WTCC

WTCC: 'Mr. Macau' Rob Huff behaalt pole met recordronde, vijf rode vlaggen in kwalificatie

171117 FIAWTCC Macau kwalificatie Huff
Rob Huff was in de kwalificatie in Macau een klasse apart

Niemand anders dan 'Mr. Macau' Rob Huff was de snelste vandaag in de kwalificatie van het FIA WTCC. Met een ronde van 2:23,995 minuten eiste de Brit, al acht keer winnaar in Macau, met de Citroën C-Elysee van het Duitse team Allinkl.com-Münnich Motorsport de pole-position voor zich op. Honda-rijder Norbert Michelisz eindigde als tweede voor Tom Chilton. Nicky Catsburg zorgde voor één van de in totaal vijf rode vlaggen in de kwalificatie, maar kwalificeerde zich niettemin als twaalfde. Tom Coronel sloot de kwalificatie als achtste af. De overwinning in een potsierlijke vertoning in MAC3, de ploegentijdrit voor fabrieksteams, ging naar Honda.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC



Natuurlijk verliep de sessie niet zonder rode vlaggen. De eerste werd veroorzaakt door Qing-Hua Ma in de SLR-Citroën op zijn eerste ronde (!), waarbij hij de voorkant van zijn auto flink beschadigde. Binnen vijf minuten nadat de training was hervat, raakte Nicky Catsburg bij het uitkomen van Fisherman's Bend de muur. Daarbij brak de linker voorwielophanging en opnieuw was er een rode vlag. De volgende was de Chinees Po Wah Wong, die met zijn Chevrolet de muur in reed. Dat betekende wederom rood, en dat binnen een kwartier! Uiteindelijk kon de sessie toch worden gecompleteerd, met de snelste tijd voor Tom Chilton (2:24,912 minuten), voor zijn SLR-Citroën-teamgenoot Mehdi Bennani en Honda-rijder Norbert Michelisz. Rob Huff eindigde in de Allinkl.com-Münnich-Citroën als vierde en zorgde er daarmee voor drie Citroëns in de top vier. Tom Coronel eindigde als zevende, Nicky Catsburg werd ondanks zijn crash nog als tiende geklasseerd. De volgende rijders haalden de 'cut' niet: Ehrlacher, Szabo, Nagy, Mok, Wong en Ma.

171117 FIAWTCC kwali Catsburg
Catsburg zorgde voor een van de in totaal vijf rode vlaggen in de WTCC-kwalificatie

In Q2 was het na vier minuten al rood nadat Girolami bij Paiol crashte (en daarmee al voor de tweede keer vandaag een rode vlag veroorzaakte, vanmorgen door een motordefect), en Bennani achterin de gestrande Volvo reed. Na de hervatting ging het na zes minuten weer mis, ditmaal was het John Filippi die crashte bij Fischerman's Bend. Na de hervatting eindigde Huff (2:24,373 minuten) als snelste, voor Michelisz, Björk, Chilton en Guerriri, Gleason, Michigami, Coronel, Filippi en Bennani.

171117 FIAWTCC Macau Quali Coronel
Tom Coronel kwalificeerde zich als achtste

In Q3 moest eerst Chilton aan de slag, hij reed een ronde van 2:24,844 minuten. Thed Björk was de volgende, met 2:25,146. De Zweed verloor vooral in de tweede sector veel tijd. Norbert Michelisz volgde daarna, de Hongaar reed 2:24,301 minuten en verzekerde zich daarmee van de voorlopige pole-position. Daarna was het de beurt aan Michelisz' Honda-merkgenoot Esteban Guerrieri, die een tijd van 2:25,240 minuten reed. Rob Huff was de laatste voor een vliegende ronde, en hoe: met 2:23,995 minuten reed Huff als eerste onder de 2:24, de snelste ronde ooit met een toerwagen in Macau. De Brit behaalde daarmee de pole, voor Michelisz, Chilton, Björk en Guerrieri. Rob Huff was blij met zijn pole-position. "We hebben hard gewerkt om de set-up goed voor elkaar te krijgen. Ik had alles opgespaard voor de laatste ronde in Q2 en daarna de vliegende ronde in Q3. Dat lukte heel goed", aldus de Brit.

Het Polestar-Volvo-team slaagde erin om de auto's van Catsburg en Girolami weer een beetje op te lappen voor MAC3, maar her was natuurlijk wel duidelijk dat Honda hierin de overwining zou behalen. De drie Honda's completeerden zonder problemen hun ronde, de Volvo's reden in wandeltempo en kwamen met een achterstand van 3:43 minuten (!) na één ronde over de eindstreep en stelden zo toch nog de tien punten voor het merkenkampioenschap veilig, maar het moet gezegd dat het wel een absolute schertsvertoning was.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 17 november 2017 11:28

    Ik ben benieuwd hoe de TCR China coureurs het gedaan hebben? :)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet