Formule 1

Formule 1: Coulthard wint GP Monaco na uitvallen Schumacher

Maar liefst drie starts waren ervoor nodig om de 2000-editie van de Grand Prix van Monaco onderweg te krijgen. De eerste start werd namelijk afgebroken, nadat Pedro Diniz (Sauber) en Alexander Wurz problemen hadden op de startgrid. De tweede startprocedure ging wel goed, ware het niet dat het computersysteem van de wedstrijdleiding op hol sloeg en spontaan code rood aangaf! Tijdens code rood tikte Jenson Button met de punt van zijn Williams de Arrows van Pedro de la Rosa in de langzame Loews-bocht in de rondte, hetgeen meteen het einde van het Grand Prix weekende voor De la Rosa betekende.

Tekst: Dirk van Zon

De Spanjaard had namelijk 's ochtends al éèn van de auto's platgereden tijdens de warming-up en er was dus geen reserveauto meer voor handen.

Bij de derde start ging het dan eindelijk wel helemaal goed en Michael Schumacher ging er als een haas vandoor, met in zijn kielzog de hier uitstekend opererende Jordan coureur Jarno Trulli (vanaf de 2e startplek vertokken). Daarchter meteen de snelste McLaren (Coulthard) en Trulli's teammaat Frentzen. Mika Häkkinen had ietwat telurstellend (5e) getraind en had de moeilijke taak om de knalgele Jordan van Frentzen te passeren. Coulthard zat feitelijk meteen in een zelfde moeilijke positie, want zowel hij als Häkkinen waren wellicht sneller dan de Bensons & Hedges Jordan's, maar konden er in de smalle straten van Monte Carlo niet voorbij.

Intussen had Michael Schumacher al een grote voorsprong opgebouwd en hij leek dan ook op weg om het aantal zeges van Graham Hill (5 keer winnaar in Monaco) te evenaren. "Schumi" kon halverwege de race dankzij de grote voorsprong dan ook makkelijk een pitstop maken, zonder daarbij de leiding te verliezen aan Jarno Trulli. Kort daarna valt Mika Häkkinen plots stil, maar kan nog wel de pitbox bereiken. Daar wordt de auto ge-reset en kan hij gewoon weer zijn weg vervolgen. Een vreemde situatie, die de Fin later in de race nogmaals zou meemaken.

Ook de in tweede positie rijdende Jarno Trulli valt uit (defecte versnellingsbak) en is uiteraard erg teleurgesteld. Het veld dunde inmiddels erg uit, met vele klappers in de moeilijke bocht St. Devöte. Ralf Schumacher schoof daar zo hard de vangrails in dat hij met een brancard (beenwond) moest worden weggedragen.

Jos Verstappen is inmiddels met de enige gestarte Arrows opgerukt naar een sterke 8e plaats in de wedstrijd, ondanks grote problemen (remproblemen, koppelingsprobleem, veel overstuur) met zijn bolide. Hij heeft in het eerste deel wel een keer of drie de chicane na de tunnel moeten afsteken, puur omdat de auto er bijna niet normaal doorheen te loodsen viel. Verstappen wil echter zeker niet zomaar opgeven, want hij weet natuurlijk ook dat er traditioneel veel uitvallers zijn op Monaco.

En dan gebeurt het onvoorstelbare: op het rechte stuk in het warme Monaco breekt er iets aan de achterwielophanging van de Ferrari van Michael Schumacher. 'Schumi' weet de Ferrari op voorbeeldige wijze onder contrôle te houden en kan doorhobbelen naar de pits, maar de monteurs kunnen de gehavende bolide niet meer snel repareren. Einde race dus voor de Duitser, die tot dat moment zoals gezegd dus souverein aan de leiding ging.

Bij McLaren/Mercedes meteen lachende gezichten, want hun rijder (nieuwe kopman?) Coulthard nam nu dankbaar de leiding over, met Heinz-Harald Frentzen in de achtervolging.

Jos Verstappen heeft inmiddels de handen overvol om de Orange-Arrows op de baan te houden. Zo vol zelfs dat hij zijn wagen niet meer in het juiste spoor weet te houden in het snelle Tabac. Een stevige smak achterwaarts in de vangrails betekenen einde oefening voor Verstappen en dus wederom twee Arrows' voortijdig uit de strijd.

Met Coulthard aan de leiding en nog maar enkele ronden te gaan raakt Frentzen de vangrails in St. Devöte en moet hij ook opgeven. Een domme actie van de Duitser, die dit jaar nog niet zo goed mee kon komen met de Jordan/Mugen-Honda, als hier in het zonnige Monaco, want de wagen ging op het stratencircuit als vergif.

Na 78 ronden wordt David Coulthard, die dit jaar de enige serieuze concurrent voor Schumacher lijkt te gaan worden, als winnaar afgevlagd. Rubens Barrichello (Ferrari) en Giancarlo Fisichella (Benetton) bezetten de overige plaatsen op het ereschavot.

Eddie Irvine (4e) haalde de eerste punten voor Jaguar binnen en Mika Häkkinen finishte achter landgenoot Salo als 6e.

Uitslag Grand Prix van Monaco:
1. David Coulthard - McLaren/Mercedes
2. Rubens Barrichello - Ferrari
3. Giancarlo Fisichella - Benetton/Playlife
4. Eddie Irvine - Jaguar/Cosworth
5. Mika Salo - Sauber/Petronas
6. Mika Häkkinen - McLaren/Mercedes
7. Jacques Villeneuve - B.A.R./Honda
8. Nick Heidfeld - Prost/Peugeot
9. Johnny Herbert - Jaguar/Cosworth

Stand W.K. F1 voor coureurs:
1. Michael Schumacher - Ferrari - 46
2. David Coulthard - McLaren/Mercedes - 34
3. Mika Häkkinen - McLaren/Mercedes - 29
4. Rubens Barrichello - Ferrari - 22
5. Giancarlo Fisichella - Benetton/Playlife
6. Ralf Schumacher - Williams/BMW - 12
7. Jacques Villeneuve - McLaren/Mercedes - 5
Heinz Harald Frentzen - Jordan/Mugen - 5

Stand W.K. F1 voor constructeurs:
1. Ferrari 68
2. McLaren/Mercedes 63
3. Williams/BMW 15
4. Benetton 14
5. Jordan 9
6. B.A.R. 6
7. Jaguar 3
7. Sauber 3
9. Arrows 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet