Formule 1

Formule 1: Ferrari scoort één-twee door pech van McLaren in straten van Monte Carlo

Michael Schumacher heeft de Grand Prix van Monaco gewonnen, vlag voor zijn teamgenoot Rubens Barrichello. De Ferraristi profiteerden maximaal van de problemen die rivaal McLaren opnieuw met haar 'launch-control' had.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Opnieuw startproblemen voor McLaren

De problemen van McLaren beginnen al meteen bij de start. Hoewel het team een goede kwalificatie had gereden 'David Coulthard stond op pole position en Mika Häkkinen mocht van de derde positie vertrekken' was het voordeel van de snelste trainingstijd nog voor de start van de race verdwenen. Bij het aanvangen van de opwarmronde komt David Coulthard niet van zijn plaats. De Schot slaat boos op zijn stuur en de blikken richting zijn team spreken boekdelen. Voor de tweede keer sinds de herinvoering van elektronische hulpmiddelen is Coulthard bij voorbaat al kansloos.

Bij de start komt het hele veld, eigenlijk tegen de verwachtingen in, zonder problemen weg. Ook de eerste bocht vormt geen problemen, maar even verder op het circuit komen Nick Heidfeld en Jos Verstappen met elkaar in aanraking. De Duitser is het eerste slachtoffer van de Grote Prijs van Monaco. Michael Schumacher merkt daar echter niets van en hij weet al een klein gaatje te trekken naar zijn achtervolgers, Mika Häkkinen en Rubens Barrichello. In de derde ronde is het Juan-Pablo Montoya die zijn eerste Grand Prix in het Prinsdom moet be'indigen: bij het insturen bij het zwembad lijkt er iets aan zijn achterwielophanging mis en de Colombiaan komt niet zachtzinnig in aanraking met de vangrail.

Coulthard in gevecht met Bernoldi
Verderop in het veld heeft David Coulthard, die vanaf de laatste startplek moest vertrekken, zich achter beide Arrows' genesteld. Jos Verstappen had een voor zijn doen slechte start gemaakt en bevindt zich achter teamgenoot Enrique Bernoldi. De Braziliaan was echter voorafgaand aan de race al verzocht de sneller gebleken Verstappen, indien nodig, voorbij te laten. Dat deed hij dan ook in de zevende ronde, op het rechte stuk, echter, Coulthard weet hij achter zich te houden. Terwijl Verstappen zich van het tweetal losmaakt, ontpopt het gevecht tussen Bernoldi en Coulthard zich tot een beeldbepalend touwtrekken.

Enkele ronden later blijkt Mika Häkkinen, die tot nu toe toch al een bijzonder slecht seizoen beleeft, een probleem te hebben. Hij valt enkele seconden terug en Rubens Barrichello gaat hem bij het uitkomen van de tunnel dan ook voorbij. Häkkinen lijkt veel topsnelheid te missen en hij bezoekt dan ook de pits. Na een stop gaat de Fin echter weer terug de baan op om enkele ronden later definitief de pijp aan Maarten te geven.

David Coulthard raakt ondertussen meer en meer gefrustreerd, omdat hij niet voorbij kan komen aan Enrique Bernoldi. Met name bij het insturen van de bocht bij het Grand Hotel deelt de Schot meerdere keren plaagstoten uit, maar Bernoldi verdedigd uitstekend. Een enkele keer raken de McLaren en de Arrows elkaar zelfs even. Coulthard probeert van het gebrek aan ervaring van de Braziliaan gebruik te maken door tot vier keer toe achter één van zijn snellere collega's aan proberen te kruipen. Michael Schumacher is de eerste bij wie de McLaren-coureur het probeert, maar Bernoldi laat de Duitser netjes voorbij om de deur voor Coulthards neus dicht te gooien. Ook bij Rubens Barrichello, Ralf Schumacher n Eddie Irvine is dat het geval. Uiteindelijk zal het geoliede pitsteam van McLaren de Arrows-coureur de das omdoen en kan Coulthard op weg naar de kop van het veld.

David Coulthard nog blij met zijn pole position op zaterdag

Late pitstops
Het was opvallend hoe lang de meesten van de coureurs wachtten met het maken van hun pitstop. David Coulthard wachtte tot maarliefst de vijfenzestigste ronde, terwijl de race dertien ronden later afgevlagd zou worden. Michael Schumacher is enkele ronden daarvoor de eerste van de top zes die zijn team opzoekt. Dat laat, althans voor enkele minuten, de leiding van de race aan Rubens Barrichello. De Braziliaan maakt enkele ronden later echter ook zijn stop en Schumacher kan de leiding terugnemen.

David Coulthard weet, na de pitstop van Enrique Bernoldi, enkele snelle ronden neer te zetten. Zijn late en slechts zes'neenhalve seconden durende stop stelt hem in staat de Arrows-coureur voorbij te gaan. Na de pitstop laat Coulthard ook nog eens de snelste ronde in de race noteren, terwijl hij met Jean Alesi in gevecht gaat om de vijfde positie. De Fransman moet echter nog een late stop maken voor brandstof en zodoende krijgt Coulthard een extra punt in de schoot geworpen. Alesi is echter dolblij met het eerste punt voor zijn team, Prost, sinds 1999.

Michael Schumacher weet de Grand Prix van Monaco betrekkelijk gemakkelijk te winnen. Het is zijn vijfde overwinning in het Prinsdom, waarmee hij het aantal zeges van wijlen Graham Hill evenaart. Alleen Ayrton Senna heeft er nog één meer behaald in de straten van Monte Carlo. Rubens Barrichello komt als tweede over de meet en bezorgt Ferrari zo een prachtige één-twee.

Eddie Irvine doet Jaguar haar eerste punten van het seizoen cadeau door op een derde plek te eindigen. Daarachter scoort ook Jacques Villeneuve weer een aantal punten, gevolgd door David Coulthard en Jean Alesi. Jos Verstappen finishte als achtste; hij viel overigens vlak na over de eindstreep te zijn gekomen, stil.

De uitslag:
1. Michael Schumacher Ferrari 1u 47m 22,561s
2. Rubens Barrichello Ferrari +0,438s
3. Eddie Irvine Jaguar Cosworth +30,698s
4. Jacques Villeneuve BAR Honda +32,454s
5. David Coulthard McLaren Mercedes -1 ronde
6. Jean Alesi Prost Acer -1 ronde
7. Jenson Button Benetton Renault -1 ronde
8. Jos Verstappen Arrows Asiatech -1 ronden
9. Enrique Bernoldi Arrows Asiatech -2 ronden
10. Kimi Räikkönen Sauber Petronas -5 ronden
11. Tarso Marqus Minardi European -22 ronden (hydraulica)
12. Ralf Schumacher Williams BMW -22 ronden (versnelling)
13. Fernando Alonso Minardi European -24 ronden (versnelling)
14. Heinz-Harald Frentzen Jordan Honda -29 ronden (crash)
15. Giancarlo Fisichella Benetton Renault -35 ronden (crash)
16. Jarno Trulli Jordan Honda -48 ronden (hydraulica)
17. Luciano Burti Prost Acer -54 ronden (remmen)
18. Pedro de la Rosa Jaguar Cosworth -60 ronden (versnelling)
19. Mika Häkkinen McLaren Mercedes -63 ronden (besturing)
20. Olivier Panis BAR Honda -65 ronden (besturing)
21. Juan-Pablo Montoya Williams BMW -76 ronden (crash)
22. Nick Heidfeld Sauber Petronas -78 ronden (crash)

Wereldkampioenschap:
1. Michael Schumacher Ferrari 52 punten
2. David Coulthard McLaren Mercedes 40 punten
3. Rubens Barrichello Ferrari 24 punten
4. Ralf Schumacher Williams BMW 12 punten
5. Nick Heidfeld Sauber Petronas 8 punten
6. Jarno Trulli Jordan Honda 7 punten
Jacques Villeneuve BAR Honda 7 punten
8. Heinz-Harald Frentzen Jordan Honda 6 punten
Juan-Pablo Montoya Williams BMW 6 punten
10. Olivier Panis BAR Honda 5 punten
11. Mika HŠkkinen McLaren Mercedes 4 punten
Kimi Raikkonen Sauber Petronas 4 punten
Eddie Irvine Jaguar Cosworth 4 punten
14. Giancarlo Fisichella Benetton Renault 1 punt
Jos Verstappen Arrows Asiatech 1 punt
Jean Alesi Prost Acer 1 punt

Constructeurskampioenschap:
1. Scuderia Ferrari Marlboro 76 punten
2. West McLaren Mercedes 42 punten
3. BMW Williams F1 Team 18 punten
4. Benson & Hedges Jordan Honda 13 punten
5. Red Bull Sauber Petronas 12 punten
6. Lucky Strike British American Racing Honda 12 punten
7. Jaguar Racing 4 punten
8. Mild Seven Benetton Renault Sport 1 punt
Orange Arrows Asiatech 1 punt
Prost Acer 1 punt

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet