Formule 2

Formule 2: Markelov en De Vries op eerste rij in Abu Dhabi, Leclerc slechts 6e

 56I1102

Artem Markelov was de te kloppen man in de kwalificatie voor het laatste F2-weekend van het seizoen in Abu Dhabi. De Russian Time-coureur was de hele sessie ruim de snelste en zag pas aan het eind Nyck de Vries (Racing Engineering) tot op twee tienden naderen. Kampioen Charles Leclerc was niet in zijn beste doen, ook heeft zijn team Prema het teamkampioenschap allesbehalve binnen: de Monegask eindigde als zesde en werd bovendien verslagen door teamgenoot en mede-Ferrari-junior Antonio Fuoco, die een derde tijd zette.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Het veld ging met twee nieuwe gezichten het circuit van Yas Marina op: Roberto Merhi keerde terug bij Rapax, terwijl de nieuwe F3-kampioen Lando Norris zijn F2-debuut maakte bij Campos – uiteraard met vele ogen in de F1-paddock op hem gericht.

 56I0143

Al snel bleek dat de supersofts een tweede snelle ronde niet aankonden – behalve voor één coureur, over wie later meer. Terwijl de auto's van DAMS en ART binnenbleven en wachtten op het gat van de bandenwissels, zette eerst Sergio Sette Camara voor MP de snelste tijd, gevolgd door Norman Nato van Arden, maar dat was puur omdat Artem Markelov zijn ronde nog aan het voltooien was. Toen de Rus over de streep kwam, was hij vier tienden sneller dan Nato. Alex Palou (Campos) ging naar P4, Leclerc bleef steken op P5, net voor Nyck de Vries. In het tweede snelle rondje op dezelfde set verbeterde niemand zich meer.

Toen kwamen de vier coureurs van DAMS en ART naar buiten. Nobuharu Matsushita joeg naar P2 voor ART, Oliver Rowland reed naar P4 voor DAMS, hun teamgenoten Nicolas Latifi (DAMS) en Alex Albon (ART) bleven steken op de zesde en elfde tijd. Albon bleek echter zijn rondje te hebben afgebroken en plakte er meteen nog een snelle ronde aan vast. Het leverde een sterke tweede tijd op, maar op zijn in-lap bleef hij stilstaan bij het uitkomen van de voorlaatste bocht. De Britse Thai moest uitstappen en zakte tijdens het verdere verloop van de sessie naar P10.

 J6I1371

In de slotfase draaide het opnieuw om die ene snelle ronde, meteen na twee rondjes warmrijden. Deze keer was Markelov als eerste naar buiten gegaan. Terwijl het nog niet duidelijk is of de Rus doorgaat voor een vijfde seizoen GP2/F2, onderstreepte hij wel zijn superioriteit op het circuit van Yas Marina door nog eens een halve seconde van zijn tijd af te halen.

Fuoco en Matsushita reikten daarna naar de tweede en derde tijd, waarna Leclerc met een voorlopige P3 tekortkwam op zijn teamgenoot – voor het eerst dit jaar. Een hele berg auto's nestelde zich daarna nog tussen Fuoco, Leclerc en Matsushita. De Vries naderde Markelov uiteindelijk het dichtst, met twee tienden verschil, Rowland ging naar P4, Nato naar P5 en Ghiotto naar P7.

 56I0979

Lando Norris presteerde intussen prima met een 14e tijd tijdens zijn debuutweekend, terwijl MP-coureurs Sette Camara en King respectievelijk een negende en 15e tijd lieten noteren.

Door de pole van Markelov – goed voor vier punten – kwam Russian Time op gelijke hoogte met DAMS in het teamkampioenschap. Prema staat nog twee puntjes voor beide. Voor die titel staat komend weekend dus nog alles op het spel.

 W6I2182

F2, Yas Marina, kwalificatie, 24 november 2017

1. Artem Markelov - Russian Time - 1'47"181
2. Nyck de Vries - Racing Engineering - 1'47"387
3. Antonio Fuoco - Prema - 1'47"575
4. Oliver Rowland - DAMS - 1'47"617
5. Norman Nato - Arden - 1'47"676
6. Charles Leclerc - Prema - 1'47"692
7. Luca Ghiotto - Russian Time - 1'47"753
8. Nobuharu Matsushita - ART - 1'47"759
9. Sergio Sette Câmara - MP - 1'47"824
10. Alex Albon - ART - 1'47"957
11. Alex Palou - Campos - 1'48"127
12. Nicholas Latifi - DAMS - 1'48"201
13. Louis Delétraz - Rapax - 1'48"212
14. Lando Norris - Campos - 1'48"404
15. Jordan King - MP - 1'48"476
16. Santino Ferrucci - Trident - 1'48"538
17. Sean Gelael - Arden - 1'48"609
18. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'48"671
19. Roberto Merhi - Rapax - 1'48"794
20. Nabil Jeffri - Trident - 1'50"201

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet