BOW. Kox was de eerste die in de race een pitstop maakte net een elektronicaprobleem. "Later in de race werd McMillan in onze auto door iemand anders geraakt, waarbij de radiateur beschadigd raakte. Dat kostte heel veel tijd", meldde Kox. De BMW van Cor Euser en Einar Thorsen staat ondertussen al lange tijd in de pits. "We komen wiellagers tekort. Die hebben we tijdens de laatste race op COTA uitgeleend aan andere teams en nu missen we ze zelf, maar we zijn nog wel aan het zoeken", aldus Euser.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet