Formule 1

Formule 1: Schumacher krijgt zege in laatste ronde cadeau

Michael Schumacher heeft de Grand Prix van Spanje op zijn naam geschreven, maar niet zonder de 'hulp' van Mika Häkkinen. De Fin viel vanuit leidende positie, in de laatste ronde stil. Daardoor kon Schumacher, met nog een halve ronde te gaan, de leiding overnemen. Montoya wist de tweede plek voor zich op te eisen, terwijl Jacques Villeneuve het podium completeerde.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Een tumultueuze start
In vergelijking tot voorgaande jaren, waarin de Grand Prix van Spanje meer een processie dan een race leek, was die van dit jaar spannend te noemen. Het begint al bij de opwarmronde, als David Coulthard de startprocedure van zijn 'launch-control'-systeem niet in gang gezet krijgt. De Schot moet blijven staan totdat het hele veld vertrokken is en sluit achter aan het veld aan. De start van de race zelf is ook niet zonder problemen, want Heinz-Harald Frentzen kan nauwelijks wegkomen. Net als in het geval van Mika Häkkinen, in Brazilië, kunnen echter alle coureurs langs de gestrande Jordan Honda komen en kan Frentzen, zij het achter aan het veld, zijn race aanvangen.

Een aantal coureurs weet een zeer goede start te maken: Juan-Pablo Montoya kan in enkele bochten zijn teleurstellende twaalfde startpositie goed maken door naar de zesde plek door te stoten en ook Jos Verstappen maakt een vijftal plaatsen goed, ondanks het feit dat het gehele launch-control gebruikte. Verstappens teamgenoot, Enrique Bernoldi, heeft een minder fortuinlijke eerste ronde. De Braziliaan verspeelt zijn voorvleugel en moet direct de pits opzoeken om een nieuwe exemplaar te laten monteren. Ook de achter aan gestarte David Coulthard komt al na de eerste ronde binnen, eveneens voor een nieuwe voorvleugel.

Schumacher en Häkkinen er vandoor
Michael Schumacher gaat intussen aan de leiding van de Grote Prijs. Hij weet een gaatje te trekken van ongeveer een halve seconde en laat enkele keren achter elkaar de snelste ronde van de race noteren. Mika Häkkinen kan de Duitser echter redelijk bijhouden, ondanks het feit dat zijn achterstand oploopt tot ongeveer twee seconden. Schumacher en Häkkinen bewijzen met z'n tweeën 'als vanouds' dat zij een klasse apart vormen ten opzichte van de rest van het veld. Hoewel achteraan rijdend, kan alleen David Coulthard tippen aan de snelheid van de heren: de Schot rijdt tot tweemaal toe de snelste ronde van de race.

In de vijfde ronde van de race kunnen de eerste twee coureurs hun spullen pakken. Heinz-Harald Frentzen zet zijn Jordan Honda naast de Jaguar van Pedro de la Rosa, maar het lijkt of de Spanjaard hem niet ziet. Hij geeft de Duitser veel te weinig ruimte, ook al rijdt hij al naast hem. Vervolgens wordt Frentzen gedwongen over de kerbs te rijden en glijdt zijn achterkant naar rechts, in de richting van de Jaguar. Tenslotte raken de twee auto's elkaar en beide coureurs glijden van het circuit, in het grind: hun race is voorbij.

Actie verderop in het veld
Hoewel de situatie aan de leiding van de race voor de nodige spanning zorgt, vinden de echte gevechten achter in het veld plaats. Daar strijden Giancarlo Fisichella en Fernando Alonso met elkaar om de vijftiende positie. Die plek heeft feitelijk weinig om handen, maar het zal er Alonso alles aan gelegen zijn om in zijn thuisrace de Benetton-coureur te verslaan. Ook Jean Alesi en Jos Verstappen hebben het met elkaar aan de stok, maar het komt niet tot een positiewisseling.

Aan de kop van het veld evenaart Michael Schumacher onderwijl het ronderecord. Dat stond nog altijd op naam van Giancarlo Fisichella en dateerde van 1997, toen de Italiaan nog voor Jordan Peugeot reed. Twee ronden later weet de Duitser het record dan te verbeteren en wordt het idee dat de wijzigingen van aërodynamicareglementen de snelheid niet hebben verminderd eigenlijk alleen maar versterkt. In alle vijf races van het seizoen 2001 zijn de rondetijden namelijk sterk verlaagd.

Eerste pitstops
In de zestiende ronde wordt vervolgens de eerste reguliere pitstop gemaakt. Fernando Alonso verlaat het inmiddels tot drie auto's gegroeide gevecht om de vijftiende plek. Ook Jenson Button zoekt de pits op en zijn linker voorwiel zorgt daar voor problemen. Uiteindelijk staat de jonge Engelsman, die tot nu toe een moeilijk jaar beleeft, ruim achttien seconden stil. David Coulthard gaat in diezelfde ronde voorbij aan Giancarlo Fisichella, die daardoor wordt terugverwezen naar de zestiende plaats.

David Coulthard wordt even daarna echter op een ronde gezet door zijn rivaal in het Wereldkampioenschap, Michael Schumacher. Het is duidelijk wie van hen tijdens de Spaanse Grand Prix de beste zaken doet. En, terwijl Jarno Trulli voorbij gaat aan Juan-Pablo Montoya en Ralf Schumacher door een eigen fout in de grindbak belandt, komen de koplopers de pits in. Zowel Trulli als Montoya 'de twee coureurs voeren een mooie strijd' komen binnen en de Colombiaan weet zijn positie terug te pakken.

Een spel om tienden
Ook Michael Schumacher komt, vanaf de eerste plek, binnen en laat daarmee de leiding van de race aan Mika Häkkinen. Dat is echter van korte duur, want ook de Fin zoekt zijn team op in de pitstraat, maar niet voordat hij de snelste raceronde nog verbetert. Hij heeft dan net geen vierentwintig seconden voorsprong op Schumacher en dat blijkt niet voldoende om een pitstop te maken. De Duitser neemt de leiding dan ook terug in handen en heeft zoÕn drie seconden voorsprong op HŠkkinen.

De tweede 'stint' van de Spaanse Grand Prix wordt vervolgens gekenmerkt door een spelletje touwtrekken door de heren aan de leiding. Eerst weet Mika Häkkinen enkele tienden van een seconde in te lopen op Michael Schumacher en bedraagt de afstand zoÕn twee'neenhalve seconde, dan parreert de Duitser en wordt de afstand weer iets groter en is het gat er bijna drie. Uiteindelijk weet de Ferrarist de overhand te krijgen en vergroot hij het gat naar de McLaren-coureur naar een kleine vier seconden.

Toen Schumacher echter voorbij was aan de Braziliaan, bleek de afstand naar Coulthard echter toch steken op zo'n zes seconden. De volgorde in de top zes veranderde in de laatste ronden niet meer en Ralf Schumacher wist zijn eerste Grand Prix te winnen. Coulthard werd tweede, gevolgd door Barrichello en HŠkkinen. Beide Jordan-coureurs, Trulli en Frentzen, pakten de laatste punten.

Een probleem voor Jos
De tweede serie pitstops wordt in de achtendertigste ronde wordt ingezet door Kimi Räikkönen. de jonge Sauber-coureur rijdt weer een goede race, als is hij minder in beeld dan in eerdere Grands Prix. Jos Verstappen maakt in diezelfde ronde een fout bij het opkomen van het rechte stuk. De Nederlander gaat met hoge snelheid door de grindbak, maar weet zijn weg te vervolgen over een stukje gras, achter het grind. Uiteraard komt Verstappen een ronde later in de pits en wordt zijn Arrows Asiatech voorzien van nieuwe banden en brandstof. Even leek het erop of het linker voorwiel een probleem zou vormen, maar hij wordt weer de baan op gestuurd.

Naast Juan-Pablo Montoya en Jacques Villeneuve komt ook Michael Schumacher, opnieuw de leiding aan Mika Häkkinen latend, binnen. Een ronde later komt ook de andere Ferrari, die van Rubens Barrichello, de pits opzoeken. Terwijl David Coulthard aan de staart van Montoya is beland en een gevecht om de zesde plaats in de race ontstaat, laat Mika Häkkinen een aantal snelle rondetijden noteren. De voorsprong naar de tweede plek van Schumacher groeit gestaag en het lijkt erop dat de Duitser een probleem heeft. Uiteindelijk heeft Häkkinen een marge van ruim zesentwintig seconden en kan hij zijn pitstop maken zonder de leiding te verliezen. Als de Fin de baan weer opkomt, ligt hij twee seconden voor op Schumacher.

Häkkinen vergroot voorsprong, maar kan niet oogsten
Terwijl Rubens Barrichello vanwege een probleem met zijn achterwielophanging uitvalt, weet Mika Häkkinen zijn voorsprong op Michael Schumacher gestaag te vergroten. De Fin is duidelijk bezig zijn vierde overwinning achter elkaar, in de Spaanse Grand Prix, binnen te slepen. De Duitser moet in sommige ronden maarliefst drie seconden prijsgeven en hij kan dan ook niets anders doen dan zijn tweede plaats 'en zes belangrijke punten' te consolideren.

In de vijfenzestigste en laatste ronde slaat echter het noodlot toe voor Mika Häkkinen. Net na het passeren van start-finish, begeeft de koppeling van zijn McLaren Mercedes het. De Fin probeert wanhopig een goede versnelling te vinden om desnoods met een slakkengang het einde van de race te halen, hij heeft tenslotte bijna veertig seconden voorsprong op Michael Schumacher. Het mag helaas niet baten en, met nog een halve ronde te gaan, moet Häkkinen zijn auto aan de kant zetten. Uiteindelijk wordt de Fin als negende geklasseerd.

Even later komt dan Schumacher langszij en de Duitser weet niet wat hem overkomt. Hij krijgt de overwinning in de schoot geworpen en wordt op het podium vergezeld door twee ongebruikelijke namen, namelijk Juan-Pablo Montoya en Jacques Villeneuve. De Colombiaan rijdt zijn eerste Grand Prix uit en haalt meteen zes punten; de Canadees staat voor het eerst sinds 1998 weer op het ereschavot en behaalt ook het eerste podium voor British American Racing.

De officiële uitslag van de Grand Prix van Spanje luidt als volgt:
1. Michael Schumacher Ferrari 1u 31m 03,305s
2. Juan Pablo Montoya Williams BMW +40,738s
3. Jacques Villeneuve BAR Honda +49,626s
4. Jarno Trulli Jordan Honda +51,253s
5. David Coulthard McLaren Mercedes +51,616s
6. Nick Heidfeld Sauber Petronas +1m 01,800s
7. Olivier Panis BAR Honda +1m 04,977s
8. Kimi Räikkönen Sauber Petronas +1m 19,808s
9. Mika Häkkinen McLaren Mercedes -1 ronde
10. Jean Alesi Prost Acer -1 ronde
11. Luciano Burti Prost Acer -1 ronde
12. Jos Verstappen Arrows Asiatech -2 ronden
13. Fernando Alonso Minardi European -2 ronden
14. Giancarlo Fisichella Benetton Renault -3 ronden
15. Jenson Button Benetton Renault -3 ronden
16. Tarso Marqus Minardi European -3 ronden
17. Rubens Barrichello Ferrari ronde 49 (achterwielophanging)
18. Eddie Irvine Jaguar Cosworth ronde 48 (olielek)
19. Ralf Schumacher Williams BMW ronde 20 (spin)
20. Enrique Bernoldi Arrows Asiatech ronde 7 (benzinedruk)
21. Heinz-Harald Frentzen Jordan Honda ronde 5 (ongeval met De la Rosa)
22. Pedro de la Rosa Jaguar Cosworth ronde 5 (ongeval met Frentzen)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet