Formule 1

Formule 1: Michael Schumacher brengt tifosi in extase op Imola

Michael Schumacher heeft op het Circuit van Imola genoemd, zijn derde opeenvolgende overwinning van dit seizoen geboekt. Schumacher prikte anderhalve seconde (!) voor aartsrivaal Mika Häkkinen zijn rode bolide over de streep. Häkkinen had echter vrijwel de hele race aan de leiding gelegen op de voet gevolgd door Schumacher. Schumacher pakte echter met een tactisch zeer sterke tweede pitstop de leiding van Häkkinen over en stond die vervolgens niet meer af.

Tekst: Dirk van Zon

Aanvankelijk kwam Michael Schumacher niet zo goed van zijn plek bij de start. Hij had erg veel wielspin en koos meteen positie voor de eerste bochtenpartij, waarbij hij notabene zijn broer Ralf in het gras drukte. Häkkinen kwam wel voorbeeldig weg en leek meteen een gat te gaan slaan. Dat lukte hem echter niet, want Schumacher sloot meteen aan. Met z'n tweeën liepen ze weg bij achtervolgers Barrichello en Coulthard, waarbij Coulthard de snellere van de twee leek, maar Barrichello niet kon passeren op het lastige Imola, waar het sowieso moeilijk inhalen is. Lange tijd lukte het Barrichello om met een heel "brede" Ferrari de zilveren pijl van Coulthard achter zich te houden. De tweede pitstop van beide matadoren was bloedstollend. Beiden stonden vrijwel tegelijk stil. Barrichello was echter net iets vlugger weg en reed bijna tegen Coulthard's "kont" aan. Coulthard passeerde dus in de pitstraat Barrichello en daarna reed de Schot gauw weg. Het tempo van Häkkinen en Schumacher kon hij echter geen moment bijbenen.

Jos Verstappen kende weer een haast vanzelfsprekende superstart (vanaf de 16e plaats). Het staat eigenlijk steeds al van te voren vast dat hij enkele posities goedmaakt bij de start, de vraag is echter hoeveel. Dit maal waren het maar liefst 5 concurrenten die hij in de openingsronde passeerde. Na enkele ronden moest hij echter al met een mankement aan het rechter voorwiel de Arrows pitbox opzoeken. Na een korte controle van zijn monteurs kon hij echter weer de baan op, zij het met een ronde achterstand. Verstappen zou als teleurstellend laatste finishen. Voor teamgenoot De la Rosa zag het er aanvankelijk iets beter uit. Hij bezocht, in 9e positie liggend, de Arrows pitbox voor een geplande stop. Qua pitstoptactiek moet er bij Arrows echter nog het nodige gebeuren, want De la Rosa viel terug naar de 15e stek. Later zou De la Rosa met een spectaculaire schuiver aan het eind van het rechte stuk het strijdtoneel verlaten. Middels een schuiver verliet ook Jarno Trulli met de Jordan de wedstrijd, en dat met nog slechts enkele ronden te gaan. Diens Jordan-teamgenoot Heinz-Harald Frentzen moest al in de 4e ronde de strijd staken, na een probleem met de versnellingsbak. Geluk bij een ongeluk voor Frentzen was dat hij nu gauw in een gereedstaande helicopter kon springen om gauw te worden overgevlogen naar Monaco, waar zijn hoogzwangere vrouw op het punt van bevallen stond. Pech dus voor de beide Jordan's. Meer geluk was er (eindelijk) voor de Jaguars van Eddie Irvine en Johnny Herbert. Natuurlijk konden ze nog geen potten breken tegen het McLaren en Ferrari geweld, maar eindelijk kwamen beide auto's eens aan de finish (Irvine 7e en Herbert 10e).

Voor het team van Prost was het weer een weekend om gauw te vergeten, maar dat zijn eigenlijk alle raceweekenden van dit jaar voor hen geweest. Nick Heidfeld moest al noodgedwongen vanuit de pitstraat starten, nadat de Prost bij de formatieronde al niet van z'n plaats kwam. Enkele ronden later kreeg hij een stop & go-penalty wegens het negeren van de blauwe vlag. Kort daarna viel voor hem het definitieve doek en met teamgenoot Alesi ging het al niet veel beter. Grote problemen dus bij Alain Prost en de zijnen en het is nog maar de vraag of die binnen snel kunnen worden opgelost. Jacques Villeneuve reed een vrij onopvallende race, maar reed de B.A.R./Honda wel naar een bekeken 5e plek. Mika Salo finishte op de 6e plaats en pakte daarmee de eerste W.K. punten voor Sauber dit jaar. Ook de tweede Sauber kwam aan de finish; Pedro Diniz rolde als 8e binnen. Blije gezichten dus bij teambaas Peter Sauber. Maar het meest blije gezicht was dat van Michael Schumacher, die op het podium handkussend de Italiaanse fans bedankte. Liever had hij natuurlijk zijn grootste concurrent Mika Häkkinen zien uitvallen, maar met zijn derde overwinning op rij zit hij duidelijk op titelkoers.

Uitslag Grand Prix van San Marino, Imola:
1. Michael Schumacher Ferrari
2. Mika Häkkinen McLaren/Mercedes
3. David Coulthard McLaren/Mercedes
4. Rubens Barrichello Ferrari
5. Jacques Villeneuve B.A.R./Honda +1 ronde
6. Mika Salo Sauber/Petronas +1 ronde
7. Eddie Irvine Jaguar/Cosworth +1 ronde
8. Pedro Diniz Sauber/Petronas +1 ronde
9. Alexander Wurz Benetton/Playlife +1 ronde
10. Johnny Herbert Jaguar/Cosworth +1 ronde
11. Giancarlo Fisichella Benetton/Playlife +1 ronde
12. Ricardo Zonta B.A.R./Honda +1 ronde
13. Gaston Mazzacane Minardi/Fondmetal-Ford +2 ronden
14. Jos Verstappen Arrows/Supertec +3 ronden

Stand Wereldkampioenschap coureurs, na 3 races:
1. Michael Schumacher Ferrari 30 punten
2. Rubens Barrichello Ferrari 9
3. Giancarlo Fisichella Benetton/Playlife 8
4 Mika Häkkinen McLaren/Mercedes 6
4. Ralf Schumacher Williams/BMW 6
6. Jacques Villeneuve B.A.R./Honda 5
7. David Coulthard McLaren/Mercedes 4
7. Heinz-Harald Frentzen Jordan/Mugen-Honda 4
9 Jarno Trulli Jordan/Mugen-Honda 3
10 Jenson Button Wiiliams/BMW 1
10.Ricardo Zonta B.A.R./Honda 1
10. Mika Salo Sauber/Petronas 1

Stand Wereldkampioenschap constructeurs, na 3 races:
1. Ferrari 39 punten
2. McLaren/Mercedes 10
3. Benetton/Playlife 8
4. Jordan/Mugen-Honda 7
4. Williams/BMW 7
6. B.A.R./Honda 6
7. Sauber/Petronas 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet