DTM

DTM: 3e en 4e ronde DTM, Norisring. Zo spannend kan toerwagenracen zijn

"De beste races uit de historie van de DTM." De euforie na afloop van de beide wedstrijden op de Norisring in Neurenberg was niet van de lucht. Goed, wellicht wat overdreven 'we kunnen ons nog diverse andere mooie races herinneren' maar feit is dat er op het 2,3 km korte stratencircuit een perfecte show geboden werd. Opel-coureur Joachim Winkelhock en Mercedes-rijder Bernd Schneider gingen beide met een hoofdprijs naar huis. Keurig verdeeld, zoals dat in de DTM hoort. Althans, naar buiten toe. Achter de schermen zijn er de nodige ontwikkelingen, die niet altijd van veel professionaliteit getuigen.

Tekst: René de Boer
Foto's: PR

Een ding is duidelijk: sportief gezien is de nieuwe DTM een succes. De dominantie van Mercedes-Benz, die velen voor aanvang van het seizoen vreesden, blijft tot nog toe uit. Na zes wedstrijden hebben Opel en Mercedes elk drie overwinningen en Opel heeft twee pole-positions, tegen een voor de concurrentie uit Stuttgart. Alleen het Abt-Audi-team is nog een heel eind verwijderd van succes, al wordt wel duidelijk dat men de achterstand aan het inlopen is. Op de Norisring kwalificeerde Christian Abt de Audi TT-R op de elfde plaats, minder dan een seconde achter de snelste man, Opel-rijder Joachim Winkelhock. De qualifying was al spannend, want op de langzaam opdrogende baan werden de tijden steeds sneller. Halverwege de training spinde Mercedes-routinier Ludwig en reed tegen de Opel van Winkelhock aan, waarbij beide autoÕs behoorlijk beschadigd raakten. Na reparatie ondernam Winkelhock in de slotfase nog een poging en verdrong de tot dan toe snelste man Marcel Tiemann van de eerste plaats. Achter Winkelhock en Tiemann bezetten Schneider en Ludwig de tweede startrij, gevolgd door de beide Opels van Stefano Modena en Manuel Reuter.

Christian Abt presteerde sterk in de training, maar in de races had het Abt-team veel pech

Het podium na de eerste race, winnaar Winkelhock geflankeerd door Klaus Ludwig en Manuel Reuter

Bandenloterij
Voor 76.000 toeschouwers startte op zondag de eerste race bij droog weer. Enkele coureurs gokten toch op regen, maar dat zou achteraf een verkeerde beslissing blijken. Winkelhock nam de leiding en hield deze de hele race in handen. Hij kon profiteren van de strijd om de tweede plaats tussen Mercedes-rijders Tiemann en Ludwig. De 50-jarige Ludwig toonde zich op de Norisring zeer sterk, hij veroverde in de 16e ronde de tweede plaats. Manuel Reuter werkte zich ook goed naar voren, evenals Bernd Schneider. De twee oud-kampioenen wisselden tweemaal van positie, maar uiteindelijk won Winkelhock voor Ludwig, Reuter, Schneider en Bartels. Christian Abt kon zijn goede trainingsresultaat niet in racesucces omzetten: hij staakte de strijd vanwege een kapotte versnellingsbak. Ook teamgenoten Aiello en Nissen vielen uit.

Op historische gronden. Laurent Aiello in actie op de Norisring

In de tweede race won Bernd Schneider, mede dankzij een razendsnelle bandenwissel

Tweede race
Voor de tweede race startten alle rijders met uitzondering van Pedro Lamy op regenbanden. Winkelhock nam opnieuw de leiding, voor Ludwig, Schneider en Reuter. In de tweede ronde stak Schneider in de Grundigkehre Ludwig voorbij en nam zo de tweede plaats over. Schneider was de eerste die in de elfde ronde binnenkwam voor een bandenwissel. Snel daarna wisselden ook de andere rijders, Schneider en Ludwig waren echter de enigen die minder dan tien seconden stilstonden. Zo luidde dan ook de volgorde na de pitstops: Schneider voor Ludwig en Winkelhock. Manuel Reuter reed goed in de tweede helft van de race. Hij werkte zich op naar de tweede plaats na een uitermate spannende strijd met Winkelhock en Ludwig. De winst ging naar Schneider, voor Reuter en Ludwig. Daarmee nam Schneider de leiding in het kampioenschap over.

Manuel Reuter reed goed in de tweede helft van de race. Hij werkte zich op naar de tweede plaats na een uitermate spannende strijd met Winkelhock en Ludwig.

Commentaar: Hoe nu verder?
Sportief gezien valt er op de DTM weinig aan te merken. Het lijkt er een beetje op of het kampioenschap zich ontvouwt als een tweestrijd tussen Bernd Schneider en Manuel Reuter, maar ook Joachim Winkelhock maakt nog kans en Klaus Ludwig heeft aangetoond dat hij ondanks een jaar pauze het racen bepaald nog niet verleerd is! Wat de klasse echter wel nodig heeft, is een derde en liefst nog een vierde fabrikant die het veld komen versterken. Op langere termijn is dat essentieel voor de toekomst van het kampioenschap. Bovendien is het belangrijk dat er aan de fans gedacht wordt. Dat de organisatie er in Neurenberg eindelijk in slaagde om de namen van de rijders op de zijruiten van de auto's te krijgen, is in ieder geval een bewijs dat er soms naar kritiek wordt geluisterd, al duurt het wel lang om de oplossing te vinden die iedereen zomaar had kunnen bedenken.

Autosport bestaat bij de gratie van fans, iets wat men in de Verenigde Staten al jaren heel goed begrijpt. De DTM-organisatie moet er daarom voor zorgen, het contact met de fans niet kwijt te raken, want dan is de serie ten dode opgeschreven. De knullige manier waarop de particuliere DTM-internetsites van fans worden aangepakt, getuigt wat dat betreft echter van weinig professionaliteit. Ook de kwaliteit van de tv-berichtgeving en vooral het commentaar laat nog het nodige te wensen over. Sommigen zeggen, dat de DTM nog in de beginfase zit, maar in feite is het op vele fronten een voortzetting van een serie die zich tussen 1984 en 1996 in twaalf jaar tot een top-kampioenschap ontwikkeld had. Hopelijk leert men van de fouten uit het verleden!

Uitslag:

Race 1:
1. Joachim Winkelhock, Dui, Opel Astra V8 Coupé 44r. in 38,41;920
2. Klaus Ludwig, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 5;893
3. Manuel Reuter, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 6;090
4. Bernd Schneider, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 7;952
5. Michael Bartels, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 8;192
6. Marcel Tiemann, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 10;277

Race 2:
1. Bernd Schneider, Dui, Mercedes-Benz CLK, 44r. in 40,36;772
2. Manuel Reuter, Dui, Opel Astra V8 Coupé ;, op 14;865
3. Klaus Ludwig, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 15;777
4. Joachim Winkelhock, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 21;990
5. Michael Bartels, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 30;402
6. Uwe Alzen, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 30;949

Stand na zes van 18 races:
1. Bernd Schneider, 82
2. Manuel Reuter, 79
3. Joachim Winkelhock, 67  
4. Marcel Fässler, 48
5. Klaus Ludwig, 34 
6. Timo Scheider, 32

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet