Formule 1

Formule 1: Hongarije brengt Ferrari beide wereldtitels

Ferrari toonde zich in de Grand Prix van Hongarije oppermachtig. Michael Schumacher won met een dominante overwinning zijn vierde Wereldkampioenschap. De tweede plaats van Rubens Barrichello verzekerde Ferrari ook van de Constructeurstitel. David Coulthard kon geen vuist maken tegen de Italiaanse renstal en moest genoegen nemen met de derde plaats. Jos Verstappen reed na een slechte kwalificatie een anonieme race en kwam als twaalfde en laatste over de meet.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Ferrari deelt bij start eerste tik uit
Bij de start van de Grand Prix van Hongarije weet de Scuderia Ferrari een eerste klap uit te delen aan David Coulthard. Het team heeft beide kampioenschappen binnen handbereik en beide coureurs maken een perfecte start. Michael Schumacher benut zijn pole position en Rubens Barrichello schuift van zijn derde startplek door naar de tweede plaats in de race. David Coulthard, die op het vuilere, rechter gedeelte van het rechte stuk startte, moet de Braziliaan voorbij laten. Barrichello is degene die de eerste snelste ronde van de race laat noteren. Eén doorkomst later is het echter de McLaren Mercedes-coureur die hem voorbij streeft en in ronde vier doet hij dat nogmaals. Michael Schumacher laat zien dat hij de titel erg graag wil zekerstellen en verbetert Coulthards snelste ronde. De drie kemphanen slaan intussen een gat naar Ralf Schumacher, die op de vierde plaats het tempo niet kan bijbenen.

De Scuderia toont haar macht
Jos Verstappen maakt zijn belabberde kwalificatie in de eerste ronden goed. De Nederlander weet van de eenentwintigste positie naar de vijftiende door te stoten. In de negende ronde sluit hij aan bij het treintje waarin gevochten wordt om de twaalfde plek. Even voor hem hebben Jean Alesi en Pedro de la Rosa het met elkaar aan de stok. Alesi rijdt zijn eerste race voor Jordan Honda en laat zien dat hij het vuur nog in zich heeft. Beide coureurs gaan zij aan zij de eerste bocht door, maar De la Rosa moet zich bij het aanremmen van bocht twee gewonnen geven. Vooraan voert Michael Schumacher het tempo intussen op. In de eerste tien ronden van de wedstrijd bleef het verschil tussen hem en de achtervolgers op zo'n anderhalve seconde. Echter, vanaf ronde elf vergroot de Duitser de afstand met enkele tienden per ronde. Onderweg verbetert hij tot viermaal toe de snelste rondetijd en in vijf ronden bedraagt de afstand tussen Schumacher en Barrichello bijna vijfeneenhalve seconde. Nog eens twee seconden daarachter rijdt Coulthard en Ralf Schumacher moet maar liefst veertien seconden toegeven.

Coulthard schuift op na pitstops
In de achttiende ronde luidt Heinz-Harald Frentzen, die de plek van Jean Alesi bij Prost Acer heeft ingenomen, de eerste serie pitstops in. Ondertussen wordt Jos Verstappen, nog steeds vijftiende, door Michael Schumacher op een ronde gezet. Even later zoekt de Nederlander zijn team op voor de eerste van zijn twee pitstops. Schumacher lijkt ontketend, want tussen de twintigste en achtentwintigste ronde verdubbelt hij zijn voorsprong ten opzichte van Rubens Barrichello. In de negenentwintigste ronde maakt de Duitser zijn pitstop. Na een kleine achteneenhalve seconde te hebben stilgestaan, komt hij op de derde plaats terug op de baan. Twee ronden later bezoekt ook Barrichello zijn team, waardoor Schumacher weer een plaats naar voren schuift. Als David Coulthard in ronde tweeëndertig de pits opzoekt, krijgt Schumacher zijn leidende positie terug. De Schot, echter, heeft een betere stop dan Barrichello, waardoor hij de tweede plaats van hem overneemt.

Jos Verstappen heeft een zware race. Dat blijkt als hij in de eenenveertigste ronde opnieuw voorbij wordt gestoken door de leiders van de wedstrijd. Terwijl Michael Schumacher nog steeds de Hongaarse Grote Prijs aanvoert, heeft David Coulthard een minieme voorsprong op Rubens Barrichello. Even daarachter rijdt Mika Häkkinen nog steeds op de vijfde plaats. De oud-Wereldkampioen heeft een afwijkende pitstopstrategie en rijdt een korte middelste 'stint'. Daardoor heeft hij relatief weinig brandstof aan boord en weet hij een paar keer de snelste ronde van de race te laten noteren.

Barrichello opnieuw voorbij Coulthard
Het scenario dat zich bij de eerste pitstops afspeelde, herhaalt zich bij de tweede serie. Opnieuw is het Michael Schumacher die het spits afbijt. Na een pitstop van ruim acht seconden komt hij als derde terug in de race. Twee ronden later laat ook Rubens Barrichello de eerste positie voor wat hij is en ook hij komt op de derde plaats terug op het circuit. David Coulthard komt een ronde na Barrichello bij zijn team aan en Schumacher krijgt de leiding weer terug. West McLaren Mercedes ervaart echter een kleine hapering in de tankinstallatie van David Coulthard. Dat kost de Schot een kleine seconde, waarvan Barrichello profiteert. Terwijl ook Jos Verstappen zijn tweede en laatste bezoek aan de pitstraat brengt, schuift de Ferrarist terug naar de tweede plaats. Coulthard moet daardoor genoegen nemen met de derde positie.

Afwijkende strategie Häkkinen openbaart zich
Met nog zo'n twintig ronden te gaan lijkt het erop dat Mika Häkkinen een klap sneller is dan zijn concurrenten. De Fin komt met rasse schreden dichterbij aan de op de vierde plaats rijdende Ralf Schumacher. De achterstand van enkele seconden verdwijnt als sneeuw voor de zon en in ronde zestig maakt Häkkinen de aansluiting. Na een viertal ronden waagt de McLaren Mercedes-coureur een poging Schumacher voorbij te steken, maar die mislukt. In de twee'nzeventigste ronde wordt duidelijk waarom Häkkinen zoveel sneller was dan de rest van het veld. Hij komt de pitstraat ingereden voor een korte, derde stop, waarbij alleen brandstof wordt getankt. Ondanks deze pitstop weet Häkkinen zijn vijfde plaats te behouden. Jos Verstappen krijgt ondertussen een tweetal posities cadeau door de pech van anderen. Eerst valt na de zesenzestigste doorkomst Heinz-Harald Frentzen uit, waarna ook de auto van Giancarlo Fisichella, vijf ronden later, de geest geeft. Zo kan Verstappen doorschuiven naar de twaalfde positie.

Dubbelzege Ferrari verzekert beide titels
Een aantal ronden voor het einde van de race is het duidelijk: Ferrari gaat met beide Wereldkampioenschappen in de zak naar huis. Na achtenzeventig ronden op de Hungaroring ontlaat de spanning zich in de cockpit van Michael Schumacher. De vierde titel van de Duitser is een feit. Doordat Rubens Barrichello als tweede over de meet komt, gaat ook het kampioenschap van de Constructeurs naar Italië. Ondanks het feit dat David Coulthard gereden heeft voor wat hij waard is, laat de derde en laatste podiumplaats hem met legen handen. Ralf Schumacher behaalt de vierde plek, gevolgd door Mika Häkkinen op vijf. Nick Heidfeld komt na een onopvallende race als zesde over de finish. Hij versterkt daarmee de vierde plek in de tussenstand om de Constructeurstitel.

De uitslag:
1. Michael Schumacher, Ferrari: 1u 41m 49.675s
2. Rubens Barrichello, Ferrari: +3,363s
3. David Coulthard, McLaren Mercedes: +3,940s
4. Ralf Schumacher, Williams BMW: +49,687s
5. Mika Häkkinen, McLaren Mercedes: +1m 10,293s
6. Nick Heidfeld, Sauber Petronas: -1 ronde
7. Kimi Räikkönen, Sauber Petronas: -1
8. Juan-Pablo Montoya, Williams BMW: -1
9. Jacques Villeneuve, BAR Honda: -2 ronden
10. Jean Alesi, Jordan Honda: -2
11. Pedro de la Rosa, Jaguar Cosworth: -2
12. Jos Verstappen, Arrows Asiatech: -3

Uitgevallen:
13. Giancarlo Fisichella, Benetton Renault: in ronde 67 (motor)
14. Heinz-Harald Frentzen, Prost Ferrari: 63 (spin)
15. Tarso Marquès, Minardi European: 63 (oliedruk)
16. Olivier Panis, BAR Honda: 58 (elektronica)
17. Jarno Trulli, Jordan Honda: 53 (hydraulica)
18. Fernando Alonso, Minardi European: 37 (spin)
19. Jenson Button, Benetton Renault: 34 (spin)
20. Enrique Bernoldi, Arrows Asiatech: 11 (spin)
21. Luciano Burti, Prost Acer: 8 (spin)
22. Eddie Irvine, Jaguar Cosworth: 1 (spin)

Het Wereldkampioenschap:
1. Michael Schumacher, 94
2. David Coulthard, 51
3. Rubens Barrichello, 46
4. Ralf Schumacher, 44
5. Mika Häkkinen, 21
6. Juan-Pablo Montoya, 15
7. Jacques Villeneuve, Nick Heidfeld, 11
9. Jarno Trulli, Kimi Raikkonen, 9
11. Heinz-Harald Frentzen, 6
12. Olivier Panis, 5
13. Eddie Irvine, Giancarlo Fisichella, Jean Alesi, 4
16. Jenson Button, 2
17. Jos Verstappen, Pedro de la Rosa, 1

1. Scuderia Ferrari Marlboro, 140
2. West McLaren Mercedes, 72
3. BMW Williams F1 Team, 59
4. Red Bull Sauber Petronas, 20
5. Lucky Strike British American Racing Honda, 16
6. Benson & Hedges Jordan Honda, 15
7. Mild Seven Benetton Renault Sport, 6
8. Jaguar Racing, 5
9. Prost Acer, 4
10. Orange Arrows Asiatech, 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet