Formule 1

Formule 1: Coulthard winnaar van weer een race met incidenten

David Coulthard kwam als eerste over de meet aan het einde van de Grand Prix van Brazili'. Het was opnieuw een race die gekenmerkt werd door verschillende incidenten.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

De Braziliaanse Grote Prijs stond bol van de actie. Die begon al toen de auto van Eddie Irvine, nog voor het begin van de opwarmronde, een versnellingsbakprobleem tentoonspreidde. De monteurs waren niet op tijd weg bij de auto en de Noord-Ier werd bestraft met een stop-and-go die hij in de vijfde ronde van de race moest ondergaan. Bij de start zelf veroorzaakte Mika HŠkkinen Ð zij het onvrijwillig Ð een gevaarlijke situatie. Net voordat de rode lichten doofden, begon de Fin druk met zijn armen te zwaaien om aan te geven dat hij een probleem had. De versnellingsbak van zijn McLaren Mercedes had het begeven en hij kon dus niet van start gaan, maar de race was ondertussen officieel begonnen. Het mag een klein wonder heten dat alle coureurs die achter HŠkkinen startten om de gestrande McLaren heen konden manoeuvreren. Michael Schumacher was inmiddels als snelste vertrokken en hij werd gevolgd door Juan-Pablo Montoya. De Colombiaan was gestart van een vierde positie, maar kon profiteren van de slechte starts van zijn teamgenoot Ralf Schumacher en Rubens Barrichello.

Vanwege de gevaarlijke situatie rondom de auto van Mika HŠkkinen, kwam de Safety Car in de baan. Dat was overigens de derde keer in evenveel races dit seizoen, dat die moest komen opdraven. Het veld reed echter slechts een enkele ronde in formatie achter de Safety Car aan, want in ronde drie werd de baan alweer vrijgegeven. Montoya liet zien dat hij het starten vanachter een Safety Car in Amerika, in de Champ Cars, heeft geleerd, want hij plaatste zijn Williams BMW in de eerste bocht al naast Michael Schumachers Ferrari. Daarbij raakten zij elkaars wielen en Schumacher moest zich gewonnen geven. Enkele honderden meters later maakt Rubens Barrichello, in de tweede Ferrari, een grote fout: hij werd waarschijnlijk verrast door de zuigkracht achter de auto van Ralf Schumacher en reed in volle vaart achter op de Williams. Beide coureurs gingen van de baan, maar Schumacher kon nog in de pitstraat komen. Daar zou hij een aantal ronden stilstaan om in de achtste ronde aan een opmars te beginnen.

Mooi gevecht
Aanvankelijk wist Michael Schumacher het tempo van Juan-Pablo Montoya goed bij te houden. In de zesde ronde van de race wist hij zich zelfs even naast de Colombiaan te plaatsen, toen die zich verremde en een wiel blokkeerde. Schumacher kwam er echter niet voorbij. Achter de koplopers vond intussen ook een mooi gevecht plaats tussen Heinz-Harald Frentzen en Jacques Villeneuve. De Canadees haalde zijn oud-Williams-teamgenoot in, maar de Duitser wist zijn positie terug te pakken. Het is mogelijk dat de twee elkaar bij deze acties raakten, want een paar ronden later begaf Villeneuve zich in de pits, waarbij de voorwielophanging van zijn BAR Honda grondig werd gecontroleerd. Even later haalde de andere BAR-coureur, Olivier Panis, de Sauber van Nick Heidfeld in en toonde Ralf Schumacher zich ontketend door de snelste ronde van de race te laten noteren. In de vijftiende ronde bleek dat beide coureurs van British American Racing Honda uit het juiste hout gesneden zijn. Panis stak namelijk Heinz-Harald Frentzen voorbij in een gevecht om de vijfde plaats en Jacques Villeneuve ging in de eerste bocht buitenom voorbij aan de Jaguar van Eddie Irvine. Ronde nummer zesentwintig zag de eerste reguliere pitstop plaatsvinden: Jean Alesi zocht zijn team op om zijn Prost te laten voorzien van nieuwe banden en brandstof. Een ronde later kwam ook de als tweede geplaatste Michael Schumacher naar binnen en gaf Fernando AlonsoÕs Minardi, in de pitstraat, de geest.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet