Groeten uit ...

Formule E: Groeten uit Hongkong

Paddock
Blik op de Formule E-paddock met de fraai verlichte hoogbouw van Hongkong Central op de achtergrond

Afgelopen weekeinde vond op het 1,86 kilometer korte Harbourfront Circuit in Hongkong Central de start van het seizoen 2017/2018 in het FIA Formule E-kampioenschap plaats. AUTOSPORT.NL was ter plekke - na de FIA WEC in Sjanghai, Japans Super GT in Motegi en de Grand Prix van Macau ons vierde evenement in Azië in vijf weken tijd - en deed verslag van de races inclusief voor- en naspel. Hongkong is altijd een fijne stad om te zijn en we vermaakten ons, net als eerder dit jaar al in New York, wederom zeer met de beide Formule E-wedstrijden, die volop actie boden. Natuurlijk halen die-hard-autosportfans er nog steeds hun neus voor op, maar de gestage toestroom van fabrikanten en sterke coureurs in de serie en de toenemende mediabelangstelling geven aan dat er veel positieve elementen aan de Formule E zitten. Bovendien brengt de serie met races in grote steden de autosport naar het publiek, in plaats van omgekeerd. En de opnamen van de raceauto's met de schitterende skyline van Hongkong Central op de achtergrond zijn indrukwekkend te noemen. Wat we rondom de races verder nog ontdekten, was genoeg voor een sfeerreportage.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions, Audi/Michael Kunkel (1), Stefan Bomhard (1)

IMG 9764

Een van de eersten die we in de paddock troffen, was André Couto, in Portugal geboren maar met Macanese nationaliteit. Couto is tevens de enige coureur uit Macau die, in het jaar 2000, de Formule 3-Grand Prix van Macau wist te winnen. Het afgelopen weeekeinde was hij de eerste die de voor dit seizoen in de Formule E nieuw ingestelde positie van 'drivers' steward' bekleedde. "Het gaat inmiddels weer wat beter met me, maar in topconditie ben ik nog niet", verklaarde Couto, die afgelopen juli zwaar crashte tijdens een race van het Chinees GT-kampioenschap op Zhuhai en daarbij een lendenwervel brak.

IMG 9765

Op vrijdagmiddag was er een zogeheten 'media pen' waarbij alle coureurs beschikbaar waren voor interviews. Met 500 geaccrediteerde journalisten werd van deze mogelijkheid op grote schaal gebruik gemaakt.

IMG 9767

Drievoudig Le Mans-winnaar André Lotterer is dit jaar één van de nieuwkomers in de Formule E, de Duitser met Belgische wortels rijdt voor het Chinese Techeetah-team.

IMG 9768

Deze verslaggeefster interviewt NIO-coureur Oliver Turvey voor een videobijdrage en houdt haar notitieboek met vragen goed bij de hand.

IMG 9770

Na de interviews was het tijd voor de 'track walk', waar we ook een rondje meeliepen. De wegen die het circuit vormden waren nog gewoon opengesteld voor het verkeer, dus het leverde af en toe wat spannende situaties met taxi's en bestelbusjes op, maar uiteindelijk ging het allemaal goed.

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 december 2017 18:35

    Formule E is een EVENEMENT waar veel bezoekers (anders dan toeschouwers) naar toe komen in hun stad (dus vaak de lokale bezoekers) die gewoon een aparte gezellige dag uit willen hebben met het hele gezin. Er is voor elk wat wils en het is een beetje in de stijl van de formule een maar dan veel goedkoper en toegankelijker. De E village is voor het hele gezin leuk en de mensen zijn benieuwd naar de nieuwe technologie. Alles wordt in één dag afgewerkt dus een zeer druk compact evenement van begin tot eind. De autofabrikanten kunnen hun modellen en technologie ten toon stellen en men kan op de baan de diverse merken ook aan hek werk zien zonder de stank en lawaai waar de jongere generatie niet meer van gediend is. Moderne autosport met moderne technologie voor een breed publiek. Deze tak van autosport kan en mag men NIET vergelijken met de huidige autosport. Ondanks dat je de conventionele autosport moet beleven, ruiken en horen, is dit een nieuw type van beleven. Daarom wordt deze tak georganiseerd in een grote (wereld) stad voor de toegankelijkheid, bereikbaarheid voor het grote jonge publiek en tegen een schappelijke toegangsprijs!!!!

    • 2
    • 0
     
    Caseykvt 05 december 2017 21:17

    Ik kijk autosport voornamelijk op TV (ga af en toe eens naar Zolder, Venray en ooit nog eens naar Zandvoort). Ik volg alles met 4 vier wielen en een aandrijflijn. Ik merk dat het voor mij niet uit maakt wat voor soort technieken er gebruikt worden, wat er op het paddock gebeurt, wat voor geluid de auto's maken. Zolang ik maar ge-entertained wordt. Hoewel ik de autowissel halverwege de race bij Formula E nog steeds wat knullig vind overkomen, vind ik het leuk, close racing met aansprekende namen! Een voordeel wel dat deze klasse enkel op echte stratencircuits uitkomt want op een Yas Marina, COTA of Shanghai zou deze klasse niet uit de verf komen lijkt me.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 06 december 2017 08:44

    Waarschijnlijk gaat dit de F1 niet vervangen en dat is prima, hopelijk kunnen ze naast elkaar blijven bestaan. Het trekt een heel breed publiek, en zo lang de races spannend zijn, blijf ik kijken. Hopelijk komt er ooit een ePrix in de buurt. Het valt overigens wel op dat van de originele ePrix alleen Berlijn en Monaco over zijn...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet