Formule 1

Formule 1: Ralf Schumacher wint zijn eerste Grand Prix

Ralf Schumacher werd in zijn eerste jaren in Formule 1 vaak slechts aangeduid als 'de broer van'. Sinds de Grand Prix van San Marino, afgelopen weekeinde, is daaraan definitief een einde gekomen. In een Williams BMW op Michelin-banden wist de jonge Duitser geheel op eigen kracht zijn eerste overwinning in Formule 1 te boeken.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Veel actie in eerste fase
Beide McLaren-coureurs startten, geheel tegen de verwachting die door Ferrari tijdens de vrije trainingen gewekt werd in, vanaf de eerste rij. Toen de rode lichten doofden en de eerste Grote Prijs van het Europese seizoen van start ging, maakte Ralf Schumacher een formidabele start. Vanaf de derde positie ging hij Mika Häkkinen en David Coulthard voorbij om, nam de leiding in handen en gaf die niet meer weg. De Ferrari's, vertrokken van een teleurstellende vierde en zesde startplek, vielen nog verder terug, Rubens Barrichello zelfs naar de achtste plaats. Bovendien werd Michael Schumacher in de derde ronde ingehaald door zowel Juan-Pablo Montoya als Olivier Panis en later ook door zijn teamgenoot.

Even later kwamen beide Ferraristi echter weer op gang en sloten zij redelijk gemakkelijk aan bij Panis. Het bleek echter moeilijk om de BAR Honda-coureur voorbij te gaan en ook Kimi Räikkönen wist het trio bij te halen.

In de achtste ronde van de race viel Jos Verstappen uit. Ondertussen ging Barrichello, na twee keer een poging gewaagt te hebben, voorbij aan Panis. Dat de Braziliaan sneller was, bleek toen hij meteen een flink gat wist te trekken. Zijn teamgenoot kroop meteen dichterbij Panis om een ronde later ook te passeren. De beide scharlaken bolides liepen direct in op de Williams BMW van Montoya, terwijl Mika Häkkinen grote moeite had om Jarno Trulli, op een derde positie, in te halen. Daardoor kon zowel Montoya als Barrichello en Schumacher aansluiting vinden. Kimi Räikkönen, in de Sauber, had zijn zinnen gezet op de positie van Panis, maar vanwege een loslatend stuurwiel 'een zeer ongewoon voorval' moest de jonge Fin de strijd opgeven.

Eerste pitstops
In de twintigste ronde maakte Jenson Button de eerste pitstop van de race. Een ronde later was hij echter weer binnen, omdat het team, vanwege een probleem met de datatransmissie, niet kon peilen hoeveel brandstof moest worden bijgetankt. Michael Schumacher kreeg in de drie'ntwintigste ronde een lekke band Ð de oorzaak daarvan, zo bleek later, was de wielophanging. Na eerst nieuwe banden gehaald te hebben bij zijn (ongeplande) pitstop, kwam de Duitser een ronde later weer binnen en moest hij opgeven.

De andere Schumacher
De andere Schumacher, inmiddels ferm aan de leiding van de wedstrijd, klokt nog een aantal maal de snelste rondetijd van de race. Zijn Williams-teamgenoot, Juan-Pablo Montoya, maakt zijn eerste pitstop in Formule 1, die vlekkeloos verloopt. David Coulthard komt, vanaf zijn tweede positie binnen, een ronde later gevolgd door Ralf Schumacher. Barrichello heeft zich onderwijl aan de staart van Häkkinen weten te positioneren en ook tussen Heinz-Harald Frentzen en Montoya, die na zijn stop terugviel naar een achtste plek, ontstaat een kortstondig gevecht. De Colombiaan gaat uiteindelijk buitenom voorbij in de Tamburello. Vooraan weet Ralf Schumacher uit te lopen op Coulthard.

Relatief saai vervolg
De eerste drie Grands Prix van het seizoen 2001 waren dusdanig spannend, al dan niet door toedoen van regenbuien, halverwege de wedstrijd, dat het vervolg van de Grote Prijs van San Marino relatief saai was. In de tweede serie pitstops konden niet veel coureurs van positie wisselen en slechts een enkeling viel uit met problemen. Het enige opvallende aan de laatste fase van de race was het uitvallen van Montoya. Die kwam binnen voor zijn tweede pitstop, maar een probleem met de brandstofslang was er de oorzaak van dat het team haar concentratie verloor. Montoya liet tot tweemaal toe de motor afslaan en de hitte van de remschijven begon op te lopen. Na maar liefst vijfentachtig seconden te hebben stilgestaan wist de Colombiaan de motor toch weer aan de praat te krijgen, maar een (inmiddels) kapotte koppeling verhinderde hem ervan zijn weg te vervolgen.

Tegen het einde van de race leek Arrows-coureur Enrique Bernoldi nog even roet in het eten te gooien voor Ralf Schumacher. De Duitser had veel moeite met het 'lappen' van Bernoldi, waardoor David Coulthard zijn achterstand van zo'n tien seconden terug kon brengen naar iets meer dan zes.

Toen Schumacher echter voorbij was aan de Braziliaan, bleek de afstand naar Coulthard echter toch steken op zo'n zes seconden. De volgorde in de top zes veranderde in de laatste ronden niet meer en Ralf Schumacher wist zijn eerste Grand Prix te winnen. Coulthard werd tweede, gevolgd door Barrichello en Häkkinen. Beide Jordan-coureurs, Trulli en Frentzen, pakten de laatste punten.

De uitslag:
1. Ralf Schumacher Williams BMW 1u 30m 44,817s
2. David Coulthard McLaren Mercedes + 4,325s
3. Rubens Barrichello Ferrari + 34,766s
4. Mika Häkkinen McLaren Mercedes + 36,415s
5. Jarno Trulli Jordan Honda + 1m 25,558s
6. Heinz-Harald Frentzen Jordan Honda -1 ronde
7. Nick Heidfeld Sauber Petronas -1 ronde
8. Olivier Panis BAR Honda -1 ronde
9. Jean Alesi Prost Acer -1 ronde
10. Enrique Bernoldi Arrows Asiatech -2 ronden
11. Luciano Burti Jaguar Cosworth -2 ronden
12. Jenson Button Benetton Renault -2 ronden

Niet gefinisht

13. Tarso Marqus Minardi European ronde 50 (motor)
14. Juan-Pablo Montoya Williams BMW ronde 48 (versnellingsbak)
15. Eddie Irvine Jaguar Cosworth ronde 42 (motor)
16. Giancarlo Fisichella Benetton Renault ronde 31 (motor)
17. Jacques Villeneuve BAR Honda ronde 30 (motor)
18. Gaston Mazzacane Prost Acer ronde 28 (motor)
19. Michael Schumacher Ferrari ronde 24 (ophanging)
20. Kimi Räikkönen Sauber Petronas ronde 17 (crash)
21. Jos Verstappen Arrows Asiatech ronde 6 (uitlaat)
22. Fernando Alonso Minardi European ronde 5 (crash)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet