Formule 1

Formule 1: Ralf Schumacher wint van broer Michael in Canada

Ralf Schumacher geeft BMW een cadeautje voor de negentiende verjaardag van haar eerste Formule 1-overwinning door als eerste over de meet te komen in de Grand Prix van Canada. Michael completeert de Schumacher-één-twee en de gebroeders schrijven daarmee geschiedenis. Mika Häkkinen maakt een bescheiden comeback met een derde plaats.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Startproblemen voor BAR
Bij het aanvangen van de opwarmronde komt Olivier Panis met moeite van zijn plek. Hij weet zijn BAR Honda aan de praat te krijgen voordat het veld hem voorbij is gekomen en mag zodoende zijn eigenlijke startpositie innemen. Bij de start zelf heeft de andere coureur van British American Racing, Jacques Villeneuve, ook problemen, hoewel ook hij de race kan aanvangen.

Veel actie in de eerste ronden
Het is de van pole position vertrokken Michael Schumacher die als eerste de eerste bocht in gaat, op de voet gevolgd door Ralf Schumacher. Hij doet na enkele bochten al een plaagstoot richting zijn oudere broer, maar hij komt niet langszij. Jos Verstappen kwalificeerde zich op een dertiende plek en wist in de eerste bocht al vier plekken goed te maken. Voordat de eerste ronde erop zit, bevindt hij zich al op een zevende plek. De race van Giancarlo Fisichella zit er na een kleine vier kilometer al op. Hij komt in aanraking met zijn teamgenoot, Jenson Button, en moet met een gebroken voorwielophanging de pits opzoeken. Enkele honderden meters later eindigt ook de race voor Nick Heidfeld en Eddie Irvine. Die laatste deed, volgens eigen zeggen, een stomme inhaalpoging, waardoor beide coureurs elkaar raakten en in de grindbak belandden.

Het zijn de beide Ferraristi die voor de nodige spanning zorgen. Vooraan weet Michael Schumacher iets weg te lopen van zijn broer, terwijl Rubens Barrichello aan de staart komt van David Coulthard. Een ronde later is het al bekeken en weet de Braziliaan zich verzekerd van de derde plek. Het relatieve gemak waarmee Barrichello zich voorbij zijn tegenstanders weet te werken, doet vermoeden dat hij tijdens de race twee pitstops zal maken. Ook Ralf Schumacher heeft hij binnen enkele ronden bijgehaald. In de zesde ronde, echter, terwijl Barrichello zijn neus in de versnellingsbak van de Duitser steekt, gaat hij achterstevoren bij het uitaccelereren van de beroemde haarspeldbocht. Later zou hij verklaren sinds de derde ronde zonder tractiecontrole te hebben moeten rijden. De Ferrarist verliest maar liefst elf posities en zet zijn race voort op een veertiende plek.

Barrichello's inhaalrace strandt snel
Rubens Barrichello begint zijn weg terug naar een koppositie en haalt één voor één zijn langzamere tegenstanders in. Omstebeurt rijden de Braziliaan en Ralf Schumacher, nog steeds op de tweede positie, de snelste ronde van de race. De Duitser loopt overigens iets in op zijn oudere broer en hij laat enkele keren duidelijk zien dat hij hem geen cadeautjes geeft. In de achttiende ronde bevindt Barrichello zich dan, samen met Juan-Pablo Montoya, achter Mika Häkkinen, op een negende plaats. Een aantal ronden later maakt Montoya echter een fout, waardoor hij in de vangrail belandt. Barrichello maakt een uitwijkmanoeuvre, maar corrigeert teveel, waardoor hij, enkele meters verder, aan de andere kant van de baan de afzetting raakt. Beide auto's staan half op de baan en de wedstrijdleiding besluit de Safety Car in te zetten.

Verbazing
Terwijl de Safety Car op de baan is, is de verwachting dat verschillende coureurs, nog voordat de pitstraat officieel gesloten wordt, hun team opzoeken voor een vroege pitstop. Verbazend genoeg komt echter alleen Tarso Marqus de pits in. Enkele ronden later zijn de lichten van de Safety Car uit, wat betekent dat hij bij de volgende doorkomst het veld weer zal loslaten. Tot ieders verbazing komt juist op dat moment Jos Verstappen de pitstraat ingereden. Op dat moment zit het veld zo dicht op elkaar, dat de Nederlander terugvalt tot de vijftiende en laatste plaats.

Gevecht tussen de gebroeders
Michael Schumacher profiteert optimaal van de Safety Car-situatie en laat zich, op het moment dat de lichten op de Safety Car uitgaan, ver terugvallen. Nog voor de laatste bocht voor start-finish gaat de Duitser op het gas en hij verrast daarmee alle andere coureurs achter zich, inclusief zijn jongere broer. Na één ronde heeft Michael bijna een seconde voorsprong op Ralf, die hij de volgende ronde met nog eens ruim anderhalve seconde uitbouwt. Dan pareert de jongste van de broers echter en hij maakt veel tijd goed. In de zevenentwintigste ronde valt het oude ronderecord als Ralf Schumacher een tijd van één minuut en 19,064 seconden rijdt. Daarna sneuvelt die tijd echter nog een aantal keer als ook de Ferrari nog sneller rondgaat.

Ralf Schumachers Williams BMW blijkt de snelste auto op de baan als hij de achterstand op de Ferrari van Michael in zo'n tien ronden terugbrengt van twee'neenhalve seconde naar nog geen zes tienden. Dan barst het gevecht tussen de gebroeders pas echt los. De afstand tussen beide auto's bedraagt nooit meer dan zeven tienden en keer op keer laat Ralf zijn neus zien in de laatste bocht. Hij neemt echter niet het risico met z'n tweeën naast de baan te belanden door zijn broer voorbij te steken. Na de race gaf hij dan ook toe dat hij wist dat hij met zijn Williams BMW en Michelin-banden langer door kon rijden dan de Ferrari en Bridgestones van zijn broer.

Beslissende pitstopstrategie
Van de mannen aan kop is het Olivier Panis die de eerste geplande pitstop maakt in de zesendertigste ronde. Voor hem is het echter gauw over, want twee ronden later brengt hij weer een bezoek aan zijn team. Na vier ronden komt hij echter de baan weer op om in de drieënveertigste ronde toch op te geven. Nog eens vier ronden daarna laat Michael Schumacher de leiding van de race aan Ralf door zijn pitstop te maken. Hij valt slechts één plaats terug en komt net voor Mika Häkkinen, die inmiddels is opgeklommen naar de derde positie, weer op de baan. Ralf Schumacher laat zien dat hij vandaag de betere coureur is door nog eens drie keer het ronderecord te verbeteren. Uiteindelijk vestigt Ralf het record op één minuut en 17,205 seconden.

In de vijftigste ronde, met nog slechts negentien ronden te gaan, komt ook Ralf Schumacher binnen voor zijn stop. Hij heeft inmiddels een voorsprong opgebouwd van ruim zevenentwintig seconden, wat genoeg moet zijn om een stop te maken n zijn eerste plek te behouden. Dat doet hij dan ook en na één ronde terug op de baan te zijn blijkt van de voorsprong nog vier seconden over. De Williams BMW loopt als de spreekwoordelijke trein en Ralf Schumacher weet zich van zijn broer weg te rijden, op weg naar zijn tweede overwinning. Dat niets zeker is tot de zwart-witgeblokte vlag gezwaaid is, blijkt als David Coulthard uitvalt. De Schot reed tot dan toe een onopvallende race en moet in de zesenvijftigste ronde, met een zwaar rokende motor, opgeven. Alhoewel Michael Schumacher de race niet op zijn naam schrijft, vergroot hij zijn voorsprong in de tussenstand om het Wereldkampioenschap toch met zes punten.

Teleurstellend einde voor Verstappen
Ondanks de vreemde pitstopstrategie vlak na de Safety Car-periode, heeft Jos Verstappen zich naar een zevende plaats weten op te werken. Met nog zo'n negen ronden voor de boeg wordt de Nederlander een WK-punt in de schoot geworpen als Jarno Trulli zijn Jordan Honda, vanaf een vierde plaats, aan de kant moet zetten. Echter, Verstappen heeft drie ronden voor het einde problemen met zijn voorremmen en hij gaat met hoge snelheid van de baan en in de bandenstapels. Pedro de la Rosa kan zo zijn eerste punt voor Jaguar in de wacht slepen. In de laatste ronden van de race heeft Ralf Schumacher zijn voorsprong tot drieëntwintig seconden weten uit te bouwen en hij wint de Grand Prix van Canada. Michael Schumacher komt als tweede over de finish en de broer schrijven geschiedenis door als eersten een familie-één-twee te scoren. Mika Häkkinen, die in de eerste zeven races van het seizoen nog slechts vier punten scoorde, ziet dat aantal ineens verdubbeld door de laatste podiumplek voor zich op te eisen. Kimi Räikkönen trekt Sauber naar een vierde plaats in het Constructeurskampioenschap met zijn vierde plaats. Jean Alesi scoort met zijn vijfde plek twee punten voor Prost en Pedro de la Rosa behaalt voor Jaguar een zesde positie.

De uitslag
1. Ralf Schumacher - Williams BMW - 1u 34m 31,522s
2. Michael Schumacher - Ferrari - +20,235s
3. Mika Häkkinen - McLaren Mercedes - +40,672s
4. Kimi Räikkönen - Sauber Petronas - +1m 08,115s
5. Jean Alesi - Prost Acer - +1m 10,435s
6. Pedro de La Rosa - Jaguar Cosworth -1 ronde
7. Ricardo Zonta - Jordan Honda -1
8. Luciano Burti - Prost Acer -1
9. Tarso Marqus - Minardi European -3 ronden

Niet gefinisht, wel geklasseerd
10. Jos Verstappen - Arrows Asiatech -4 ronden
11. Jarno Trulli - Jordan Honda -6

Niet gefinisht
12. David Coulthard - McLaren Mercedes -15 ronden
13. Olivier Panis - BAR Honda -31
14. Jacques Villeneuve - BAR Honda -35
15. Enrique Bernoldi - Arrows Asiatech -45
16. Juan-Pablo Montoya - Williams BMW -50
17. Rubens Barrichello - Ferrari -50
18. Jenson Button - Benetton Renault -52
19. Fernando Alonso - Minardi European -62
20. Nick Heidfeld - Sauber Petronas -68
21. Eddie Irvine - Jaguar Cosworth -68
22. Giancarlo Fisichella - Benetton Renault -69
Snelste ronde Ralf Schumacher - Williams BMW - 1m 17,205s

Wereldkampioenschap:
1. Michael Schumacher 58 punten
2. David Coulthard 40
3. Rubens Barrichello 24
4. Ralf Schumacher 22
5. Nick Heidfeld 8 Mika Häkkinen 8
7. Jarno Trulli 7 Jacques Villeneuve 7 Kimi Raikkonen 7
10. Heinz-Harald Frentzen 6 Juan-Pablo Montoya 6
12. Olivier Panis 5
13. Eddie Irvine 4
14. Jean Alesi 3
15. Giancarlo Fisichella 1 Jos Verstappen 1 Pedro de la Rosa 1

Constructeurskampioenschap:
1. Scuderia Ferrari Marlboro 82 punten
2. West McLaren Mercedes 46
3. BMW Williams F1 Team 28
4. Red Bull Sauber Petronas 15
5. Benson & Hedges Jordan Honda 13
6. Lucky Strike British American Racing Honda 12
7. Jaguar Racing 5
8. Prost Acer 3
9. Mild Seven Benetton Renault Sport 1
Orange Arrows Asiatech 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet