Formule 1

Formule 1: Ralf Schumacher wint hectische Duitse Grand Prix

Door een zware crash van Luciano Burti, bij de eerste poging, moet de Grand Prix van Duitsland tweemaal gestart worden. Juan-Pablo Montoya zag een vrijwel zekere eerste overwinning in rook opgaan en moest de eer aan teamgenoot Ralf Schumacher laten. Door het uitvallen verschillende kopstukken, konden Rubens Barrichello en Jacques Villeneuve zich aan het einde van de race naar het podium begeven. Giancarlo Fisichella en Jenson Button baarden opzien door voor Benetton Renault als vierde en vijfde over de meet te komen. Jean Alesi pakte met de zesde plaats opnieuw een punt. In de tussenstand om het Wereldkampioenschap behoudt Michael Schumacher zijn voorsprong op David Coulthard. Een overwinning in de Grand Prix van Hongarije, over drie weken, is genoeg voor zijn vierde titel.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Veel problemen voor Minardi
Nog voor de start heeft European Minardi F1 grote problemen. Niet alleen de auto van Fernando Alonso wordt van de startopstelling geduwd, maar ook die van Tarso Marquès. Onder de motorkap van Alonso's bolide woedt een klein brandje. Daardoor moet de inmiddels 20-jarige Spanjaard in de reservewagen plaatsnemen. Echter, als Marquès' auto terminale problemen krijgt, moet het team met man en macht de gehavende PS01 van Alonso in gereedheid brengen. De monteurs slagen erin de Braziliaan op tijd aan de start te laten verschijnen.

Zwaar startongeluk Burti
Bij de start zelf lijkt het in eerste instantie dat iedereen goed van zijn plek komt. Na enkele seconden blijkt echter dat Michael Schumacher een probleem heeft. De Duitser rijdt met een lage snelheid midden op het rechte stuk. Verschillende coureurs kunnen de Ferrari ontwijken, maar Luciano Burti ziet de gestrande bolide te laat en rijdt er op volle snelheid achterop. Burti's Prost Acer wordt gelanceerd en maakt een korte vlucht over enkele andere auto's. De Braziliaan komt gelukkig op zijn bodemplaat terecht en schuift de grindbak in. Eén van zijn wielen mist ternauwernood het hoofd van Enrique Bernoldi. Het blijft enkele meters op de sidepod van de Orange Arrows Asiatech-coureur liggen.

Michael Schumacher rent naar zijn reservewagen.

Herstart redt aanvankelijk Schumachers race
Vanzelfsprekend kunnen de Ferrari en Prost afgeschreven worden en komt aan de race van beide coureurs vroeg een einde. In tegenstelling tot wat de situatie doet vermoeden, zet de wedstrijdleiding in eerste instantie de Safety Car in. Zodoende hebben de marshals voldoende tijd en ruimte om de baan van alle resten van de gecrashte auto's te ontdoen. Als het veld echter doorkomt voor de eerste ronde, blijkt dat het circuit zo bezaaid ligt, dat het risico van klapbanden te groot is. De wedstrijd wordt dan ook gauw gestaakt en er wordt tot een herstart besloten. Michael Schumacher en Luciano Burti hebben zo een geluk bij een ongeluk en kunnen in hun reservewagens plaatsnemen.

Opnieuw twee slachtoffers in het gedrang
Bij de tweede poging om de Grand Prix van Duitsland op gang te krijgen, komt het gehele veld goed van de startopstelling. Michael Schumacher weet meteen zijn oude tegenstander Mika Häkkinen voorbij te steken voor de derde positie. Ook achter in het veld vinden verschillende positiewisselingen plaats. Jos Verstappen weet in enkele honderden meters maar liefst zes plaatsen goed te maken. Hij krijgt er dan ook nog eens twee cadeau, doordat Jaguar Racing-coureur Pedro de la Rosa zich verremt in de Jim Clark-chicane. De Spanjaard schakelt niet alleen zichzelf uit, maar neemt ook de Red Bull Sauber Petronas van Nick Heidfeld mee de grindbak in. Vooraan weet Juan-Pablo Montoya de eerste pole position uit zijn Formule 1-carrière te gelde te maken. De Colombiaan trekt in de eerste ronde een gat van anderhalve seconde naar zijn teamgenoot bij BMW Williams F1, Ralf Schumacher.

Montoya loopt meteen uit op het veld
Geheel in de lijn der verwachting wordt in een eerste poging tot een snelle tijd het ronderecord verbroken. Juan-Pablo Montoya rondt de Hockenheimring in één minuut en 42,722 seconden. Daarmee is hij bijna twee seconden sneller dan het oude record. Gaandeweg zal de Williams BMW-coureur de tijd nog een aantal maal scherper stellen. Een aantal plekken verderop in het veld heeft Mika Häkkinen het zwaar te verduren. Hij wordt op de hielen gezeten door Rubens Barrichello. Bij het aanremmen van de Ostkurve gaat de Braziliaan buitenom voorbij aan de oud-Wereldkampioen. De race wordt nu aangevoerd door twee Williams' BMW, twee Ferrari's en twee McLarens Mercedes.

Touché Verstappen en Zonta met 350 km/u
Jos Verstappen heeft ondertussen Ricardo Zonta achter zich aan. De Braziliaan valt in voor Heinz-Harald Frentzen, die enkele dagen voor zijn thuis-Grand Prix de deur werd gewezen bij Benson & Hedges Jordan Honda. Verstappen laat zich niet intimideren door een prikactie van Zonta. Dat moet hij echter bekopen met een touche... met een snelheid van ruim driehonderdvijftig kilometers per uur. Zonta rijdt de voorvleugel van zijn Jordan kapot, terwijl Verstappen een probleem heeft met zijn rechter achterwiel. Beide coureurs moeten de pits opzoeken om de euvels te laten verhelpen. Voor de Jordan-coureur is de wedstrijd echter snel gereden als hij opnieuw binnen moet komen en de pijp aan Maarten geeft.

Mooi gevecht Panis-Trulli
Dat Michael Schumacher opnieuw een slechte Duitse Grand Prix meemaakt, wordt duidelijk als hij zijn teamgenoot Rubens Barrichello voorbij laat. De Braziliaan rijdt dan derde en lijkt de enige die de snelheid van de beide Williams BMW's enigszins kan bijhouden. In het middenveld vindt een soortgelijke positiewisseling plaats als Lucky Strike British American Racing Honda-coureur Olivier Panis relatief gemakkelijk langs stalgenoot Jacques Villeneuve gaat. De Fransman bevindt zich vervolgens achter de Jordan Honda van Jarno Trulli. Er ontvouwt zich een mooi gevecht tussen de beide kemphanen, waarbij de Italiaan zijn positie goed verdedigt. Na enkele pogingen weet Panis ook de plaats van Trulli in te nemen. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en Trulli probeert zijn positie terug te pakken. Daarbij maakt hij een fout en gaat de Jordan Honda in de rondte. Trulli kan zijn weg vervolgen, maar heeft intussen enkele plaatsen verloren.

Coulthard moet Barrichello voor zich dulden
Vlak nadat zijn teamgenoot de snelste ronde in de race scherper stelde, doet Ralf Schumacher, op de tweede plaats, hetzelfde. Hij rijdt nog eens eenenveertig duizendsten van een seconde sneller dan Juan-Pablo Montoya. Achter beide teamgenoten rijdt Michael Schumacher zijn ronden. Weer dáárachter zijn het David Coulthard en Rubens Barrichello die het met elkaar aan de stok hebben. De Ferrari is duidelijk de meerdere van de McLaren op de Hockenheimring, maar toch moet Barrichello hard werken voor de vierde plaats. Bij het insturen van het stadiongedeelte, achter start-finish, lukt het de Braziliaan niet om Coulthard voorbij te gaan. Eerder was dat wel bij Mika Häkkinen gelukt. Een halve ronde, in de Ostkurve verder strandt ook een tweede poging. Bij het uitkomen van de Ayrton Senna-chicane blijkt echter de snelheid van de Ferrari en kan Barrichello langszij komen. Coulthard houdt even stand, maar moet zich in de Agip-bocht gewonnen geven.

Teleurstelling voor Montoya
Ondertussen staat het Williams-team klaar om Juan-Pablo Montoya in de pits op te vangen. Aanvankelijk lijkt er geen vuiltje aan de lucht, maar dan blijkt de tankinstallatie problemen te geven. Er wordt een andere aangerukt en na bijna dertig seconden te hebben stilgestaan kan de Colombiaan zijn weg vervolgen. Elke kans op een overwinning is inmiddels echter vergooid. De gebroeders Schumacher gaan dan aan de leiding van hun beider thuis-Grand Prix. De oudste van de twee, Michael, zoekt in de tweeëntwintigste ronde ook zijn team op voor nieuwe banden en brandstof. Hij valt terug naar de vijfde plaats, achter Montoya. Een ronde later staat ook Ralf op het punt om binnen te gaan. Plotseling is de wedstrijd van Michael echter gedaan als zijn Ferrari de geest geeft. De jongere Schumacher maakt zijn pitstop en weet de leiding in handen te houden.

Pitstops eisen slachtoffers
Michael Schumacher is niet de enige coureur die zijn race vlak na een pitstop in duigen ziet vallen. Ook Juan-Pablo Montoya moet zijn auto aan de kant zetten als zijn motor het begeeft. David Coulthard is de derde topper die de wedstrijd moet staken, eveneens net na een stop. Zo heeft Ralf Schumacher de eerste plek in de schoot geworpen gekregen en heeft hij Rubens Barrichello achter zich aan. De Ferrarist moet echter nog een tweede keer stoppen. Bovendien is de Williams BMW in Duitsland de meerdere van de Italiaanse bolide. Schumacher weet met enkele tienden per ronde uit te lopen op zijn rivaal.

Verrassende namen in de top zes
Met nog vijftien ronden te gaan is de Grand Prix van Duitsland feitelijk beslist. De top zes bestaat echter uit enkele ongebruikelijke namen. Jacques Villeneuve bevindt zich inmiddels namelijk op de derde plaats, achter Ralf Schumacher en Rubens Barrichello. Benetton Renault heeft met Giancarlo Fisichella op de vierde en Jenson Button op de zesde plaats twee coureurs bij de eerste zes.

Button krijgt bovendien de vijfde plek in de schoot geworpen door de tweede en laatste stop van Olivier Panis. Hij moet zijn punten laten voor wat ze zijn en valt buiten de top zes. Jean Alesi profiteert eveneens en schuift van de zevende naar de zesde plek. Ondanks een probleem bij zijn laatste pitstop houdt Rubens Barrichello de tweede positie. Jarno Trulli, achtste, moet laat in de race nog opgeven en Ralf Schumacher wint met betrekkelijk gemak zijn derde Grote Prijs van het seizoen.

Vierde titel nabij voor Michael Schumacher
Michael Schumacher heeft geen punten gescoord in de Grand Prix van Duitsland. Echter, zijn grootste rivaal in de Wereldkampioenschap, David Coulthard, kwam ook niet aan de finish. Dat betekent dat de voorsprong van de Duitser, zevenendertig punten, gelijk blijft, terwijl er nog maar vijf races te verrijden zijn. De komende Grote Prijs, die van Hongarije, over drie weken, geeft Schumacher de eerste kans om zijn vierde WK veilig te stellen. Als de Ferrarist met drie punten meer uit Hongarije vertrekt, is de titel een feit. Een overwinning is dus het veiligst, want dan is de positie van Coulthard niet belangrijk meer. Een tweede plaats kan ook genoeg zijn, maar dan mag Coulthard slechts vierde worden. Ook met een derde plek is de titel mogelijk, ervan uitgaande dat Coulthard zesde of lager eindigt. De laatste mogelijkheid is een vierde plaats voor Michael Schumacher, terwijl David Coulthard niet in de punten eindigt.

De uitslag:
1. Ralf Schumacher, Williams BMW; 1u 18m 17,873s
2. Rubens Barrichello, Ferrari; +46,117s
3. Jacques Villeneuve, BAR Honda; +1m 02,806s
4. Giancarlo Fisichella, Benetton Renault; +1m 03,477s
5. Jenson Button, Benetton Renault; +1m 05,454s
6. Jean Alesi, Prost Acer; +1m 05,950s
7. Olivier Panis, BAR Honda; +1m 17,527s
8. Enrique Bernoldi, Arrows Asiatech; -1 ronde
9. Jos Verstappen, Arrows Asiatech; -1 ronde
10. Fernando Alonso, Minardi European; -1 ronde

Niet gefinisht:
11. Jarno Trulli, Jordan Honda; -11 ronden (hydraulica)
12. David Coulthard, McLaren Mercedes; -18 ronden (motor)
13. Tarso Marqus, Minardi European; -19 ronden (versnelling)
14. Juan-Pablo Montoya, Williams BMW; -21 ronden (motor)
15. Michael Schumacher, Ferrari; -22 ronden (benzinedruk)
16. Luciano Burti, Prost Acer; -22 ronden (spin)
17. Kimi Räikkönen, Sauber Petronas; -29 ronden (aandrijving)
18. Eddie Irvine, Jaguar Cosworth; -29 ronden (motor)
19. Mika Häkkinen, McLaren Mercedes; -32 ronden (motor)
20. Ricardo Zonta, Jordan Honda; -38 ronden (gevolgen touché met Verstappen)
21. Nick Heidfeld, Sauber Petronas; -45 ronden (crash met De la Rosa)
22. Pedro de la Rosa, Jaguar Cosworth; -45 ronden (crash met Heidfeld)

Snelste ronde:
Juan-Pablo Montoya, Williams BMW: 1m 40,808s

Het wereldkampioenschap:
1. Michael Schumacher, 84
2. David Coulthard, 47
3. Ralf Schumacher, 41
4. Rubens Barrichello, 40
5. Mika Häkkinen, 19
6. Juan-Pablo Montoya, 15
7. Jacques Villeneuve, 11
8. Nick Heidfeld, 10
9. Jarno Trulli, Kimi Raikkonen, 9
11. Heinz-Harald Frentzen, 6
12. Olivier Panis, 5
13. Eddie Irvine, Giancarlo Fisichella, Jean Alesi, 4
16. Jenson Button, 2
17. Jos Verstappen, Pedro de la Rosa, 1

1. Scuderia Ferrari Marlboro, 124
2. West McLaren Mercedes, 66
3. BMW Williams F1 Team, 56
4. Red Bull Sauber Petronas, 19
5. Lucky Strike British American Racing Honda, 16
6. Benson & Hedges Jordan Honda, 15
7. Mild Seven Benetton Renault Sport, 6
8. Jaguar Racing, 5
9. Prost Acer, 4
10. Orange Arrows Asiatech, 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet