Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Nieuws van 18 februari 2000

Pedro de la Rosa breekt baanrecord Verstappen

Nadat Jos Verstappen vorige week iedereen verbaasde door met de nieuwe Arrows/Supertec een nieuw baanrecord (1:20.64) te rijden op Barcelona, heeft teamgenoot Pedro de la Rosa dat nog eens dunnetjes over gedaan. De la Rosa zette een tijd van 1:20.23 op de klokken en reed in totaal zoÕn 40 ronden zonder noemenswaardige mankementen. Ook Mika Salo dook gisteren met de nieuwe Sauber/Petronas onder Verstappen's ronderecord (1:20.33). Korte tijd later maakte hij een zware crash mee nadat een klapband op hoge snelheid zijn bolide totaal onbestuurbaar maakte. Salo raakte niet gewond, maar de Sauber lag helemaal in puin. Desalniettemin waren er tevreden gezichten bij Peter Sauber en de zijnen, want ook de tweede Sauber, die van Pedro Diniz, kon het tempo goed volgen de hele dag. De twee langzaamste wagens waren Zondag de beide McLaren's. Vermeld moet echter worden dat zowel Mika Häkkinen, die een volle raceafstand aflegde, als David Coulthard met volle tanks reden. Waarschijnlijk zullen diverse teams vanaf aanstaande donderdag hun tests op Barcelona continueren. Zo ook Arrows dat dan met een tweede chassis van de nieuwe A21 verschijnt, zodat Verstappen en de la Rosa tegelijkertijd kunnen testen. (Tekst: Dirk van Zon)

Ferrari test zich suf

Kosten noch moeite worden gespaard door Ferrari om dit jaar de felbegeerde titel binnen te halen. Zo testte Luca Badoer afgelopen zondag op Fiorano uitgebreid de nieuwe Ferrari F1-2000 door maar liefst 113 ronden af te leggen. Eerder vorige week testte Michael Schumacher met diezelfde bolide, maar hij hield het na een rondje of drie al voor gezien. Hij kampte namelijk met een stijve nek en had daarvan te veel hinder in de nieuwe Ferrari. Ook Rubens Barrichello heeft vorige week de nodige kilometers afgelegd met FerrariÕs nieuwe raspaardje en was zeer te spreken over de kwaliteiten van de F1-2000. Barrichello droomt stilletjes zelfs al een beetje van een overwinning voor eigen publiek tijdens de aanstaande grand prix van Brazilië. Ferrari vervolgt het testprogramma deze week op Mugello. (Tekst: Dirk van Zon)

Veranderingen op Monza

Voordat de grand prix dit jaar op het Italiaanse circuit van Monza verreden wordt (10 september a.s.), zal het circuit enige weken in de steigers staan. Er worden namelijk de nodige veranderingen aan de eerste twee chicanes aangebracht. De eerste chicane, in feite meteen al een dubbele, zal vanwege veiligheidsredenen puur tot een enkele chicane worden gemaakt met meer uitloopstroken eromheen. Bovendien wil de FIA af van de zeer hoge kerbstones in deze bochtenpartij. Wie kan zich niet de beelden voor zich halen van wagens die daar proberen de chicanes af te steken, of het nou met de Renault Clio Cup was of met de formule 1? Ook de tweede chicane zal iets worden aangepast om het geheel weer beter op mekaar te laten aansluiten. (Tekst: Dirk van Zon)

Gaston Mazzacane naar Minardi?

Aanstaande woensdag presenteert het team van Minardi officieel zijn nieuwe auto en rijdersbezetting. De Spanjaard Marc Gené was al een tijdje bekend, maar een tweede rijder is nog niet aangesteld. Naar aller waarschijnlijkheid zal Minardi woensdag de Argentijn Gaston Mazzacane presenteren als tweede piloot. Lange tijd waren ook Max Wilson en Norberto Fontana kandidaten voor het laatste vrije zitje voor dit jaar (Fontana was zelfs sneller dan Mazzacane tijdens recente tests), maar Mazzacane beschikt over de meeste centen. Centen die Minardi goed kan gebruiken, want eigenlijk is het elk jaar weer een wonder dat het Italiaanse achterhoedeteam van Giancarlo Minardi weer aan de start verschijnt. Gaston Mazzacane testte in 1999 al voor Minardi, dus kent al een beetje de typische Minardi-sfeer. (Tekst: Dirk van Zon)

Frentzen naar Jaguar in 2001?

Het raceseizoen moet nog beginnen, maar de geruchtenmolen draait alweer op volle toeren. Heinz-Harald Frentzen, volgens velen een serieuze titelkandidaat dit jaar, schijnt een voorcontract getekend te hebben bij Jaguar voor 2001. Het commentaar wat Frentzen op dit gerucht gaf was niet meer dan "ik wil me 100% concentreren op aankomend seizoen bij Jordan". Een standaard antwoord dus. Opvallend is dat Frentzen het gerucht dus niet ontkent! Trouwens, er komt nog een gerucht uit het Jordan-kamp. De nieuwe EJ10 bolide schijnt namelijk te gaan worden afgekeurd. De hoofdbeschermranden aan de zijkanten van de cockpit, bedoeld om de helm van een coureur in geval van een zijwaartse impact tijdens een crash op te vangen c.q. te beschermen, schijnen namelijk veel te dun te zijn. Optisch zou het er legaal uit zien (voldoet aan de FIA normen qua minimale hoogte), maar wat bescherming lijkt blijkt een soort aërodynamische vin te zijn. Mogelijk keurt de FIA de wagen daarop af en moet er aankomende dagen druk geschetst worden in de ateliers van Jordan, om alsnog met een herziene uitvoering naar buiten te kunnen treden. (Tekst: Dirk van Zon)

Verstappen stuit op kleine technische mankementen

Neerlands formule 1 hoop in bange dagen Jos Verstappen heeft niet veel kilometers kunnen maken op zijn derde trainingsdag van deze week. In totaal kwam de Limburger niet verder dan iets van 11 rondjes (snelste ronde 1:23.45), die ook nog eens in korte sprints van een paar ronden waren verdeeld. Er werd daarbij voornamelijk aandacht besteed aan verschillende set-ups, totdat hij te maken kreeg met kleine technische mankementen, onder andere aan het uitlaat-systeem. Hij was niet de enige waarbij de techniek hem (gedeeltelijk) in de steek liet. Beide Jordan piloten Trulli en Frentzen hadden namelijk last van versnellingsbakperikelen. Snelste man op Donderdag was de Oostenrijker Alexander Wurz in 1:21.21, maar hij reed die tijd met de Benetton van afgelopen seizoen. Ook Mika Häkkinen reed met de auto van 1999, terwijl teamgenoot David Coulthard wel uitgebreid testte (maar liefst 92 ronden) met de nieuwe McLaren MP4/15. Coulthard verklaarde nog geen duidelijk beeld te kunnen geven over de kwaliteiten van de nieuwe McLaren/Mercedes. Het ronderecord van Barcelona blijft dus voorlopig in handen van Verstappen. Voor deze week zit zijn taak er op en zal Pedro de la Rosa de Arrows A21 verder aan de tand voelen. Overigens heeft het Arrows team nog steeds geen offici'le datum en locatie van de perspresentatie bekend gemaakt. Het gerucht gaat echter dat die presentatie binnenkort in Amsterdam gehouden gaat worden met de bekendmaking van een grote multinational als sponsor. (Tekst: Dirk van Zon)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet