Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Ferrari één en twee in spectaculaire Grote Prijs van Maleisië

De Grand Prix van Maleisië heeft Michael Schumacher en Rubens Barrichello als eersten over de streep zien komen. Jos Verstappen reed een ijzersterke race die helaas niet met punten werd beloond.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

De uitslag van de Grote Prijs van Maleisië is op zich weinig verrassend, na de kwalificatie van gisteren. Michael Schumacher en Rubens Barrichello vertrokken van de eerste twee plaatsen en eindigden de race in dezelfde volgorde, maar niet na de nodige gebeurtenissen. Voorafgaand aan de race, bij het wegrijden voor de opwarmronde, komt Heinz-Harald Frentzen moeilijk weg. Zijn Jordan Honda heeft problemen met de toerentallen. De Duitser rijdt langzaam achter het veld aan en kiest ervoor uit de pitstraat te starten. Hij heeft echter het geluk dat Giancarlo Fisichella zijn positie niet goed kan innemen, waardoor de start uitgesteld wordt. Er wordt een incident met auto nummer 14 - Jos Verstappen - gemeld, maar daaraan wordt later geen gevolg meer gegeven. Wel wordt Fisichella als veroorzaker van de herstart aangewezen en moet zijn Benetton Renault achteraan het veld neerzetten, maar Frentzen vaart wel bij de herstart, want hij mag zijn negende positie op de grid weer innemen. Echter, ook de opwarmronde voor de tweede start geeft problemen, want Juan-Pablo Montoya komt niet weg.

Alle andere deelnemers gaan hem voorbij en zijn Williams BMW wordt achteruit de pits ingeduwd. Montoya wil, vanuit de pitstraat, starten in de reserveauto, maar daarvoor moet hij de halve pitstraat doorrennen om op tijd bij zijn wagen te zijn.

Bliksemstart
Eindelijk kan de race dan van start gaan, maar bij de eerste bocht is het meteen alweer raak. Ralf Schumacher heeft een fantastische start en weet zijn Williams naast de Ferrari van Rubens Barrichello neer te zetten, maar de Braziliaan geeft hem een tik tegen het linker achterwiel en de Duitser komt achterstevoren te staan. Gelukkig kunnen alle auto's ongedeerd langs de gestrande auto rijden, maar Ralf Schumacher heeft, ondanks zijn uitstekende derde startpositie, een zware race in het vooruitzicht. Kimi Räikkönen komt in zijn tweede Grand Prix niet goed weg en is de eerste uitvaller. Jos Verstappen blijkt de grote winnaar van de perikelen bij de start, want hij weet in de eerste twee bochten maarliefst twaalf posities te winnen - van een achttiende startplaats rijdt hij nog in dezelfde ronde op een zesde plaats. Jarno Trulli heeft het ook goed gedaan, want hij heeft zich weten op te werken naar de derde plaats. Olivier Panis maakt in de tweede ronde een spannend moment mee: het lijkt erop dat er een olieleiding is gesprongen, want de Fransman glijdt achteruit, met de vlammen om zijn hoofd slaand, de grindbak in. Gelukkig kan hij ongedeerd uitstappen.

Een ronde later zet, als een volslagen verrassing, de regen in. Die komt zó uit het niets, dat beide Ferrari-coureurs op hetzelfde moment, in dezelfde bocht van de baan schieten. Trulli gaat daardoor aan de leiding, maar dat is van korte duur, want vanwege de enorme regenval glijdt coureur na coureur op het gras en in het grind. Giancarlo Fisichella, Luciano Burti, Eddie Irvine en Tarso Marques nemen een verstandige keuze, want zij zijn de eerste die de pits inkomen. Burti en Irvine hebben dan een probleem, want zij stoppen, natuurlijk, beide bij hetzelfde team, waardoor de één op de ander moet wachten. Dat lot is ook Ferrari beschoren. Barrichello wist, na zijn schuiver, als eerste weer op het circuit te komen, op de voet gevolgd door Schumacher. De Braziliaan is echter de eerste die in de pitstraat arriveert. Hij staat daar ongelofelijk lang stil, want eerst draait het team intermediate-banden - opgesneden droog-weerbanden - op de Ferrari, ruilt die vervolgens in voor regenbanden, om tenslotte toch weer voor de intermediates te kiezen. Michael Schumacher staat de volle één minuut en twaalf seconden achter de Braziliaan te wachten, tot hij uiteindelijk aan de beurt voor is een bandenwissel. Zijn bolide wordt meteen van intermediates voorzien, wat even later een goede keuze bleek.

In dezelfde ronde schieten overigens Jacques Villeneuve, Nick Heidfeld én Jarno Trulli er in dezelfde bocht af. Ook David Coulthard brengt de grindbak een bezoek, maar hij kan later zijn weg vervolgen. Enrique Bernoldi moet zijn race staken, nadat ook hij van de baan is gegaan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet