Formule 1

Formule 1: Alfa Romeo keert terug als hoofdsponsor van Sauber

JSX8153

Na Aston Martin bij Red Bull keert er nog een vermaard automerk in de hoedanigheid van hoofdsponsor terug in de Formule 1. Nadat er al ruim twee jaar werd gesproken over een overname van Sauber door Alfa Romeo, is nu bekendgemaakt dat het Italiaanse merk in eerste instantie als sponsor zijn opwachting maakt bij de Zwitsers.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Sauber F1 Team

De parallellen met Aston Martin bij Red Bull houden niet op bij de vergelijkbare sponsorovereenkomst. Zowel Aston als Alfa waren in de jaren vijftig als fabrikant actief in de Formule 1, terwijl ook in de toekomst vergelijkbare scenario's mogelijk zijn: zowel de Britten als de Italianen zouden hun bemoeienis kunnen opschalen naar die van motorleverancier zodra er meer duidelijkheid is over het nieuwe reglement vanaf 2021.

Net als bij Aston Martin/Red Bull behelst de deal ook 'technologische uitwisseling en samenwerking', wat dat verder ook moge inhouden. De overeenkomst versterkt daarnaast de band tussen Fiat Chrysler en Sauber en zorgt ervoor dat het Zwitserse team als het de facto juniorteam van Ferrari verder kan, met de nieuwe F2-kampioen en Ferrari-junior Charles Leclerc in een van de auto's. Daarnaast wordt de mogelijkheid overwogen om Antonio Giovinazzi in de andere auto te zetten in plaats van Marcus Ericsson, al geniet die de steun van de huidige Zweedse eigenaren van Sauber.

JSX9207

Alfa Romeo was het toonaangevende F1-team bij het begin van het wereldkampioenschap in 1950, nadat hun vooroorlogse 158 Alfetta's al de hele jaren veertig hadden gedomineerd. Na titels voor Nino Farina en Juan Manuel Fangio stapte Alfa uit de sport om in de jaren zestig en zeventig terug te keren als motorleverancier. De poging met Cooper in 1968 mislukte, maar begin jaren zeventig begon Alfa motoren te leveren aan Andrea De Adamich alvorens voor zijn F12's een deal aan te gaan met Brabham.

De periode met Brabham leverde enkele overwinningen op én de merkwaardige overtuiging dat Alfa Romeo het als fabrikant beter kon dan het team uit Chessington en diens geniale ontwerper Gordon Murray. Zes jaar lang probeerde Alfa Corse – in de laatste twee jaar met hulp van Euroracing – de F1-middenmoot te ontstijgen, waarbij Andrea De Cesaris twee keer door pech een overwinning misliep.

Daarna volgden de twee absolute dieptepunten uit de autosportgeschiedenis van Alfa Romeo: een mislukt ProCar-project met de 164 en een ronduit deplorabele Indycar-poging. Pas in de jaren negentig en 2000 proefde het merk weer succes in het DTM en de diverse Super Touring-kampioenschappen – maar toen was Alfa allang geen eigen baas meer.

Reacties

    • 9
    • 0
     
    Racing-Fan 29 november 2017 15:36

    Ik zie Alfa-Romeo liever in de toerwagens.

    • 8
    • 0
     
    ace1 29 november 2017 19:31

    Positioneren zich hiermee dus gewoon weer als B merk terwijl de bedoeling van de Giulia en de Stelvio was om te concurreren met premium merken als Mercedes BMW en Audi. Woorden van een Alfa liefhebber in hart en nieren. Had veel liever gezien dat ze de Giulia in het DTM hadden ingezet.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 november 2017 21:52

    Goed voor de sport. Leuk nieuws...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet