DTM

DTM: Opel slaat terug in derde en vierde race DTM op Oschersleben

Terwijl in Le Mans de sportwagens hun ronden draaiden, kwam het DTM-circus voor de tweede maal dit seizoen in actie, dit keer op het Motopark Oschersleben in de voormalige DDR. Een baan die niet echt geliefd is, omdat inhalen er met de vele krappe bochten nagenoeg onmogelijk is. De races mondden dan ook uit in een niet al te spectaculaire vertoning. Na de dominantie van Mercedes in de openingsronde op Hockengheim bepaalden ditmaal de Opels de gang van zaken. Manuel Reuter stond tweemaal bovenop het podium.

Tekst: René de Boer
Foto's: Sportbild-Redaktion G.&H. Müller

Opel en Abt-Audi testten de week voor de race al in Oschersleben en boekten tevredenstellende resultaten. "We hebben hard aan de afstelling gewerkt en zijn een stuk verder gekomen", meldde technisch directeur Donatus Wichelhaus van het Opel Performance Center. Dat bleek al in de vrije trainingen, en in de kwalificatie stonden er vier Opels op de eerste twee startrijen. Manuel Reuter had de pole, de eerste voor Opel in de nieuwe DTM-periode. En dat terwijl hij al op zijn eerste snelle ronde van de baan spinde en voor langdurige reparatie terug naar de pits moest. "Het team heeft de auto snel weer in orde gekregen. Op mijn snelle ronde zag ik na iedere sector een min-teken op mijn display, dus toen wist ik dat het goed zat", aldus de sympathieke coureur. Reuters Phoenix Racing-teamgenoot Michael Bartels stond op de tweede plaats, gevolgd door Joachim Winkelhock en Eric Hélary namens het Holzer-team. Bernd Schneider kwalificeerde zich als vijfde en was daarmee beste Mercedes-rijder, gevolgd door opnieuw twee Opel-coureurs, Timo Scheider en Stefano Modena.

De Brit James Thompson maakte op Oschersleben zijn DTM-debuut in de Abt-Audi TT-R.
(Foto: Team Abt Sportsline / Speedpool)

Blijdschap op het podium bij dagwinnaar Reuter
In de eerste race nam Reuter de leiding bij de start, gevolgd door de complete Opel-falanx, die Bernd Schneider naar de zevende plaats had verdrongen. In de zevende ronde nam Schneider de zevende plaats over van Opel-rijder Timo Scheider, terwijl Michael Bartels niet lang daarna spinde en rondenlang vastzat in de grindbak. Bernd Schneider werkte zich steeds verder naar voren en duelleerde lange tijd met Eric Hélary, waarna beiden zelfs met elkaar in botsing komen en Schneider de derde plaats overneemt. Uiteindelijk won Reuter, gevolgd door Winkelhock en Schneider. De gele Audi's TT van het Abt-team reden consequent achteraan: gastrijder Roland Asch eindigde als beste Audi-coureur op de 15e plaats, voor Kris Nissen en James Thompson.

Manuel Reuter behaalde voor Opel de eerste overwinningen in de nieuwe DTM. Joachim Winkelhock werd in de rode SportBild-Astra beide malen tweede.

Volop actie
De Brit Thompson startte niet in de tweede race, omdat hij in de eerste wedstrijd een enorme brandwond op het linker bovenbeen had gekregen, door schuring van de veiligheidsgordel.
Volop actie na de start: in de eerste bocht spinden drie Opels: voor Christian Menzel was de race ten einde, Stefano Modena en Michael Bartels zouden later in de pits de strijd staken. In de eerste ronde kwamen ook Uwe Alzen en Darren Turner met elkaar in botsing, waardoor Turner uitviel. Manuel Reuter had van dit alles geen last: hij leidde de wedstrijd voor Winkelhock en Schneider. In de negende ronde was Bernd Schneider echter iets te enthousiast. Hij spinde en kwam tegen een bandenstapel aan. De coureur stapte uit om de auto te inspecteren, en toen hij zag dat er niets noemenswaardigs kapot was, stapte hij weer in en reed verder.
Na 28 ronden werd Manuel Reuter opnieuw als eerste afgevlagd, gevolgd door Winkelhock en Mercedes-junior Fässler. Ditmaal vielen de beide overgebleven Audi's uit, Asch met een kapotte stuurbekrachtiging en Nissen met een kapot differentieel.

Nadenken over verbeteringen bij het Team Abt Sportsline: Roland Asch met hoofd techniek Albert Deuring
(Foto: Team Abt Sportsline / Speedpool)

Tevreden gezichten
Tevreden gezichten waren er na de beide races in het Opel-kamp, waar men duidelijk de aansluiting met concurrent Mercedes lijkt te hebben gevonden. Dat is een belangrijk aspect voor het verdere verloop van het kampioenschap, want natuurlijk is niemand erbij gebaat als een merk domineert en de concurrentie geen schijn van kans heeft. Vandaar dat ook Hans Werner Aufrecht, niet alleen baas van het Mercedes-team AMG, maar ook de voorzitter van DTM-organisatie ITR, tevreden was met het verloop van het Oschersleben-weekeinde: "We hebben sterke concurrenten nodig, dat komt het niveau van de serie alleen maar ten goede."

De Audi TT's van het Team Abt Sportsline kunnen nog niet bepaald tot die sterke concurrenten worden gerekend. "Toch komen we steeds verder", blijft teambaas Hans-Jürgen Abt optimistisch. "Iedere test is voor ons een vooruitgang." Voor de volgende race, 9 juli op de Norisring in Neurenberg, wil het Abt-team gaan testen in Groot Brittannië. Ook beschikt het Beierse team dan over een nieuwe motorvariant. Vooralsnog zijn de ogen echter vooral gericht op de strijd tussen Mercedes en Opel, waarin het nu gelijk staat. Wordt vervolgd.

Uitslag:

Race 1:
1. Manuel Reuter, Dui, Opel Astra V8 Coupé, 28r. in 41.14,541
2. Joachim Winkelhock, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 7,191
3. Bernd Schneider, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 17,027
4. Eric Hélary, Fra, Opel Astra V8 Coupé, op 23,420
5. Timo Scheider, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 23,977
6. Thomas Jäger, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 24,291

Race 2:
1. Manuel Reuter, Dui, Opel Astra V8 Coupé, 28r. in 41.02,835
2. Joachim Winkelhock, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 7,825
3. Marcel Fässler, Zwi, Mercedes-Benz CLK, op 9,960
4. Thomas Jäger, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 21,345
5. Peter Dumbreck, GBr, Mercedes-Benz CLK, op 30,238
6. Marcel Tiemann, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 30,855

Stand na 4 races:
1.Manuel Reuter en Bernd Schneider, 52 punten
3.Marcel Fässler, 44
4.Joachim Winkelhock, 37
5.Timo Scheider, 32
6.Peter Dumbreck, 24

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet