WTCC

WTCC: Eindelijk podium voor Tom Coronel in Macau

171118 FIAWTCC Podium
Voor het eerst dit jaar stond Tom Coronel weer eens op het WTCC-podium

Na de massacrash in de kwalificatierace van de FIA GT World Cup lieten ook de rijders in het FIA WTCC zich niet onbetuigd. Op exact dezelfde plaats waar het een goed uur eerder bij de GT's was misgegaan, kwam het nu tot een massacrash van de WTCC-auto's nadat Norbert Michelisz de controle over zijn Honda had verloren en in de vangrails was beland. Ook hier kwam het tot een massacrash en moest de wedstrijd worden gestaakt, maar anders dan bij de GT's hield de wedstrijdleiding het vervolgens voor gezien. De overwinning ging naar Mehdi Bennani in de Citroën C-Elysée van Sébastien Loeb Racing, terwijl Tom Coronel uitstekend als tweede eindigde en daarmee zijn eerste podiumplaats van het seizoen behaalde.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC

Bennani profiteerde optimaal van zijn pole-position en nam de leiding, voor Coronel, Michigami en Björk. Catsburg reed op de tiende plaats. Gleason verloor in de tweede ronde twee plaatsen aan Michelisz en Guerrieri en viel terug naar de zevende positie. Halverwege leidde Bennani met een voorsprong van 1,866 seconde voor Coronel daarachter Michigami, Björk, Michelisz, Guerrieri, Gleason, Huff, Chilton en Catsburg. In de vijfde ronde passeerde Huff na meerdere pogingen eindelijk Gleason en veroverde daarmee de zevende positie. Vervolgens viel Gleason nog verder terug en verloor ook plaatsen aan Chilton en Catsburg.

171118 WTCC R1 Start

In de zevende ronde plaatste Chilton bij het aanremmen van Lisboa een aanval op Huff in de strijd om de zevende plaats, maar Huff verdedigde zijn positie met succes. Iets verderop ging Michelisz in de rondte op dezelfde plek bij Police waar eerder de GT-massacrash plaatsvond. Guerrieri, Huff, Chilton, Gleason, Filippi en de rest van het veld reden erin, alleen Catsburg kwam er nog doorheen. Uiteraard volgde direct de rode vlag en de aankondiging van de wedstrijdleider dat de race niet zou worden hervat. Het klassement werd na vijf ronden opgemaakt. Daarmee won Bennani, voor Coronel, Michigami en Björk. Nicky Catsburg werd als negende geklasseerd.

Tom Coronel was uiteraard zeer tevreden met zijn resultaat: "Eindelijk eens een podium, dat werd wel een keer tijd! Ik had een heel goede start en wist dat ik Michigami in de stad wel achter me kon houden, als ik een gaatje kon slaan. Dat lukte goed. Michigami was in de eerste en derde sector wel snel, maar ik kon hem voor blijven en zo kwam ik op het podium. Toen ik van het team hoorde dat we nog maar vier ronden te rijden hadden had ik eerlijk gezegd de indruk dat we pas net begonnen waren... Mooi dat het nu, zo aan het eind van het seizoen, toch nog een keer gelukt is." Nicky Catsburg vertelde: "Mijn start was niet goed, maar ik slaagde erin om terug te vechten en twee plaatsen goed te maken. Gisteren hadden we met de crash natuurlijk een lastige dag en daarom voelt het goed aan om vandaag punten te scoren. Ik heb morgen een lastige taak voor me vanaf de twaalfde plek op de grid, maar we blijven er hard voor vechten."

171118 FIA WTCC Macau uitslag Opening race

Reacties

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2017 12:38

    Het 'prestigieuze' Macau is een farce, inhalen is eigenlijk onmogelijk en dus als race niet om aan te zien. Dat er in de onmogelijk krappe Police veel schade wordt gereden verbaast me niet. Dat betekent veel spektakel, maar nul autosport.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 18 november 2017 15:43

    Maar alle coureurs, geen enkele uitgezonderd, rijden er graag. Het is snel, uitdagend en je hebt er een groot hart voor nodig. Bij een bijzondere stad hoort een bijzonder circuit. En dat is het.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 18 november 2017 17:46

    Als "kijker" heb ik een haat liefde verhouding met Macau. Enerzijds kijk ik ieder jaar uit naar de toerwagen races (naast WTCC ook de lokale minder bekende races) en sinds een paar jaar de GT race (F3 heeft niet echt mijn interesse) maar anderzijds is het eigenlijk ieder jaar toch wel weer een anticlimax dankzij de vele rode vlaggen. Ik heb ook de indruk dat het aantal rode vlag situaties de laatste jaren ook alleen maar erger is geworden.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet